وزارت فرهنگ مکلف به حمایت و پشتیبانی از حلقه‌های میانی گفتمان انقلاب اسلامی شد / مشوق های مالیاتی برای افزایش مشارکت های مردمی و خیرین در ساخت اماکن

سی‌امین جلسه صحن مجلس شورای اسلامی برای بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه نوبت عصر امروز شنبه مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

بیشتر بخوانید:

افزایش ۱۵ تا ۵۰ درصدی مالیات بر سیگار / سهم فرانشیز بستری مددجویان، رزمندگان معسر و زنان سرپرست خانوار رایگان شد

نمایندگان مجلس در این جلسه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه برنامه هفتم توسعه را در دستور کار خود داردند و مواد فصل ۱۵ این لایحه با عنوان ارتقای فرهنگ عمومی و رسانه بررسی خواهند کرد.

قرار است از امروز جلسات صحن مجلس شورای اسلامی در سه نوبت کاری(صبح، عصر و شب) برگزار شود.

وزارت فرهنگ مکلف به حمایت و پشتیبانی از حلقه‌های میانی گفتمان انقلاب اسلامی شد

نمایندگان در جلسه علنی نوبت عصر امروز (شنبه ۲۹ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند(ث) ماده ۷۵ این لایحه با ۱۴۲ رأی موافق، ۱۰ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۲ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس بند(ث) ماده ۷۵ لایحه مذکور؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است به منظور مردمی‌سازی فعالیت‌های فرهنگی و استفاده از ظرفیت مساجد و با همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد، سازمان بسیج مستضعفین، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، شورایعالی حوزه‌های علمیه و شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی طرح مسجدمحوری در محلات را ظرف سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، تهیه و به تصویب هیأت وزیران برساند.

در جریان بررسی این ماده جعفر قادری در تذکری گفت: قانون نقل و انتقال سوابق بیمه قریب به ۵ ماه است که مصوب شده است. انتظار می رود دولت سریع تر آیین نامه اجرایی این قانون را ابلاغ کند. اجرای این قانون مطالبه جامعه است و تاخیر چند ماه در ابلاغ آیین نامه این قانون قابل قبول نیست.

در ادامه نمایندگان مجلس با ۹۷ رأی موافق، ۳۹ رأی مخالف و ۱۸ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۱ نماینده حاضر در جلسه با اضافه شدن یک بند الحاقی به این بند موافقت کردند.

بر اساس بندالحاقی اضافه شده؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است آیین‌نامه اجرایی حمایت و پشتیبانی از مردمی‌سازی فرهنگ و جریان حلقه‌های میانی مروج گفتمان انقلاب اسلامی، را با همکاری قرارگاه قرب بقیه الله ظرف سال اول اجرای برنامه در حوزه‌هایی همچون نهضت‌های قرآنی، خانواده، بانوان، عفاف و حجاب، فضای مجازی و تولید محتوای رسانه‌ای، نوشت افزار ایرانی – اسلامی، مطالبه‌گری پیشرفت و عدالت، جنبش نرم‌افزاری، فعالیت‌های مردمی ورزشی، تربیتی و سبک زندگی سالم تهیه و به تصویب هیأت وزیران برساند.

این بند الحاقی با توضیحات روح‌الله ایزدخواه به تصویب مجلس رسید.

نمایندگان در ادامه بررسی ماده ۷۵ برنامه هفتم توسعه، با بند (ج) این ماده با ۱۴۷ رأی موافق، ۲۰ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس بند(ج) ماده ۷۵ لایحه مذکور؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (سازمان اوقاف و امور خیریه) مکلف است با همکاری سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران و سازمان تبلیغات اسلامی، طرح احیا و فعالسازی موقوفات، جهت حمایت و تقویت فعالیت‌های قرآنی، هیأت، مساجد و بقاع متبرکه را با توجه به نیات واقفین تا پایان سال اول برنامه، تهیه نموده و به تصویب هیأت وزیران برساند.

همچنین نمایندگان با بند(چ) ماده ۷۵ این لایحه نیز با ۱۵۳ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند(چ) ماده ۷۵ این لایحه آمده است؛ دولت مکلف است از طریق بنیاد شهید و امور ایثارگران و شهرداری‌های سراسر کشور نسبت به حفظ و ترویج آثار، ارزش‌ها، حماسه‌ها و تجارب انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با ایجاد، توسعه و نگهداری موزه‌ها، یادمان‌ها، نمادها و نشانه‌های جهاد، مقاومت و ایثار و پاسداشت قداست و منزلت پاک شهیدان و ساماندهی و نگهداری مناسب آنها به صورت مراکز فرهنگی و نوسازی و مرمت گلزارهای شهدای سراسر کشور با هماهنگی خانواده معظم شهدا اقدام نماید. وزارتخانه‌های نیرو، نفت، راه و شهرسازی و کشور موظفند حسب مورد نسبت به تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز شامل آب، برق، گاز و جاده با دسترسی از منابع داخلی خود در سقف بودجه سنواتی اقدام نمایند.

همچنین بند (ح) ماده ۷۵ لایحه مذکور به دلیل بار مالی و داشتن ابهامات توسط رئیس جلسه به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارجاع شد.

بر اساس بند (ح) ارجاع شده ماده ۷۵ این لایحه؛ هزینه‌های انشعاب و مصرف آب، برق و گاز مراکز فرهنگی، هنری، قرآنی، رسانهای، سینمایی، مطبوعاتی و تبلیغی- دینی، بسیج و شتاب‌دهنده‌های صنایع خلاق فرهنگی- اجتماعی، انتشاراتی، کتابفروشی، رقومی (دیجیتالی) دارای مجوز از مراجع ذیصلاح (بجز سالن‌های نمایش فیلم و تئاتر، آموزشگاه‌ها، کانون‌های تبلیغاتی) مشروط به رعایت قوانین و مقررات پلیس اماکن عمومی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، مادامی که فعالیت آنها مورد تأیید مراجع ذیصلاح باشد و همچنین مشروط به رعایت الگوی مصرف، براساس تعرفه فرهنگی (آموزشی) محاسبه می‌شود.

مشوق های مالیاتی برای افزایش مشارکت های مردمی و خیرین در ساخت اماکن فرهنگی، هنری، ورزشی و مدارس

در نشست علنی نوبت دوم امروز (شنبه، ۲۹ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند خ ماده ۷۵ لایحه مذکور با ۱۷۲ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس بند (خ) ماده ۷۵ لایحه مذکور؛ سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است به منظور ایجاد مشوق های لازم در اجرای وظایف تکلیفی دولت و افزایش مشارکت مردمی و خیرین در ساخت و توسعه اماکن، هزینه کرد اشخاص حقوقی و حقیقی در ساخت، تکمیل، تجهیز و توسعه اماکن فرهنگی، هنری، ورزشی و مدارس و حفاظت از میراث فرهنگی ثبت شده در مناطق محروم و کم برخوردار را با هماهنگی و تأیید وزارتخانه های ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث

فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اولویت طرح های نیمه تمام به صورت صددرصد (%۱۰۰) به عنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی تلقی نماید.

در حال تکمیل...

کد خبر: 1203014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =