تهران- ایسکانیوز: محمد علی نجفی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درپیامی به کنفرانس بین‌المللی صمغ‌های بومی تاکید کرد: پیشینه بلند ایران سرشار از كوشش‌های علمی در حوزه‌های مختلف است و از این نظر كشور ایران به لحاظ تاریخی، سهم ارزشمندی در تولید دانش و معرفت در جهان دارد؛ این همایش نیز نمونه‌ای از هزاران رخداد علمی است كه توسط دانشمندان ایرانی طراحی و برگزار می‌شود.


براساس این گزارش، در ادامه پیام دکتر نجفی آمده است :


برنامه‌های دولت جمهوری اسلامی ایران در برنامه پنجم توسعه، نقشه جامع علمی كشور و همچنین در تنظیم برنامه ششم توسعه، با هدف دستیابی به جایگاه اول علمی و فناوری در سطح آسیای جنوب غربی و برخورداری از دانش پیشرفته در تولید علم و فناوری تنظیم شده است و تكیه اصلی آن بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه‌ اجتماعی است.


برای نیل به این مقصد عالی در چارچوب سیاست‌های كلی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری، بر تولید ثروت از مسیرهای علمی و پژوهشی تاكید فراوان شده است؛ اولویت اصلی نظام نیز در این زمینه، تكیه بر منابع و ذخایر بومی كشور و استفاده از استعدادهای ذاتی این سرزمین برای كمك نوین به افزایش ثروت ملی و كاهش وابستگی به نفت است.


خوشبختانه امروزه ایران در تولید علم و انتشار مقاله و سایر فعالیت‌های پژوهشی از كشور‌های پیشگام دنیا به شمار می‌آید، هر چند باید دانشمندان ایرانی، برای نقش آفرینی در تولید ثروت از دانش، گام‌های بلندتری بردارند.


ریاست جمهوری اسلامی ایران بر افزایش تعاملات بین‌المللی در عرصه پژوهش و فناوری تاكید فراوان دارند و برگزاری این كنفرانس نیز قدمی در جهت توسعه این تعاملات است.


با توجه به برگزاری اولین كنفرانس بین‌المللی صمغ‌های بومی حضور اندیشمندان برجسته در زمینه هیدروكلوئیدها و استفاده از تجارب ارزشمند ایشان در توسعه فناوری‌های پیشرفته در این حوزه ، فرصتی گران‌بهاست تا بتوان شناخت كافی از ذخایر و عرصه های وسیع گیاهی، اقدام به تولید مواد با ارزش افزوده بالا و استفاده آن‌ها در صنایع مختلف نمود.


ذكر این نكته ضروری‌ است كه ایران كشوری است پهناور و دارای آب و هوا و اقلیم‌های متفاوت، به گونه‌ای كه تفاوت درجه حرارت در نقاط مختلف این سرزمین گاه به بیش از ده‌ها درجه سانتی‌گراد می‌رسد.


این تنوع آب و هوایی، موجب شرایط رویشی طیف وسیعی از گیاهان شده است كه نظیر آن را در كمتر كشور می‌توان یافت؛ این ظرفیت خدادادی مثال بارزی است از استعدادهایی كه در این بخش از كره خاكی وجود دارد و شایسته تحقیق و پژوهش با هدف تبدیل علم به ثروت است.


نكته دیگر به همت دانشگاهیان و نیروهای متخصص این مرز و بوم، امروزه ایران یكی از كشورهای قابل اعتنا و پیشرو در بسیاری از عرصه‌های علمی، از جمله دانش هسته‌ای، نانو فناوری و هوافضا محسوب می‌شود و در ردیف 10 كشور برتر جهان قرار دارد.


بنابراین با تكیه بر نیروها و استعدادهای علمی و با مدیریت پژوهش و فناوری در اغلب زمینه‌ها از جمله علوم و صنایع غذایی می‌توانیم جزو برترین‌ها در دنیا باشیم.


وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان عالی‌ترین مرجع ملی علم و فناوری، ضمن پشتیبانی از برگزاری این كنفرانس حمایت‌های لازم را از استعدادهای علمی و قابل اجرا و در چارچوب سیاست‌های اعلام شده در حوزه علم و فناوری خواهد نمود.


بدون شك تبادل اطلاعات علمی پژوهشی و افزایش تعاملات و همكاری‌های بین مراكز تحقیقاتی در زمینه‌های تخصصی، موجب هم‌افزایی و توسعه علمی شده و كسب منافع مشترك را به دنبال خواهد داشت.


در اینجا باید اضافه كنیم كه نهادینه كردن تحقیقات  مشترك بین دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشكده‌ها در داخل كشور و در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی و اشاعه فرهنگ تحقیقات مشترك ملی و بین‌المللی به عنوان یك اولویت اساسی در دستور كار این وزارت قرار دارد.


 
کد خبر: 120489

وب گردی

وب گردی