حذف عدالت جنسیتی در برنامه هفتم توسعه بی‌انصافی و بر خلاف مصالح جامعه است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: نبود عدالت جنسیتی در برخی مشاغل سبب ظلم به یک جنسیت می‌شود اما حذف ماده عدالت جنسیتی در برنامه هفتم توسعه بی‌انصافی و بر خلاف مصالح جامعه است.

کیومرث سرمدی واله عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز درباره نقش زنان در برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: نقش زنان در توسعه همه‌جانبه کشور غیر قابل اغماض است و نادیده گرفتن نقش آنها و بی‌توجهی به ظرفیت‌های زنان در تمام عرصه‌ها کشور را از مسیر و اهداف توسعه‌ای دور خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

برنامه هفتم توسعه واقع‌بینانه نیست / لزوم کاهش نقدینگی در بازار

وی درباره علت حذف ماده ۳۱ مندرج در برنامه ششم توسعه در متن برنامه هفتم یعنی برقرای عدالت جنسیتی اذعان کرد: علی‌رغم اینکه در زمینه عدالت جنسیتی نیازمند یک تعریف مشخص و روشن هستیم، اما عدالت جنسیتی یعنی استفاده از افراد در جای مناسب و گاهی نبود عدالت جنسیتی در برخی مشاغل سبب ظلم به یک جنسیت خواهد شد اما مشخصا حذف ماده عدالت جنسیتی در برنامه هفتم بی‌انصافی و بر خلاف مصالح جامعه است و باید راهکار دیگری در این باره لحاظ شود.

سرمدی واله با اشاره به ماده ۷۹ برنامه هفتم توسعه مصوب دولت سیزدهم (یعنی موضوع ایجاد اشتغال با تکیه بر نقش زن درخانواده) افزود: ایجاد اشتغال برای بانوان باید با در نظر گرفتن جایگاه زنان در خانواده و نقش تاثیر گذار مادران در تربیت نسل ها و در نظر گرفتن شرایط روحی و جسمی زنان باشد و بنا به برداشت شخصی من حضور زنان در محیط‌های خشن کاری مناسب جایگاه زنان نیست.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اگر تحصیلات و تخصص گروهی از زنان ایجاب کند که در محیط‌های تولیدی و کارگاهی و صنعتی کار کنند در این شرایط قانون‌گذار برای استفاده از ظرفیت این نیروهای متخصص چه برنامه‌ای دارد، گفت: ما می‌توانیم شرایط محیطی را بر اساس روحیات خانم‌ها مناسب‌سازی کنیم تا از صدمات روحی وجسمی بانوان جلوگیری شود.

کیومرث سرمدی واله در پاسخ به این پرسش که چرا در (ماده هشتاد بند پ برنامه هفتم توسعه) به جای ایجاد اشتغال بر گسترش مشارکت زنان در زمینه موضوعاتی از قبیل: توسعه اقتصادی، رونق تولید و غیره ... تمرکز نشده است، گفت: باید بپذیریم که پنجاه درصد جامعه ایران متشکل از بانوان است و در زمینه توانایی‌های علمی و فکری بانوان ظرفیت و فعالیت‌های بالایی دارند و استفاده از این ظرفیت‌ها و توانایی‌ها هم در ایجاد اشتغال برای آنها و هم مشارکت بانوان در زمینه‌های راهبردی و استفاده از ایده ها و طرح‌های آنان در مسیر توسعه کشور الزامی است و بخشی از عقب‌ماندگی‌های امروز کشور به خاطر غفلت از توانایی‌های این قشر جامعه و عدم استفاده از این امکانات و سرمایه‌های کشور است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که باتوجه به اینکه ماده ( توانمندسازی زنان سرپرست خانوار) در برنامه ششم نیز وجود داشت، آیا بناست که روند اجرای این قانون در برنامه هفتم توسعه از سر گرفته شود یا نه ما شاهد خواهیم بود که با بررسی موانع و چالش ها و موفقیت‌ها و عدم موفقیت‌های این طرح در طی اجرای برنامه ششم توسعه این قانون در تکمیل برنامه ششم خواهد بود، گفت: عقلانیت حکم می‌کند که در اجرای یک طرح یا برنامه استفاده از تمام تجربه‌های موجود در این زمینه استفاده شود و استفاده از تجربیات و موفقیت‌های برنامه‌های مشابه اجرا شده در گذشته به ما کمک خواهد کرد تا بهتر و سریع‌تر به اهداف مدنظر در برنامه برسیم.

وی تاکید کرد: ما در روند اجرای برنامه‌های توسعه نیازمند به‌کارگیری تمام توان و ظرفیت‌های داخلی هستیم و موضوع زنان و ظرفیت های موجود در جامعه بانوان باید حتما در روند اجرای برنامه مورد توجه قرار بگیرد.

کارآموز خبرنگاری: نفیسه سادات بشیری

انتهای پیام/

کد خبر: 1205020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =