تخلف دانشگاه‌ها در زمینه برگزاری کمیته ناظر بر نشریات/ زمان صدور مجوز نشریات رعایت نمی‌شود

عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم گفت: برخی از دانشگاه‌ها صرفا برای یک درخواست کمیته ناظر بر نشریات را تشکل نمی‌دهند و پس از چند درخواست، یکباره همه را به کمیته ارجاع و بررسی می‌کنند. البته این موضوع بازهم خلاف قوانین است. 

یونس فرزین فرد عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فرآیند طولانی مدت و مشکلات صدور مجوز تاسیس نشریات دانشجویی اظهار کرد: براساس قوانین موجود در آیین‌نامه ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی و دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی، معاونت فرهنگی باید تا ۲ هفته جلسه کمیته ناظر برنشریات دانشگاهی را تشکل داده و به درخواست مجوز تاسیس نشریات دانشجویان پاسخ دهد. 

بیشتر بخوانید: 

نشریات دانشجویی می‌توانند هیجانات دانشگاهی را مدیریت کنند

 وی ادامه داد: بنابراین کارشناسان نشریات دانشگاه‌ها باید طی دو هفته از کمیته انضباطی، اداره کل آموزش و حراست دانشگاه استعلام مدیر مسئول درخواست کننده تاسیس نشریه را بگیرند. اگر دانشگاه‌ها براساس قانون عمل کنند، این فرآیند اصلا طولانی مدت نخواهد بود، مگر اینکه آنها سهل انگاری کنند.

فزرین فرد گفت: برخی از دانشگاه‌ها صدور تاسیس نشریات دانشجویی را الکترونیکی صادر می‌کنند که این موضوع هم باعث طولانی شدن این فرآیند می‌شود. در چنین حالتی، دانشجویان باید از طریق سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدام کنند. کارشناسان نشریات و کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی به صورت جداگانه این درخواست در دریافت کرده و مورد بررسی قرار می‌دهند. 

عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم افزود: معمولا دانشگاه‌ها در رعایت زمان صدور مجوز نشریات تخطی می‌کنند و فرآیند صدور آن به طول می‌انجامد. حتی دانشگاه‌هایی بودند که بدون صدور مجوز، به دانشجویان اجازه دادند که نشریه را تولید و منتشر کنند. البته بنده نام این دو دانشگاه را رسانه‌ای نمی‌کنم. 

وی افزود: برخی از دانشگاه‌ها هم صرفا برای یک درخواست کمیته ناظر برنشریات را تشکل نمی‌دهند و پس از چند درخواست، یکباره همه را به کمیته ارجاع و بررسی می‌کنند. البته این موضوع بازهم خلاف قوانین است. 

فرزین فرد ضمن گلایه از نبود ارتباطات کافی بین شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم و فعالان نشریات یا اعضای کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی عنوان کرد: ما در دو سال گذشته مرتبا از وزارت علوم پیگیری شماره این دانشجویان بوده‌ایم اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم. این موضوع باعث شده تا مدیر مسئولان نشریات نتوانند با شورا در ارتباط باشند. در نتیجه برخی اوقات ما رصد دقیقی از وضعیت کمیته نشریات دانشگاه‌ها نداریم. 

این فعال حوزه نشریات مطرح کرد: نشریات دانشجویی در دانشگاه‌های ذیل وزارتخانه‌های بهداشت و علوم جزو اقلیت‌ها هستند. بنابراین برخی دانشگاه‌ها کمیته ناظر را که وظیفه صدور یا ابطال مجوز نشریات را برعهده دارد را تشکیل نمی‌دهند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1199435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =