ابتلا به آلرژی ریشه در کودکی دارد؟

آلرژی زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما نوعی ماده خارجی مانند گرده یا شوره حیوانات خانگی را تشخیص دهد و پاسخ سیستم ایمنی را برای مبارزه با آن فعال کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، آلرژی زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما نوعی ماده خارجی مانند گرده یا شوره حیوانات خانگی را تشخیص دهد و پاسخ سیستم ایمنی را برای مبارزه با آن فعال کند.

بیشتر بخوانید:

راه‌های در امان ماندن از بیماری‌های ویروسی تنفسی

مرحله ۱

ابتدا سیستم ایمنی بدن شما با ایجاد آنتی‌بادی‌هایی به نام ایمونوگلوبولین ای به مواد خاصی پاسخ می‌دهد. این قسمت را حساس‌سازی می‌نامند. بسته به نوع آلرژی شما این آنتی‌بادی‌ها در راه‌های هوایی (از جمله بینی، دهان، گلو، نای و ریه‌ها)، دستگاه گوارش و پوست شما قرار دارند.

مرحله ۲

اگر دوباره در معرض آن مواد حساسیت‌زا قرار بگیرید، بدن شما مواد التهابی از جمله هیستامین شیمیایی آزاد می‌کند. این امر باعث گشاد شدن عروق خونی، تشکیل مخاط، خارش پوست و متورم شدن بافت‌های راه هوایی می‌شود.

این واکنش آلرژیک به منظور جلوگیری از ورود مواد حساسیت‌زا و مقابله با هرگونه تحریک یا عفونتی است که ممکن است توسط آنهایی که وارد می‌شوند ایجاد شود. از آن زمان به بعد، بدن شما وقتی در آینده در معرض آن مواد حساسیت‌زا قرار می‌گیرد، به طور مشابه پاسخ می‌دهد. 

برای آلرژی‌های خفیف موجود در هوا، ممکن است علائم پف چشم، گرفتگی بینی و خارش گلو را تجربه کنید. و برای آلرژی‌های شدید، ممکن است کهیر، اسهال و مشکلات تنفسی داشته باشید.

اکثر مردم به یاد دارند که اولین علائم آلرژی را در سنین پایین مشاهده کردند، از هر ۵ کودک، ۱ کودک به نوعی به آلرژی یا آسم مبتلا است. بسیاری از افراد در سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی حساسیت خود را افزایش می‌دهند، زیرا آنها نسبت به مواد حساسیت‌زای خود، به ویژه مواد حساسیت‌زا غذایی مانند شیر، تخم‌مرغ و غلات مقاوم می‌شوند. اما ممکن است در هر مقطعی از زندگی‌تان دچار آلرژی شوید. حتی ممکن است به چیزی که قبلاً به آن حساسیت نداشتید حساسیت پیدا کنید.

دقیقاً مشخص نیست که چرا آلرژی ممکن است در بزرگسالی ایجاد شود. محققان بر این باورند که یک واکنش آلرژیک شدید در دوران کودکی، حتی یک دوره علائم، می‌تواند احتمال ابتلای شما به آلرژی را در بزرگسالی هنگامی که مجدداً در سطوح بالاتر در معرض آن آلرژن قرار می‌گیرید، افزایش دهد.

در برخی موارد، این پیوندها به راحتی قابل مشاهده هستند. کودکانی که آلرژی غذایی یا بیماری‌های پوستی مانند اگزما دارند، ممکن است با افزایش سن علائم آلرژی فصلی مانند عطسه، خارش و گلودرد را تجربه کنند. سپس علائم برای مدتی محو می‌شود. ممکن است در ۲۰، ۳۰ و ۴۰ سالگی، زمانی که در معرض محرک آلرژی قرار می‌گیرند، برگردد.

حتی اگر در بزرگسالی دچار آلرژی شوید، ممکن است متوجه شوید که وقتی به ۵۰ سالگی و بعد از آن می‌رسید دوباره شروع به محو شدن می‌کنند. به این دلیل است که عملکرد سیستم ایمنی بدن شما با افزایش سن کاهش می‌یابد. 

برخی از آلرژی‌هایی که در کودکی دارید نیز ممکن است در نوجوانی و در بزرگسالی از بین بروند، شاید فقط چند مورد در طول زندگی شما ظاهر شوند تا زمانی که برای همیشه ناپدید شوند.

منبع: سلامت

انتهای پیام/

کد خبر: 1204138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =