ماجرای افزایش شهریه‌های دانشجویان علوم پزشکی / پیشنهادی که به علت تورم‌زایی لغو شد

بسیاری از دانشجویان علوم پزشکی با تشکیل کمپین اعتراض خود را نسبت به پیشنهاد افزایش شهریه‌ این دانشگاه‌ها اعلام کردند، اما به گفته وزیر بهداشت این پیشنهاد به علت تورم‌زا بودن، قابلیت اجرایی ندارد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، ماجرای افزایش شهریه دانشگاه‌های علوم پزشکی این روها بحث داغ بین دانشجویان این دانشگاه‌ها تبدیل شده است. ابوالفضل باقری فرد معاونت آموزشی وزارت بهداشت ۲۶ مهرماه در نامه‌ای خواستار افزایش شهریه دانشگاه‌های علوم پزشکی متناسب با افزایش نرخ تربیت دانشجو در کشور شده بود.

بیشتر بخوانید:

درخواست دانشجویان علوم پزشکی از وزیر بهداشت/ افزایش سه برابری شهریه دانشگاه‌های علوم پزشکی تصویب نشود

این نامه‌ خطاب به ابراهیم گلمکانی نماینده وزیر بهداشت و دبیر هیأت‌های امنا، مجامع و شوراهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نوشته شده و پیشنهاداتی درباره افزایش شهریه‌های پردیس‌های خودگردان، انتقالی از خارج و هزینه آزاد سازی مدارک دانش آموختگان علوم پزشکی در آن مطرح شده بود.

در متن این نامه آمده بود: «پیرو نامه شماره ۵۰۰/۶۹۶۰/ د مورخ ۲۰ دی ۱۴۰۱ و نامه شماره ۵۰۰/۳۸۸۷/ د مورخ ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ به استحضار می‌رساند بر اساس قوانین برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵، هدف قانونگذار پیش بینی هزینه لازم برای آموزش نیروی انسانی در هر رشته / مقطع در دانشگاه‌های مختلف و در رشته تحصیلی مورد نظر بوده است که این مبالغ محاسبه و به عنوان شهریه دانشجویان شهریه پرداز در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور تعیین می‌شود.

از سوی دیگر میانگین شهریه‌های فعلی دانشجویان شهریه پرداز دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی با سرانه اختصاص یافته از سوی سازمان برنامه و بودجه نیز فاصله بسیار دارد که با روح قوانین و مقررات مغایرت دارد. در سال‌های اخیر به دلایل متعدد، افزایش هزینه‌های آموزشی و کمک آموزشی بار مالی سنگینی به دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها تحمیل کرده و عملاً امکان ادامه روند آموزش با شهریه‌های فعلی امکان‌پذیر نیست.

بر این اساس میزان میزان شهریه‌ دانشجویان شاغل به تحصیل (ورودی‌های قبل از سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲) برای مقطع کارشناسی ۴۰۰ میلیون ریال، کارشناسی ارشد ۵۰۰ میلیون ریال، دکتری تخصصی ۸۵۰ میلیون ریال، پزشکی (دکتری عمومی) یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال، دندانپزشکی ( دکتری عمومی( یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و داروسازی ( دکتری عمومی) یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال برآورد شده بود.

میزان شهریه دانشجویان شهریه‌پرداز نو ورود (ورودی سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲) برای دانشجویان مقطع کارشناسی ۸۵۲ میلیون ریال، کارشناسی ارشد یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون ریال، دکتری تخصصی دو میلیارد و ۵۴۰ میلیون ریال، پزشکی ( دکتری عمومی) ۲ میلیارد و ۱۳۰ میلیون ریال، دندانپزشکی ( دکتری عمومی) ۲ میلیارد و ۱۳۰ میلیون ریال و داروسازی ( دکتری عمومی) ۲ میلیارد و ۱۳۰ میلیون ریال برآورد شده است.

لازم به ذکر است این شهریه‌ها شامل شهریه ثابت و شهریه متغیر بوده و میزان آنها با نظر دانشگاه/ دانشکده برای هر ترم تعریف و تعیین می‌شود. با توجه به تفاوت امکانات دانشگاه‌ها، تفاوت در میزان شهریه‌ها بر اساس ضرایب اعمال شده در هیات امنای دانشگاه‌ها تعیین شود.حداکثر میزان تغییرات در مبالغ شهریه‌های مذکور در هیات امنای دانشگاه/ دانشکده با رعایت ضرایب مورد نظر، تا ۳۰ درصد است.

 با استناد به بند ۵ ابلاغیه ساماندهی ایفای تعهدات توسط وزیر بهداشت در آبان ماه ۱۴۰۱، میزان هزینه خرید تعهد، انصراف، اخراج دانشجویان در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ برای مقطع ۴۰۰ میلیون ریال، کارشناسی ارشد ۵۰۰ میلیون ریال، دکتری تخصصی ۸۵۰ میلیون ریال، پزشکی (دکتری عمومی) یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال، دندانپزشکی ( دکتری عمومی) یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال، داروسازی ( دکتری عمومی) یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

میزان وثیقه گذاری دانشجویان برای امکان خروج دانشجویی، معادل سرانه سالانه اعلام شده از سوی سازمان برنامه بودجه برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در سنوات تحصیل ضرب خواهد شد. برای تعیین میزان وثیقه دانشجویان دارای تعهد بیش از یک برابر، مبالغ مذکور در ضریب تعهدات نیز ضرب می‌شود.

 از سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ هزینه خرید تعهدات برای افرادی که قانوناً امکان خرید دارند و هزینه انصراف، اخراج و استنکاف دانشجویان تحصیلات تکمیلی (دکتری تخصصی (Ph.D) و دستیاری و فوق تخصص و فلوشیپ)، مطابق با سرانه اختصاص یافته برای تربیت دانشجوی مورد نیاز کشور، که از سوی سازمان برنامه و بودجه سال ۱۴۰۲ به شرح زیر، به اضافه کمک هزینه‌های پرداخت شده و جریمه هزینه - فرصت از دست رفته (جریمه + کمک هزینه + سرانه) تعیین و اعمال شود.

سرانه سالانه سازمان برنامه بودجه برای رشته دکتری تخصصی ۲ میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریال، دستیاران بالینی سه میلیارد و ۱۲۴ میلیون ریال و فوق تخصص و فلوشیپ سه میلیارد و ۵۵۰ میلیون ریال برآورد شده است.

میزان شهریه‌های تحصیلی پیشنهادی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ برای دانشجویان انتقالی از خارج از کشور جهت ورودی‌های قبل از سال ۲۰۱۹ به دانشگاه‌های خارج از کشور، با توجه به نوع رشته و سطح خدمات آموزشی، کمک آموزشی و رفاهی ارائه شده و برای رشته دکتری عمومی ( پزشکی) یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، دندانپزشکی ( دکتری عمومی) یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال، داروسازی(دکتری عمومی) یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال، کارشناسی ۶۰۰ میلیون ریال، کارشناسی ارشد ۸۰۰ میلیون ریال، دکتری تخصصی یک میلیارد ریال برآورد شده است.

 میزان شهریه‌های تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ برای دانشجویان انتقالی از خارج کشور که بعد از آغاز سال ۲۰۱۹ در خارج از کشور شروع به تحصیل کرده و بر اساس آیین نامه انتقال دانشجویان مصوب شورای عالی برنامه ریزی مورخ ۳ مرداد ۱۴۰۱ و براساس آزمون بررسی صلاحیت علمی در دانشگاه‌های داخل پذیرفته می‌شوند، نیز اعلام شده است.  این مبلغ برای رشته پزشکی ( دکتری عمومی) ۲ میلیارد و ۱۳۰ میلیون ریال، دندانپزشکی ( دکتری عمومی) ۲ میلیارد و ۱۳۰ میلیون رسال، داروسازی ( دکتری عمومی) ۲ میلیارد و ۱۳۰ میلیون ریال، کارشناسی ۸۵۲ میلیون ریال، کارشناسی ارشد یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون ریال و دکتری تخصصی ۲ میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریال برآورد شده است.

 میزان شهریه‌های پیشنهادی برای دوره‌های تکمیلی ارزشیابی دانش آموختگان خارج از کشور در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ معادل شهریه‌های تحصیلی دانشجویان انتقالی از خارج کشور (بند ۹) خواهد بود.

افزایش شهریه وسط ترم برای نودانشجویان صحیح نیست!

علیرضا حکیمی‌فر دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی البرز در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره افزایش شهریه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار کرد: اگر بناست شهریه‌های دانشگاه افزایش یابند، این افزایش باید متناسب با نرخ تورم کشور باشد. به عنوان مثال رقمی حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته باشد. نه اینکه آمار ۳۰۰ درصدی را در نظر بگیریم که سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده و آن را ملاک تعیین شهریه قرار دهد.

وی افزود: مسئولان باید در نظر بگیرند که دانشجویی که سال ۹۷ و  ۹۸ وارد دانشگاه شده و کلا قبل از ۱۴۰۲ بوده، آن دانشجو با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی خود یا خانواده در دانشگاه ثبت نام و بررسی کرده آیا می‌تواند شهریه پرداز می کند یا خیر. اینکه وسط راه شهریه را چندین برابر کنیم، صحیح نیست.

تشکیل کمپین اعتراضی

27 هزار و 360 دانشجو تا کنون، با تشکیل کمپینی اعتراض خود را به این تصمیم وزارت بهداشت اعلام کرده و خواهان  لغو و عدم تصویب افزایش سه برابری شهریه دانشجویان شهریه‌پرداز وزارت بهداشت شدند. 

این دانشجویان در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت اعلام کردند:  هماهنطور که مستحضرید در سال‌های اخیر دانشکده‌های پردیس خودگردان و دانشکده‌های علوم پزشکی اقدام به جذب دانشجویان شهریه‌پرداز کرده‌اند که شهریه آنان در ابتدای تحصیل توسط هیئت امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی تصویب و هر ساله ۱۰ الی ۱۵درصد افزایش داشته که در همان روز ثبت نام به سمع و نظر دانشجویان رسیده و از آنان امضا و تعهد ضامن اخذ شده است.

اما در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ با نامه‌ی عجیب معاونت محترم آموزشی وزارت بهداشت به شماره نامه ۵۰۰/۵۰۴۵/د خطاب به نماینده محترم شما و دبیر هیئت‌های امنا، مجامع و شوراها  دکتر گلمکانی پیشنهادهای غیر منطقی، غیر اخلاقی و غیر قانونی همراه با توجیهات نادرست در رابطه با افزایش شهریه تمامی رشته‌ها داده شده است تا در هیئت امنای مرکزی وزارت بهداشت تصویب شود؛ به‌طوری‌که شهریه همه‌ی رشته‌هایی که مبادرت به جذب دانشجوی شهریه‌پرداز می‌کند از نیم سال جاری ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بیش از ۳۰۰درصد افزایش داشته باشد و این افزایش شامل حال تمام دانشجویان شهریه‌پرداز در همه مقاطع که از سالیان گذشته در حال تحصیل هستند، خواهد شد که موجی از اضطراب و نگرانی را برای همه دانشجویان و خانواده آنان به‌وجود آورده؛ به‌طوری‌که حتی فکر کردن به این موضوع باعث عذاب روحی بسیاری از دانشجویان شده است. خانواده‌هایی که با هزاران امید فرزند خود را راهی دانشگاه کرده‌اند ولی با اطلاع از چنین افزایش بی‌سابقه و غیر اصولی شرمنده فرزندان خود شده‌اند.

سوال ما این است چطور ممکن است دانشجویانی که سال‌هاست در حال تحصیل هستند شامل حال این دستورالعمل شوند؟ دانشجویانی که در هنگام ورود به دانشکده‌های شهریه‌پرداز با توجه به تعیین شهریه برای کل مدت زمان تحصیل توسط هیئت‌های امنای دانشگاه مربوطه، پذیرفتند با مبلغی مشخص به تحصیل بپردازند و حالا به صورت غیرمنتظره با همچین دستورالعملی مواجه شده‌اند.

تمامی هیئت امناء‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی از سال ۹۷ با ترمی-واحدی کردن شهریه دانشجویان به تفکیک میزان شهریه برای دروس عمومی، پایه، اختصاصی، کارآموزی و کارورزی و پایان‌نامه تا پایان تحصیل به‌طور مشخص و دقیق میزان شهریه پرداختی ما مشخص است؛ حال چگونه مصوبه‌ای قرار است تمامی مصوبات گذشته را لغو کند؟ با کدام منطق قانونی و محکمه‌پسند قرار است تفسیر به رای صورت پذیرد؟ کدام قانون کشوری و سازمانی، کدام دستورالعمل اخلاقی و انسانی این اجازه را می‌دهد به صورت گروگان با سرمایه‌های یک کشور برخورد شود؟ آیا با تصویب چنین قوانینی و یا افزایش ظرفیت پزشکی مشکل کمبود پزشک در شهرستان‌ها، بخش‌ها و روستاها حل خواهد شد؟ آیا واضح نیست تخم کینه و خشم در دل دانشجویان شهریه‌پرداز که در پرداخت همچین مبلغی ناتوان هستند، کاشته خواهد شد؟

اگر قرار بر هر گونه افزایش شهریه خارج از ضوابط بوده، می‌بایست در روز ثبت‌نام و هنگام اخذ تعهد ضامن به اطلاع دانشجویان می‌رسیده؛ نه حال که هیچ راه پس و پیشی برای دانشجویان باقی نمانده و پس از چند سال تحصیل و پرداخت شهریه و ‌اجاره منازل، نه توان پرداخت همچین شهریه‌ای برای دانشجویان مقدور است و نه امکان انصراف برای آنان! زیرا با توجه به اخذ سفته بانکی و ضامن می‌بایست غرامت سنگینی را بپردازند. در زمانی که همگان اذعان دارند با کمبود پزشک مواجه هستیم، با کدام منطق و برهان سرمایه‌های خود راه از دست می‌دهید؟

آیا می‌دانید دانشجویان شهریه‌پرداز در تمامی رشته‌ها حتی خوابگاه به آنان تعلق نمی‌گیرد و باید هزینه‌های گزافی را علاوه بر شهریه بابت اجاره منازل بپردازند؟

حتی نودانشجویان ورودی ترم جاری(مهر۰۲) قطعاً اگر از شرایط چنین افزایش بدون حساب و کتابی مطلع می‌بودند، شک نکنید اکثریت مطلق آنان اقدام به انتخاب رشته‌های شهریه‌پرداز نمی‌کردند و یا حاضر می‌بودند رنج دوری از خانواده و شهر خود به جان خریده تا در دورترین نقاط کشور در رشته روزانه به تحصیل بپردازند.

از تورم ۵۵درصد حاکم بر جامعه و چندین و چند برابر شدن کالاهای ضروری برای ادامه حیات به صورت هفتگی و ماهانه باخبرید؟

سخن را کوتاه کرده و درخواست واضح خود را به صورت صریح خدمت شما استاد ارجمند اعلام می‌داریم:

با توجه به قانونی، اخلاقی و انسانی نبودن این افزایش عجیب ۳۰۰درصدی شهریه با همه توضیحاتی که خدمت شما ارائه داده‌ایم و با ذکر این نکته که به ما به‌ دید فرزندان خود نگاه فرمایید، درخواست ما ورود حضرتعالی به عنوان امید همه‌ی ما بعد از خداوند به این موضوع مهم و جلوگیری از تصویب و ابلاغ آن در در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و بازگشت مبلغ شهریه‌های دانشکده‌های علوم پزشکی و پردیس‌های خودگردان به مبالغ سابق و از پیش تعیین شده برای هر ورودی ماقبل از ۱۴۰۲ است. ما دانشجویان، سرمایه‌های این کشور و فرزندان شما هستیم و امیدواریم با لغو این مصوبه، مهر و محبت پدرانه شما شامل حال همه‌ی ما شده تا با آرامش خاطر بیشتر بیش از پیش به فکر خدمت به ملت شریف ایران باشیم.

افزایش شهریه‌های علوم پزشکی تورم‌زا است

در حالی که اعتراض دانشجویان در فضای مجازی ادامه داشت، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، از رای نیاوردن افزایش شهریه دانشگاههای علوم پزشکی خبر داد. وی در گفت‌وگو با مهر اعلام کرد:  با اشاره به افزایش  امسال سال مهارم تورم و افزایش تولید نامگذاری شده است و این موضوع افزایش شهریه تنها یک پیشنهاد بود که در شورای معاونان وزارت بهداشت طرح شد و رای نیاورد. این پیشنهاد بر اساس هزینه های واقعی تربیت دانشجو بود که از سوی سازمان برنامه و بودجه استخراج شده اما نکته این است که نمی توان آن را اجرا کرد؛ چراکه بسیار تورم زا خواهد بود. دولت اساس کار خود را سیاست های ضد تورم قرار داده است و از همین رو هیچ افزایشی نخواهیم داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1203519

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =