کاهش نقش وتویی مقاله در آیین‌نامه جدید ارتقا

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره آیین‌نامه ارتقا اعضای هیات علمی که پیشنهاد این وزارتخانه است، گفت: در این آیین‌نامه نقش وتویی مقاله را کاهش دادیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست بررسی تغییر ملاک ارتقا اعضای هیات علمی برای حل مسائل کشور بر مبنای تدبیر مقام معظم رهبری به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه و با حضور وزرای علوم، بهداشت و آموزش و پرورش و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه شورا برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

خسروپناه: آیین‌نامه فعلی ارتقا اعضای هیات علمی مبنای تمدن اسلامی ندارد

محمد سلیمانی، قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره آیین‌نامه ارتقا اعضای هیات علمی که پیشنهاد این وزارتخانه است، گفت: در این آیین‌نامه نقش وتویی مقاله را کاهش دادیم، شاگردپروری، مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، ماندگاری اعضای هیات علمی در رتبه‌های علمی را مدنظر قرار دادیم.

وی ادامه داد: دوره استاد ممتازی را اضافه و استاد تمامی را دو مرحله‌ای خواهیم کرد. همچین تقویت متوازن رشد علمی را مدنظر خواهیم داشت.

قائم مقام وزیر علوم در ادامه افزود: مسئولیت اجتماعی استاد، دانش‌پژوهی آموزشی، طراحی تولید محصولات آموزشی، استفاده از روش‌های آموزش مبتنی بر فناوری، نوشتن کتاب را در آیین‌نامه جدید مورد توجه قرار دادیم.

وزیر علوم: مرتبط کردن مقالات با نیاز جامعه، اولویت‌ وزارت علوم است

در ادامه محمدعلی زلفی گل، ‌وزیر علوم تحقیقات و فناوری نیز در این نشست بیان کرد: ایران ۲ درصد تولید علم دنیا را برعهده دارد و از ۹۸ درصد علم دنیا استفاده می‌کند و ما نیز از علم دنیا استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: در خیز جدید علمی باید طرح جدیدی داشته باشیم. رتبه علمی کشور را باید حفظ و تقویت کنیم، چراکه مقام معظم رهبری درباره کاهش رتبه علمی تذکر دادند، باید توجه داشته باشیم که رتبه علمی با مقاله بین‌المللی ایجاد می‌شود، بنابراین مقالات با کیفیت باید حفظ شوند، مقالات نباید ملاک ارتقاء باشد، باید اینها را به هم ارتباط دهیم.

وزیرعلوم تأکید کرد: باید انواع تحقیقات بنیادین، توسعه‌ای و ملی را مورد توجه قرار دهیم. همچنین لازم است ماهیت رشته‌ها مورد توجه قرار گیرد. آیین‌نامه باید واحد باشد اما برای رشته‌ها معیارهای سنجش متفاوت داشته باشد.

زلفی گل گفت: مرتبط کردن مقالات با نیاز جامعه یکی از اولویت‌های ما در وزارت علوم است آنچنان که در پژوهانه دانشجویان دکتری آن را مدنظر قرار دادیم.

وی ادامه داد: مرجعیت زبان فارسی به‌عنوان زبان علم نیز باید مورد توجه باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1203138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =