خودکفایی در محصولات کشاورزی برنامه هفتم توسعه توجیه منطقی ندارد

عضو کمیسون کشاورزی در مجلس گفت: شرایط اقلیمی کشور اجازه خودکفایی در همه محصولات کشاورزی که در برنامه هفتم توسعه عنوان شده را به ما نمی‌دهد و ناچاریم به سمت کشت‌های فرا سرزمینی در کشورهای دیگر برویم.

علیرضا نظری عضو کمیسون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز درباره موضوع خودکفایی بخش کشاورزی در برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: جدول ضریب خودکفایی کشاورزی که در برنامه هفتم توسعه ارائه شده دارای اشکالاتی است چرا که با توجه به شرایط موجود کشور، امکان دستیابی به تحقق ۹۰ درصدی خودکفایی در بخش کشاورزی را نداریم.

بیشتر بخوانید:

حذف عدالت جنسیتی در برنامه هفتم توسعه بی‌انصافی و بر خلاف مصالح جامعه است

وی ادامه داد: ما به لحاظ اقلیمی جزو مناطق کم‌بارش جهان هستیم و نمی‌توانیم بر روی تمامی محصولات به سمت خودکفایی برویم.

نماینده مردم خمین در مجلس افزود: ما باید بر اساس مزیت‌های کشور تصمیم‌گیری کنیم، چرا که شرایط اقلیمی کشور اجازه خودکفایی در همه زمینه‌ها را به ما نمی‌دهد چه بسا در برخی محصولات دارای مشکل هستیم و ناچاریم به سمت کشت‌های فرا سرزمینی در کشورهای دیگری که آب و زمین به وفور وجود دارد، برویم.

وی با بیان اینکه برخی محصولات به حجم آب زیادی نیاز دارند، عنوان کرد: بهتر است این گونه محصولات را از طریق کشورهای دیگری که به عنوان کشت فراسرزمینی به حساب می‌آیند، تامین کنیم، اما در محصولاتی که کم‌آب بر هستند مانند گندم ممکن است به سمت خودکفایی برسیم.

عضو کمیسون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال جاری ده میلیون و سیصد و پنجاه هزار تن گندم خریداری شده و اگر بتوانیم سال آینده یک میلیون تن افزایش خرید داشته باشیم، اساسا در بخش گندم به خودکفایی خواهیم رسید اما در محصولاتی اعم از دانه‌های روغنی، ذرت و غیره که حجم زیادی آب نیاز دارند شرایط کشور این اجازه را نمی‌دهد که به خودکفایی برسیم لذا به نظر می‌رسد که آمار قرار گرفته در جدول توجیه منطقی ندارد و از ابتدا مخالف چنین جدولی بودیم.

کارآموز خبرنگاری: ریحانه خسروشاهی

انتهای پیام/

کد خبر: 1205365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =