قطع حمایت مالی دانشگاه‌ها به دلیل نداشتن موضع قوی ضد حماس / امنیت دانشجویان مسلمان در خطر است

تجمعات دانشجویی در حمایت از فلسطین با اعتراض صهیونیست‌ها مواجه شده، تا جایی که برخی افراد و گروه‌ها حمایت مالی خود از دانشگاه‌ها را به دلیل عدم اتخاذ مواضع قوی برضد حماس قطع کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شهادت بیش از چهار هزار فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی، اعتراض گروه‌های مختلف از جمله دانشجویان را در سراسر جهان برانگیخته است. وزارت علوم هفته گذشته خبر از تعطیلی کلاس‌های درس دانشگاه‌ها برای شرکت در تجمع علیه جنایات صهیونیست‌ها داد.

بیشتر بخوانید:

تجمع اعتراضی دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

تظاهرات در حمایت از مردم فلسطین همزمان در چندین دانشگاه دیگر جهان هم برگزار شد. برای مثال، دانشگاه کالیفرنیا در برکلی هم با صدور بیانیه‌ای «شیوع تهدیدات آنلاین برضد دانشجویان مسلمان» را محکوم کرد.

همچنین صدها نفر از دانشجویان دانشگاه کلمبیا در حمایت از فلسطین تجمع کردند. البته این تجمع به درگیری دانشجویان حامی فلسطین و حامیان رژیم صهیونیستی منتهی شد. برخی کارشناسان معتقدند که دانشگاه‌ها در حفظ امنیت دانشجویان در جریان تظاهرات کوتاهی می‌کنند.

در گزارش‌های رسانه‌ای آمده است که سه هلیکوپتر بالای سر دانشجویان پرواز می‌کرد و پلیس نیویورک هم آماده مداخله در صورت بروز تنش بود.

امنیت دانشجویان مسلمان در خطر است

یکی از دانشجویان هاروارد که اصالتی عربی-آمریکایی دارد، در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد که آزار و اذیت دانشجویان عرب و مسلمان، پس از آغاز جنگ حماس و رژیم صهیونیستی افزایش یافته است. این دانشجو گفت: اسلام‌هراسی برای دانشجویان مسلمان مشکل ایجاد کرده است. بارها پیش آمده که از تنها رفتن به خانه ترسیده‌ام. یکی از اعضای هیئت مدیره SJP با بیان این که شرایط دانشگاه برای دانشجویان مسلمان وخیم است، گفت: امنیت این دانشجویان در محوطه دانشگاه به خطر افتاده است.

مدیران دانشگاهی نگران شرایط دانشجویان مسلمان هستند، چرا که محدودیت‌های امنیتی با شعارهای آمریکا مانند آزادی بیان و دانشگاه‌های باز در تضاد است.

حضور رسانه‌ها در تظاهرات هم از جمله مواردی است که سبب اعتراض دانشجویان شد. یکی از مدیران گلایه کرد که پوشش رسانه‌ای تجمعات دانشجویان را بدون هیچ هشداری در معرض دید رسانه‌ها قرار داد. دانشجویان آسیب‌پذیری که پس از آن هر روز در شبکه‌های اجتماعی نامه‌های تهدید به مرگ دریافت می‌کنند.

برخی از دانشجویانی که به نمایندگی از گروه‌های طرفدار فلسطین تجمع می‌کردند، صورت خود را با عینک آفتابی، ماسک و شال پوشانده بودند. همچنین تعداد زیادی از دانشجویان حاضر در تظاهرات که پوسترهایی از چهره‌های کودکان جنگ‌زده در دست داشتند، صورت‌های خود را با ماسک یا شال بسته بودند.

دانشجویان و استادان یهودی مخالف تجمعات هستند و معتقدند تظاهرات حامیان حماس وحشتناک است و دانشگاه نباید اجازه برگزاری چنین تظاهراتی را بدهد. حدود ۱۲ درصد از بودجه سالانه دانشگاه کلمبیا از طریق کمک‌های خیرین تامین می‌شود. به طوری که در سال ۲۰۲۲، بیش از ۵۳۵.۴ میلیون دلار کمک بلاعوض و هدیه به این دانشگاه اعطا شده است.

قطع حمایت مالی دانشگاه‌ها به دلیل عدم اتخاذ مواضع قوی برضد حماس

به همین دلیل، کارشناسان معتقدند که وابستگی مالی دانشگاه کلمبیا و برخی دیگر از دانشگاه‌های آمریکا به کمک‌های خیرین، این مراکز را در موقعیتی آسیب‌پذیر قرار می‌دهد و باعث ایجاد تضاد بین آزادی دانشگاهی و خواست خیریت می‌شود. برای مثال جان هانتسمن سفیر سابق آمریکا پیش‌تر در نامه‌ای گفته بود که به کمک‌های مالی خود به دانشگاه پنسیوانیا به دلیل عدم اتخاذ مواضع قوی علیه حماس، پایان خواهد داد.

داویدای یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه کمبیا هشدار داد که برای کاهش بودجه خیریه‌ای دانشگاه کلمبیا تلاش خواهد کرد و گفت: من با همه خیرین دانشگاه تماس گرفته و به آن‌ها می‌گویم که نباید از دانشگاه حمایت مالی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1203196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =