راه‌اندازی میز جهاد تبیین در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست هم‌اندیشی فعالان فرهنگی جهاد تبیین پیشنهاد راه‌اندازی میز جهاد تبیین در دبیرخانه این شورا را مطرح کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست هم‌اندیشی فعالان فرهنگی جهاد تبیین، که با حضور جمعی از فعالان در عرصه جهاد تبیین در قم برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوع پیاده‌روی عظیم اربعین سال جاری مسئولیت قرارگاه این موضوع را برعهده داشت که جلسات متعددی حتی با ریاست جمهوری به‌منظور تسهیل در امور را برگزار کرد که نتایج مثبت آن برای همه قابل مشاهده است. در خلال همین فعالیت قرارگاهی با نیروهایی فعال آشنا شدیم که از توانایی بسیار بالای مدیریتی و اجرایی برخوردار بودند.

بیشتر بخوانید:

قالیباف: صداوسیما عهده‌دار رسالت جهاد تبیین از طریق مخاطب‌شناسی است

وی در ادامه افزود: در موضوع جهاد تبیین نیز اگر جلسات هماهنگی و هم‌افزایی صورت پذیرد به‌طور قطع نیروهای زبده و توانمند کشف خواهد شد نیروهایی که می‌توانند در این عرصه موفق‌تر عمل کنند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فعالیت‌های بسیاری در پیشرفت و آبادانی کشور در زمینه‌های مختلف صورت گرفته است که بیان این پیشرفت‌ها یک امر ضروری است. البته تحرکات و اقدامات دشمن در القای ناامیدی در جامعه باعث دیده نشدن این پیشرفت‌ها نیز شده است.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه ساحت‌های مختلفی برای موضوع جهاد تبیین قائل شد و بیان کرد: در موضوع جهاد تبیین می‌توان ۹ ساحت را مورد بررسی قرار داد. پژوهش در مساله مذکور به لحاظ موضوعی، مصداقی و فلسفی در ابعاد مختلف اولین سطح از جهاد تبیین است.

وی در ادامه دشمن‌شناسی را مرتبه دیگر موضوع جهاد تبیین برشمرد و افزود: دشمن‌شناسی و کسب علوم از ابزارها و روش‌های خبری و نمایشی دشمن که هم‌اکنون از آن بهره می‌گیرد می‌تواند نقش بسزایی در موفقیت فعالان در عرصه جهاد تبیین را ایفا کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: تتبع در «فرآیند» موضوع مورد نظر، «نیازشناسی و مخاطب‌شناسی»، «توجه به آسیب و موانع» و «سیاست‌گذاری راهبردی» در جهاد تبیین از جمله ساحت‌های مهمی است که باید به آن توجه نمائیم.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه «رصدگری و اولویت‌شناسی» را دیگر گستره جهاد تبیین برشمرد و گفت: با توجه به کمبود امکانات و بودجه قطعا همه فعالیت‌های مورد نظر را نمی‌توان انجام داد لذا برای موفقیت در امور فرهنگی و تبلیغی رصدگری و اولویت‌شناسی را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی ادامه داد: وقتی از تکنولوژی صحبت می‌شود به‌طور معمول فناوری و تکنولوژی‌های سخت متصور خواهد بود اما آنچه در زمینه جهاد تبیین مورد نیاز است «فناوری نرم» است. راهپیمایی در عید غدیر و اربعین حسینی و همچنین اردوی راهیان نور از مصداق‌های این فناوری است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، «راهبری و هدایت‌گری» را نهمین ساحت موضوع جهاد تبیین عنوان کرد و اظهار داشت: مسئله «راهبری و هدایت‌گری» وظیفه سازماندهی جهاد تبیین را در بر می‌گیرد البته باید توجه داشت این امر غیر از موضوع راهبردی است.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه ابراز کرد: از جمله اقدامات مثبتی که دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند در اعتلای جهاد تبیین انجام دهد راه‌اندازی یک میز در ذیل یکی از ستادهای چهارگانه دبیرخانه یا به‌طور مستقل، که به واسطه آن نقش و وظیفه تمامی دستگاه‌های اجرایی و دولتی در آن مشخص شود. البته بحث فرهنگ‌سازی به‌معنای لزوم همکاری بین فعالان در این عرصه، امیدآفرینی و داشتن سعۀ‌ صدر و...، می‌تواند کمک شایانی در رشد فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی داشته باشد.

ضرورت هم افزایی و تبادل تجارب فعالان فرهنگی در عرصه جهاد تبیین

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی هم در این نشست اظهار داشت: آشنایی اولیه فعالان در این عرصه در زمینه آموزش، رسانه و فعالیت های میدانی، با یکدیگر همچنین هم افزایی و تبادل تجارب و بیان دیدگاه و نقطه نظرات برای پیشبرد اهداف در فعالیت های جهاد تبیین ضروری می باشد.

حجت الإسلام ‌والمسلمین سعید روستاآزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در نشست هم اندیشی فعالان فرهنگی جهاد تبیین که با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از فعالان در عرصه جهاد تبیین برگزار شد مطالبی را بیان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد ضمن بزرگداشت یاد و نام شهدای فلسطین و آرزوی پیروزی جبهه مقاومت، بر ضرورت برگزاری جلسات مرتبط با موضوع جهاد تبیین تاکید کرد و  اظهار داشت: بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اهمیت موضوع جهاد تبیین، معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی جلسات متعدد و کاربردی را در این عرصه برگزار نموده است که برگزاری همایش های قبل از اعزام های تبلیغی در مناسبت‌های مختلف سال با موضوع جهاد تبیین از جمله اقدامات این معاونت است.

وی  گفت: دوره تربیت مبلغ جهاد تبیین از دیگر فعالیت های معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در عرصه جهاد تبیین بوده که پیگیر هستیم این دوره‌ها مستمر و به‌صورت تخصصی در دیگر شعب دفتر تبلیغات اسلامی نیز برگزار گردد. همچنین مجموعه اطلاعات مورد نیاز در این عرصه در تارنمای بلاغ نیز جمع آوری شده است که می‌تواند محتوای تبلیغی مبلغان را در این زمینه پوشش دهد.
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در ادامه مطالب خود به اهداف برگزاری این نشست پرداخت و افزود: هم افزایی و تبادل تجارب و بیان دیدگاه و نقطه نظرات به جهت پیشبرد فعالیت ها از جمله اهداف برگزاری این نشست است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1203022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =