تهیه داروهای ضدسرطان بر پایه فلزات کم خطر

یک محقق ایرانی در تز دکتری‌اش روی تهیه داروهای ضدسرطان بر پایه ترکیبات محلول در آب و دارای فلزات کم‌خطر برای انسان پژوهش کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز؛ تلاش برای درمان سرطان و پیداکردن راه‌های مناسب و کم‌عوارض برای رهایی بشر از این بیماری، در اولویت فعالیت تحقیقاتی محققان قرار دارد و بنیاد ملی علم ایران در این راستا از طرح «سنتز، شناسایی و فعالیت بیولوژیکی کمپلکس‌های فلزی سنتز شده با لیگاندهای جدید بر پایه تیوسمی کابازون‌های فلوئورسنت» عنوان رساله دکتری سیما فیضی‌پور حمایت کرده است.

فیضی‌پور با مدرک کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در رشته شیمی - شیمی معدنی از دانشگاه تبریز، درباره علت انجام این طرح توضیح داد: امروزه سرطان یکی از چالش‌برانگیزترین مسائل پیش رو برای جوامع بشری است. متأسفانه این بیماری به‌صورت بسیار گسترده در سطح جهان و به خصوص در ایران در حال گسترش است. لذا کشف و تهیه داروهای ضدسرطان مناسب و گزینش‌پذیر برای انواع سرطان‌ها، از نیازهای اساسی بشر محسوب می‌شود.

وی افزود: هدف این کار پژوهشی تهیه داروهای ضد سرطان مناسب با فلزات سبک و کم‌خطر با توانایی دنبال‌کردن در سیستم‌های بیولوژیک انسان است.

بیشتر بخوانید:

بومی‌سازی فناوری ساخت نانوذرات لیپوزومال برای تولید مکمل‌های دارویی

به گفته او، هدف اصلی این طرح، تهیه داروهای ضدسرطان بر پایه ترکیبات محلول در آب و دارای فلزات کم خطر برای انسان و هدف فرعی به دست آوردن مکانیسم عمل دارو و نحوه جذب و توزیع آن داخل سلول‌ها است.

فیضی پور در مورد چالش‌های این پروژه گفت: تهیه مواد اولیه و کیت‌های مورد نیاز طرح، زمان زیادی گرفت، چراکه تمامی این مواد، وارداتی هستند و فرایند سخت و دشواری برای دسترسی به آنها وجود داشت. همچنین افزایش قیمت دلار و هزینه‌های زیاد طرح هم از دیگر چالش‌های موجود بود که توانستیم تا حدی از این چالش اقتصادی را با حمایت بنیاد ملی علم ایران برطرف کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1203679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =