غول‌های فناوری از قصد مردم را از هوش مصنوعی می‌ترسانند

بنیانگذار بخش «برین» گوگل به تازگی اعلام کرده که غول‌های فناوری به این دلیل در مورد خطرات هوش مصنوعی ترس ایجاد می‌کنند که می‌خواهند بر بازار تسلط پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ «اندرو نگ» (Andrew Ng)، کارشناس برجسته هوش مصنوعی و یکی از بنیانگذاران «گوگل برین» گفته است که غول‌های فناوری نگرانی‌هایی را در مورد خطرات هوش مصنوعی ایجاد می‌کنند تا رقبایشان را در این زمینه از رده خارج کنند. گوگل برین یک تیم تحقیقاتی در زمینه هوش مصنوعی با یادگیری عمیق است که در اوائل سال جاری با بخش «دیپ‌مایند» گوگل ادغام شد.

اندرو نگ استادیار دانشگاه استنفورد است که به «سام آلتمن»، مدیرعامل شرکت OpenAI آموزش می‌داد. او معتقد است که شرکت‌های بزرگ فناوری سعی می‌کنند با ایجاد ترس در مورد اینکه هوش مصنوعی ما را منقرض می‌کند، مقررات سخت‌گیرانه‌ای را ایجاد کنند. زیرا قطعا ترجیح می‌دهند که با جامعه منبع‌باز رقابت نکنند. در واقع این ترس سلاحی برای لابی‌گران است که بر سر قوانینی بحث می‌کنند که برای جامعه متن‌بار بسیار مضر است. زیرا اگر بخواهند الگوریتم‌های هوش مصنوعی خود را به صورت منبع‌باز در اختیار برنامه‌نویسان قرار دهند، دیگر موردی برای رقابت باقی نمی‌ماند.

بیشتر بخوانید:

هشدار یکی از مقامات آلمان: هوش مصنوعی غول‌های فناوری را غیرقابل رقابت می‌کند

این در حالی است که کارشناسان و مدیران عامل شرکت‌های فعال در زمینه هوش مصنوعی در ماه مه در بیانیه‌ای از مرکز ایمنی هوش مصنوعی، خطرات ناشی از این فناوری را با جنگ هسته‌ای و بیماری‌های همه‌گیر مقایسه کردند. سام آلتمن، دمیس حسابیس مدیر عامل دیپ‌مایند و داریو آمودی مدیر عامل آنتروپیک، همگی نام خود را در بیانیه عمومی اعلام کردند.

سایر شرکت‌های بزرگ هوش مصنوعی هشدارهای متعددی در مورد توسعه شتاب‌زده مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی مولد داده‌اند و بسیاری از قانونگذاران خواسته‌اند که سریع وارد عمل شوند.

از سوی دیگر، دولت‌ها در سرتاسر جهان با استناد به نگرانی‌ها در مورد ایمنی، از دست دادن شغل و حتی خطر انقراض انسان، به دنبال تنظیم مقررات هوش مصنوعی هستند. اتحادیه اروپا احتمالاً اولین منطقه‌ای خواهد بود که نظارت یا مقرراتی را در مورد هوش مصنوعی مولد اعمال می‌کند.

نگ گفت این ایده که هوش مصنوعی می‌تواند بشریت را از بین ببرد، می‌تواند منجر به طرح‌های سیاستی شود که مستلزم صدور مجوز برای هوش مصنوعی است و این امر خطر نابودی نوآوری را به دنبال دارد.

وی افزود: هر گونه مقررات لازم برای هوش مصنوعی باید با تفکر ایجاد شود.

نگ کیست؟

نگ موسس و رهبر گوگل برین و سرپرست علمی سابق سایت «بایدو» است که شرکت‌های هوش مصنوعی بسیاری را ایجاد کرد. وی استاد و مدیر آزمایشگاه هوش مصنوعی دانشگاه استنفورد بود و همچنین به عنوان پیشگام آموزش مجازی آنلاین شناخته می‌شود، زیرا تلاش‌های وی منجر به ایجاد سایت «کورسرا» (Coursera) شد.

اندرو نگ از سال ۲۰۰۶ برای حل گره هوش مصنوعی به یادگیری عمیق علاقه‌مند بود و در سال ۲۰۱۱ به همکاری با جف دین گرگ کورادو برای ساخت یک سیستم نرم‌افزاری بزرگ‌مقیاس یادگیری عمیق، به نام DistBelief، پرداخت که روی زیرساخت محاسبات ابری گوگل اجرا می‌شود. گوگل برین ابتدا بخشی از گوگل ایکس بود و موفقیت‌های پروژه باعث شد که به عنوان یک زیرمجموعه جدا از گوگل ارتقا پیدا کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1204549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =