سرانجام واگذاری قیمت‌ سیمان و فولاد به کجا رسید؟

در حالی عضو کمیسیون عمران مجلس از تکلیف قانونی شورای رقابت برای قیمت گذاری سیمان و فولاد خبر داده که باید دید آیا این وظیفه قانونی اجرایی می شود یا نه.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، اخیرا عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به سهم بالای سیمان و فولاد در قیمت تمام شده ی مسکن گفت: در قانون پیش‌بینی شده تا این دو نهاده با قیمت شورای رقابت تعیین شود، بر همین اساس شورای رقابت نیز طبیعتاً قیمت تمام شده را در نظر می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

رضایی کوچی: عامل گرانی سیمان و فولاد در بازار، بورس است

لازم به ذکر است چندی پیش بود که وزیر راه و شهرسازی یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن را گرانی مصالح ساختمانی عنوان کرد و این نوید را داد که راهکار هایی برای کنترل قیمت مصالح ساختمانی در نظر دارد. اگرچه ایده ی اصلی بذرپاش خروج فولاد و سیمان از بورس کالا برای کنترل قیمت مصالح ساختمانی بود، اما به محض مطرح شدن این ایده در فضای رسانه ای، موجی از انتقادات و تحلیل ها به راه افتاد، که از اساس به نقد و مخالف با خروج سیمان و فولاد از بورس کالا می پرداخت.

صمت هم به منتقد بورس کالا تبدیل شد

گفتنی است، چند روز قبل نیز دامنه انتقادات از بورس کالا از محدوده وزارت مسکن فراتر رفت ومسئولان وزارت خانه اصلی مرتبط با تولید صنعتی نیز از سازوکارهای معیوب قیمتی بورس کالا انتقادکردند.
بر این اساس معاون صنایع عمومی وزیر صمت با گلایه از سودهای نجومی در حوزه بالادست صنعتی به لطف بورس کالا ، گفت: در زنجیره پایین دست در محصول نهایی باید سود بیشتری را برای انگیزه تولید ایجاد کنیم.

برادران گفت: این موضوع به فرایندهای تولیدی کشور لطمه می‌زند، باید برعکس باشد یعنی ما در زنجیره پایین دست در محصول نهایی سود بیشتری را برای انگیزه تولید ایجاد کنیم. این بر می‌گردد به این که گرچه ما از نظام شفاف بورس دفاع می‌کنیم، اما بورس نباید به ضد خودش تبدیل شود و به جای این که عامل رقابت شود، بعضی وقت‌ها عامل انحصار شود و با عرضه‌های مهندسی شده یا شرایط خاص، نرخ‌های بالاتر از نرخ‌های جهانی یا آن مزیت‌هایی که در کشور داریم، به جای این که تولید کننده داخلی استفاده کند، تولید کننده‌های خارجی استفاده می‌کنند.

سهم ۱۵ تا ۳۰ درصدی فولاد و سیمان در بهای تمام شده مسکن

اگرچه در هفته های گذشته شاهد اعلام اعداد و ارقام متفاوتی در خصوص سهم سیمان وفولاد در بهای تمام شده ی مسکن بودیم، اما به طور کلی اغلب کارشناسان این حوزه سهم این دو نهاده را در بهای تمام شده مسکن حدود ۱۵ تا ۱۸ درصد اعلام کرده اند. به بیانی دیگر به طور تقریبی بیش از ۸۵ درصد از کل هزینه‌ ساخت در هر متر مربع مربوط به هزینه زمین و اخذ مجوزهای لازم، دستمزد، نازک‌کاری و سایر هزینه‌های مرتبط به تاسیسات برقی و مکانیکی است. گفتنی است، طبق برآورد ها حدود ۵۵ درصد از بهای تمام شده مسکن مربوط به بهای زمین و مجوز های لازم برای ساخت است.

سهم سیمان و فولاد در بهای تمام شده مسکن چقدر است؟/ مغالطه مقایسه نرخ های داخلی با جهانی

اما نکته ای که در اینجا لازم است به آن اشاره شود که کمتر مورد توجه کارشناسان آنالیز قیمتی مسکن قرار گرفته است، حذف هزینه ی زمین و مجوز ها از طرح نهضت ملی مسکن است. در واقع هزینه ی زمین و مجوز ها در طرح نهضت ملی مسکن صفر است و در این شرایط قاعدتا نقش سیمان و فولاد در بهای تمام شده مسکن، درصد بیشتری را به خود اختصاص می دهد. به بیانی دیگر در طرح نهضت ملی مسکن بهای زمین و مجوز ها در قیمت تمام شده ی واحد ساخته شده صفر خواهد بود و اساسا برای محاسبه ی نقش سیمان و فولاد در بهای تمام شده واحد مسکونی، باید بهای تمام شده زمین و مجوز ها که حدود ۵۵ درصد بهای تمام شده ی را به خود اختصاص می داد، از محاسابات خارج شود.

بنابراین با این تفاسیر نقش فولاد و مسکن در بهای تمام شده واحد های مسکونی طرح نهضت ملی مسکن قطعا اعداد بالاتری خواهد بود که در برخی محاسابات به حدود ۳۰ درصد خواهد رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1204263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =