واکنش دانشگاهیان به ادامه جنایات رژیم صهیونیست در غزه / ثبت‌نام وام‌های دانشجویی آغاز شد

« راه اندازی صندوق خیریه رفاه دانشجویان، واکنش بسیج دانشجویی به عزل سلاح‌ورزی و آغاز ثبت‌نام وام‌های دانشجویی» از جمله مهم‍ترین اخبار تشکل‌های صنفی-دانشجویی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز، «ادامه واکنش‌ تشکل‌های دانشجویی، اساتید روسای دانشگاه‌ها به جنایات رژیم صهیونیست در غزه و اعلام آمادگی ۱۰۰ دفتر بسیج دانشجویی علوم پزشکی برای کمک رسانی به غزه» از مهم‌ترین خبرهای حوزه‌های تشکل‌های دانشگاهی و شوراهای صنفی در هفته گذشته بودند.

از جمله دیگر عناوین مهم این حوزه‌ها می‌توان به «برگزاری رویداد سراسری رقابت دانشجویان در کرسی‌های آزاداندیشی» اشاره کرد. 

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار حوزه صنفی_دانشجویی را در هفته‌ اول مهرماه آورده است:

حوزه تشکل‌های دانشگاهی

*ادامه واکنش‌ها به جنایات رژیم صهیونیست در غزه

بیانیه ۹ هزار استاد دانشگاه در پی جنایت رژیم صهیونیستی

۹۲۰۰ نفر از اساتید دانشگاه ها در پی‌محکومیت جنایت رژیم صهیونیستی در بیمارستان المعمدانی بیانیه‌ای صادر کردند. 

در این بیانیه خاطرنشان شده است: پیگیری مجازات حکومت تروریست و سفاک صهیونیست است. همه‌ وجدانهای بیدار تصدیق میکنند که جنایت گسترده‌ی کشتار کودکان و زنان فلسطینی در این چند روز نباید بی‌مجازات مانده و همه‌ عوامل مؤثر رژیم و شخص جنایتکار نتانیاهو باید تحت پیگرد دادگاههای بین‌المللی و مستقل قرار گرفته و مجازات شوند؛ امروز دانشگاه در معرض امتحان است، اعتراض یا عدم ایستادگی دانشگاهیان،اندیشه ورزان و فعالان فرهنگی و اجتماعی در برابر این غده سرطانی در تاریخ ثبت خواهد شد. دنیا باید بداند که مردم غزه تنها نیستند و فلسطین همواره جزئی از پیکره جهان اسلام بوده، ‌هست و خواهد بود.

نامه روسای دانشگاه‌ها به دبیرکل سازمان ملل درباره حمایت از مردم فلسطین

روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کشور در نامه به دبیرکل سازمان ملل، نقض حقوق بشر و حمله به غیرنظامیان در فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

در این نامه بیان شده است: همانگونه که مستحضرید از هفتم اکتبر تا کنون بمباران بی‌وقفه‌ تمامی مناطق نوار غزه، بیش از هزاران کشته و چند هزار زخمی بر جای گذاشته که طبق آمار ٧٠ درصد قربانیان زنان و کودکان بوده اند. مقیاس این فاجعه آنقدر بالاست که بیمارستان های غزه اساسا ظرفیت پذیرش این همه تلفات و مجروحان را ندارند مخصوصا با توجه به این واقعیت که ذخیره دارو و امکانات پزشکی نیز در این مراکز به اتمام رسیده است.

در این نامه عنوان شده است: بر اساس کنوانسیون‌های حقوق بشر مانند کنوانسیون حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، فلسطینیان و غیرنظامیان حقوق متعارف انسانی و حقوق بشر را دارند که باید حفظ شود.

نامه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل به سران کشورهای عربی درباره غزه

۴۲ دفتر عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در نامه‌ای خطاب به سران کشورهای اسلامی خواهان همراهی این کشورها در نابودی رژیم غاصب صهیونیستی شدند.

در این نامه بیان شده است: ما خواستار کنار گذاشتن تفرقه میان کشورهای اسلامی هستیم. متأسفانه، تفرقه میان کشورهای اسلامی، دشمنان دین را جسور کرده است. در ماه‌های اخیر، بارها قرآن را سوزانده‌اند و چند روز قبل، بیمارستان المعمدانی را بمباران کرده‌اند. تجمعات پرشور مردمی در کشورهای مسلمان، نشان می‌دهد که همه مسلمانان، خواهان نابودی رژیم صهیونیستی هستند و اکنون باید برای نابودی اسرائیل، متحد شویم. کشورهای اسلامی به روش‌های مختلفی می‌توانند به اسرائیل ضربه بزنند. نیاز کشورهای حامی اسرائیل به نفت و گاز کشورهای اسلامی، فرصت خوبی برای مجازات این کشورها است.

درخواست انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا درباره غزه

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا در بیانیه‌ای خواستار دسترسی فوری مردم غزه به کمک های بشردوستانه از جمله غذا، آب و دارو شد.

در این بیانیه تصریح شده است: ما دانشجویان مسلمان خواهان پایان فوری بمباران غزه، پایان فوری محاصره غزه، به غیرنظامیان فلسطینی اجازه دسترسی فوری به کمک های بشردوستانه از جمله غذا، آب و دارو داده شود؛ هستیم.

اعلام آمادگی ۱۰۰ دفتر بسیج دانشجویی علوم پزشکی برای کمک‌رسانی به مردم غزه

بیش از ۱۰۰ دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کشور در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و در محکومیت فاجعه انسانی در حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان المعمدانی غزه بیانیه‌ای صادر کردند.

در این بیانیه مطرح شده است: ما اعلام آمادگی خود را برای اعزام امدادگران و کمک‌های بشردوستانه به غزه، تقاضا می‌کنیم دستیابی به راهی پایدار جهت ورود این کمک‌ها به غزه را جدی‌تر پیگیری نموده و از ظرفیت دانشجویان و داوطلبانِ ارائه خدمات بشردوستانه نیز بهره برند.

درخواست انجمن اسلامی دانشجویان مستقل از وزیر بهداشت

جمعی از دفاتر انجمن اسلامی مستقل دانشجویان سراسر کشور خطاب به بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در باره افزایش مبلغ شهریه دانشجویان شهریه پرداز نامه‌ای نوشتند.

در بخشی از این نامه تصریح شده است:  افزایش چشمگیر و دفعی شهریه‌ دانشجویان شهریه پرداز موجب آشفتگی اذهان عمومی شده است. هرچند بارها و بارها به جنابتان در خصوص اقدامات ضرب الاجلی هشدار داده بودیم، اما مع الاسف باری دیگر با ابلاغ نامه به شماره ۵۰۴۵ شاهد اقدامی بی مقدمه و شتابزده درخصوص شهریه دانشجویان شهریه پرداز هستیم. اقدامی که می‌توانست به تدریج افکار عمومی را آگاهی بخشیده و عملیاتی شود. 

واکنش بسیج دانشجویی به برکناری سلاح‌ورزی از ریاست اتاق بازرگانی

بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در پیامی نوشت: پس از حدود دو ماه و نیم مطالبه‌گری بسیج دانشجویی، پیرامون ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی و عزل حسین‌سلاح‌ورزی، در نهایت این مطالبه‌گری به سرانجام رسید و روز دوشنبه مورخ ۰۸/۰۱/ ۱۴۰۲ انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی ابطال و سلاح‌ورزی عزل شد.

در این پیام تصریح شده است: این اقدام بسیج دانشجویی، قدم نخست در جهت مبارزه با فساد در اتاق بازرگانی بوده و قطعا مطالبه‌گری اصلاح ساختار، شفافیت و اصلاح قانون اتاق بازرگانی در گام‌های بعدی نیز پیگیری خواهد شد و تا تحقق موارد فوق، مطالبه‌گری پیرامون این موضوع ادامه خواهد داشت.

حوزه صنفی_دانشجویی 

ثبت‌نام وام‌های دانشجویی آغاز شد

ثبت نام وام‌های دانشجویی صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم برای نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ از اول آبان ماه آغاز شده و  تا ۱۵ آبان ماه ادامه دارد.

گفتنی است، دانشجویان متقاضی می‌توانند برای ثبت درخواست وام ضروری و وام مسکن متاهلی درخواست خود را در سامانه صندوق رفاه دانشجویان ثبت کنند. 

برگزاری رویداد سراسری رقابت دانشجویان در کرسی‌های آزاداندیشی

اسماعیل عجم مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت گفت: رویداد سراسری رقابت دانشجویان در کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌های سراسر کشور در دو سطح استانی و کشوری برگزار می‌شود. 

همچنین وی افزود: «شیوه‌نامه اجرایی اولین رویداد سراسری رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی» از سوی فرزاد جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شده است.

راهکار صندوق رفاه برای دانشجویانی که توان پرداخت هزینه تغذیه ندارند

مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان از راه اندازی صندوق خیریه رفاه دانشجویان خبر داد و گفت: دانشجویانی که توان پرداخت هزینه غذا را ندارند حتما به معاونان دانشجویی دانشگاه مراجعه کنند و کارت تغذیه آنها در صورت لزوم شارژ خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1203626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =