تخلفات مجازی دانشجویان شامل چه مواردی است؟ گروه‌های بیشتر از ۱۰۰ نفر نیازمند مجوز کمیته ناظر در دانشگاه

تنبیهات آیین‌نامه انضباطی دانشجویان برای جرائم رایانه‌ای از توبیخ کتبی تا اخراج از دانشگاه را شامل می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با ضرورتی که در جهت دهی هر چه بیشتر کمیته‌های انضباطی به سمت قانونگرایی وجود دارد و به منظور صدور مناسب احکام کمیته های انضباطی، آیین‌نامه انضباطی در سیصد و پنجاه و هشتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۱۴ شهریور ۷۴ تصویب شد.

بنابراین کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها باید بر اساس این «شیوه‌نامه» فعالیت کنند. همچنین ماده‌های قید شده در این شیوه نامه به تعیین و رفع ابهام از مصادیق تخلفات دانشجویی، رعایت اصل تناسب بین تخلف و تنبیه و تعیین مراجع صالح رسیدگی به تخلفات دانشجویی کمک می‌کند.

وزارت علوم به تقلب آموزشی در دانشگاه خواجه‌نصیر پایان دهد

در این راستا هر گونه فعل یا ترک فعلی که به موجب قانون یا ضوابط و مقررات حاکم بر دانشگاه، آیین‌نامه انضباطی دانشجویان و شیوه‌نامه اجرایی مربوطه، تخلف محسوب شده و برای آن تنبیه در نظر گرفته شده باشد.

تخلفات رایانه‌ای دانشجویان

درصورت ارتکاب هر یک از تخلفات در فضای مجازی از قبیل هک کردن، ویروسی کردن، سابوتاژ رایانه‌ای (تغییر، محو، متوقف‌سازی)، تخریب رایانه (نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری) از طریق نفوذ به سیستم، جاسوسی‌ کردن و دستیابی غیرمجاز به اطلاعات، ضبط صدا یا تصویربرداری‌های بدون مجوز یا انتشار آنها، فروش، افشا یا انتشار اسناد، اطلاعات یا داده‌های مربوط به دانشـگاه، وارد شـدن بـه حریم خصوصی افراد در فضای وب یا استفاده ابزاری یا سوء استفاده از اطلاعات، تصاویر یا محصـولات صـوتی و تصـویری صـفحات شخصی افراد حقیقی یا حقوقی (مانند اخاذی، افشا، انتشار یا تهدید به اقدام در این موارد یا موارد مشابه) شنود غیرقانونی، تهیه سایت‌ها و وبلاگ‌های غیراخلاقی و ضدامنیت ملی، تهدید و هتک حرمت اشخاص، اهانت به مقدسات دینـی، نفـوذ بـه سایت‌های دولتی، ارسال ایمیل‌های مخرب، ایجاد دسترسی غیرمجاز یا اخلال در سطح دسترسی افراد، بارگذاری، دانلود یـا انتشار موضـوعات غیراخلاقی و کلیه جرایم عمومی در فضای وب، متخلف به تناسب تخلف تنبیه خواهند شد.

بنابراین دانشجوی متخلف به یکی از تنبیهات مانند توبیخ کتبی و درج در پرونده انضباطی دانشجو، محرومیت از تسهیلات رفاهی دانشگاه از قبیل وام، منع موقت از تحصیل به مدت چهار نیمسال یا از ۱۸تا ۲۴ماه بدون احتساب سنوات، دریافت خسارت از دانشجو، دادن نمره ./۲۵در درس، آزمون یا تکالیف مربوط به تخلف محکوم می‌شود.

البته درصورتیکه تخلف تکرار شود یا دارای ابعاد گستردهای باشد به نسبت سطح تأثیر تخلف، تنبیهات قابل تشدید است.

همچنین تشکیل کلیه گروه‌های مجازی دانشجویی با جمعیت بالای ۱۰۰ نفر نیاز به مجوز کمیته ناظر دارد. تشکل‌ها و مجموعه‌های رسمی نیز تابع قوانین مربوطه هستند. ایجاد کانال یا گروه غیر مجاز مشمول تنبیهاتی از جمله اخراج دانشجو از دانشگاه، با حفظ حق شرکت مجدد در آزمون ورودی، تبدیل دوره تحصیلی دانشجو از دولتی روزانه به شبانه شهریه پرداز، منع موقت از تحصیل به مدت سه نیمسال یا از ۱۳ تا ۱۸ ماه با احتساب سنوات، منع موقت از تحصیل به مدت دو نیمسال یا از ۶تا ۱۲ماه با احتساب سنوات خواهند شد.

در این راستا در صورت تولید، انتشار و بازنشر محتوایی که مصداق تخلفات اشاره شده در این شیوه نامه در گروه یا کانال متخلف، مشمول تنبیهاتی مانند اخراج دانشجو از دانشگاه با محرومیت از تحصیل در کلیه دانشگاه‌ها تا ۵ سال، تبدیل دوره تحصیلی دانشجو از دولتی روزانه به شبانه شهریه پرداز، تغییر محل تحصیل دانشجو، منع موقت از تحصیل به مدت سه نیمسال یا از ۱۳تا ۱۸ماه بدون احتساب سنوات به تناسب تخلف می‌شود.

بر اساس شیوه‌نامه انضباطی دانشجویان در صورت هرگونه استفاده غیر مجاز از عنوان، آرم و عناوین مشابه مرتبط با دانشگاه، دانشجو تنبیه می‌شود.

در صورتی که تخلف این بند مصداق عناوین دیگر تخلفات این شیوه نامه شود، فرد به مجازات اشد محکوم می‌شود.

این شیوه نامه تبصره‌ای دارد که بر اساس آن تخلفات صورت گرفته در فضای مجازی که مشمول عناوین این شیوه نامه در فضای حقیقی باشند بر اساس همان ماده مرتبط با فضای حقیقی باید رسیدگی شود.

همچنین کلیه شبکه ها، نرم افزارها و شبکه‌های مجازی که قابلیت دسترسی عام دارند حریم عمومی محسوب می شود. تشخیص مصداق حریم خصوصی در رابطه با گزارشات واصله بر عهده کمیته انضباطی دانشگاه است.

دانشجویان باید بدانند که هر گونه عضویت با هدف ارتباط و تبادل اطلاعات غیر قانونی در کلیه شبکه ها، نرم افزارهای مجازی گروه های غیر قانونی محسوب می‌شود.

گفتنی است؛ آخرین شیوه‌نامه اجرایی مربوط به آیین‌نامه انضباطی دانشجویان مصوب سیصد و پنجاه و هشتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ ۱۴ شهریور ۷۴ است.
انتهای پیام/

کد خبر: 1175703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =