قرارگاه اجرایی‌سازی سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها در نهاد نمایندگی رهبری ایجاد شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستار ایجاد قرارگاه اجرایی‌سازی سند اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها در نهاد نمایندگی رهبری شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، عبدالحسین خسروپناه در چهل و هشتمین همایش سراسری مسولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها که در مشهد مقدس برگزار شد، با تسلیت مصائب مردم فلسطین در جنگ غزه اظهار کرد: البته لازم است پیروزی جریان مقاومت در این نبرد را تبریک بگوییم چراکه یکی از آثار این پیروزی، جهانی‌سازی جریان مقاومت است، مردم بسیاری از کشورهای‌ آمریکایی و اروپایی به خیابان‌ها آمده‌اند و شعار دفاع از مقاومت را سر می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

خسروپناه: آیین‌نامه فعلی ارتقا اعضای هیات علمی مبنای تمدن اسلامی ندارد

وی در ادامه در پاسخ به اینکه مأموریت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها چیست؟ گفت: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری باید به مرجعیت فکری و معنوی توجه داشته باشد. البته مرجعیت دارای مراتب مختلف است، در مسیر مرجعیت فکری تمام اساتید معارف باید مرجع فکری در دانشگاه‌ها باشند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره وظایف این شورا بیان کرد: قلمرو فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی علم، فناوری، فرهنگ و اجتماعی است، در شورا چهار ستاد علم و فناوری،‌ فرهنگی اجتماعی، تعلیم و تربیت و زنان و خانواده وجود دارد که میزهایی ذیل این ستادها راه‌اندازی شده است. هر میز چهار کار راه‌بینی یا رصد، راهبردی یا سیاستگذاری، راهبری یا هدایت‌گری و راه‌سنجی یا نظارت و ارزیابی را بر عهده دارد.

خسروپناه ادامه داد: راهبری و نظارت بر دستگاه‌ها در اجرای اسناد بسیار مهم است به همین دلیل مرکز رصد برنامه‌ریزی و ارزیابی راه‌اندازی شد. از طرفی با مراکز رصد سازمان‌ها و نهادها ارتباط گرفته و ستاد رصد تشکیل شد تا بر مبنای آن گزارش‌های لازم را دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم، ۲۰ درصد در حوزه فرهنگ و ۱۰ درصد مشترک میان علم و فرهنگ بوده است،‌ عنوان کرد: حوزه علمی شورا موفق‌تر از حوزه فرهنگ بوده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که اسناد علمی نتایج خوبی را برای کشور به بار آورده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر رویکرد قرارگاهی این شورا اضافه کرد: برای قرارگاه شدن باید با دستگاه‌های حاکمیتی و جبهه‌های مردمی در تعامل باشیم، میزهای تخصصی ذیل ستادهای چهارگانه با هدف تعامل با دستگاه‌ها و تشکل‌های مردمی ایجاد شده‌اند، بر این اساس با اقدامات صورت گرفته توانسته‌ایم به میزان ۳۰ درصد در مسیر قرارگاه شدن گام برداریم و ادامه این مسیر به الزاماتی نیاز دارد که باید تأمین شود.

وی ادامه با اشاره به سند دانشگاه اسلامی گفت: این سند سال ۹۲ مصوب شده و یکی از بهترین سندهاست چراکه با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه نوشته شده است.

خسروپناه با بیان اینکه سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها جامعیت لازم را دارد، بیان کرد: سند اسلامی فقط محور فرهنگی ندارد، همچنین جامعیت اسلام در این سند کاربست پیدا کرده و رویکرد اسلامی در آموزش و پژوهش و فرهنگ و مدیریت مورد توجه قرار گرفته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها سندی بنیادین است و به فلسفه تعلیم و تربیت توجه داشته است، عملیاتی بودن ویژگی دیگر این است چرا که اقدامات عملیاتی برای هر راهبرد تعریف شده است. هدفمند بودن دیگر سند ویژگی است، در گوشه گوشه سند به تمدن‌سازی اسلامی توجه شده است. عقلانی بودن، تعامل علم و دین و اخلاق‌محوری و معنویت، توجه به نیازهای آموزشی، پژوهشی، مدیریتی و تحول گرایی از دیگر مشخصه این سند است.

خسروپناه گفت:‌ برخی گمان می‌کنند سند اسلامی شدن فقط به حوزه فرهنگ مربوط می‌شود، در صورتی که اینگونه نیست و با رویکرد اسلامی به آموزش و پژوهش و مدیریت و فرهنگ توجه دارد. این خطاست که اسلامیت فقط در فرهنگ و تربیت متبلور باشد، از طرفی خطای دیگر این است که آموزش و پژوهش را بدون رویکرد اسلامیت مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه سند اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها با دقت، عمیق، بنیادین، ‌کاربردی و جامع نوشته شده است، افزود: باید قرارگاه اجرایی‌سازی سند اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ایجاد شود چراکه هم‌اکنون ستاد این سند نیز در این نهاد وجود دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد: قرارگاه شدن به این معنی است که سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها ترجمه عملیاتی شود چراکه میان سیاستگذار یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهادهای اجراکننده که دانشگاه‌ها هستند ارتباط لازم شکل نگرفته و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری می‌تواند به‌عنوان اتصال دهنده این دو، راهبردها را به برنامه‌های عملیاتی در تمام دانشگاه‌ها تبدیل کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1203277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =