جزئیات تاسیس بورس پنجم ایران اعلام شد

رئیس سازمان بورس اعلام کرد تا پایان امسال پذیره‌نویسی بورس بین‌الملل به عنوان پنجمین بورس ایران انجام و این بورس تاسیس می‌شود. قرار است این بورس در جزیره کیش ایجاد شود. برخی کشورهای منطقه نیز سهامدار آن خواهند بود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بیش از چند سال است از تدوین طرح تاسیس بورس بین‌الملل به عنوان پنجمین بورس ایران می‌گذرد.

بیشتر بخوانید:

روند صعودی بورس شروع می‌شود؟

آنطور که مسئولان سازمان بورس می‌گویند قرار است برخی کشورهای منطقه نیز سهامدار اصلی این بورس باشند و معاملات این بورس به صورت ارزی انجام شود. قرار است این بورس در جزیره کیش افتتاح شود و احتمالا در شروع بخش عمده معاملات آن به معاملات ارزی اوراق بدهی اختصاص خواهد یافت.

پیش از این بحث‌هایی درباره حضور برخی کشورهای منطقه در ترکیب سهامدار این بورس مطرح بود اما هنوز هیچ مقامی نام سرمایه‌گذاران خارجی را تایید نکرده است. با این حال روز گذشته رئیس سازمان بورس از فراهم شدن مقدمات تاسیس بورس پنجم ایران خبر داد و گفت: موضوع تاسیس بورس بین‌الملل در دستور کار قرار گرفته و ۲بار فراخوان صادر شده و ثبت نام انجام شده و در اولین فرصت مجوز پذیره‌نویسی بورس بین‌المللی صادر خواهد شد و امیدواریم تا پایان سال این اتفاق بیفتد.

مجید عشقی افزود: یکی از اهداف بورس بین‌الملل این است که بتواند از ابزارهای مختلف نسبت به جذب سرمایه خارجی اقدام و منابعی را جذب کند. امیدواریم به سرعت مسئله بورس بین‌الملل در دبیرخانه مناطق آزاد پیگیری شود.

جزئیات ماجرا

اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد دولت سیزدهم رویکرد تازه‌ای برای تاسیس بورس بین‌المللی کیش آغاز کرده و شورای عالی مناطق آزاد در ابتکاری ترکیب سهامداری این بورس را ارائه کرده که تصویب آن مستلزم تایید شورای بورس است.

طبق پیشنهاد شورای عالی مناطق آزاد، مالکان اصلی این بورس به غیر از بانک ها و بورس های ۴گانه و نهادهای مالی ایران برخی بورس‌ها و شرکت های خارجی خواهند بود. به طور مثال پیشنهاد شده است بورس استانبول و مسقط ۲ نهاد مالی آلمانی و ژاپنی، کنلون بانک چین، اوبر بانک اتریش، تاکاس بانک ترکیه و یک نهاد مالی درکویت در ترکیب سهامداری این بورس حضور داشته باشند تا فعالیت رسمی این بورس به طور رسمی آغاز شود.

آنطور که خبرهای تکمیلی نشان می‌دهد دولت در تلاش است از طریق تاسیس این بورس درگام نخست نسبت به انتشار اوراق بدهی ارزی اقدام و در فازهای بعدی مبادلات سایر اوراق بهادار از جمله سهام شرکت‌های داخلی و خارجی را آغاز کند. در فازهای بعدی این بورس قرار است مبادلات کالا و فرآورده‌های نفتی نیز در ابعاد بین‌المللی و با ارزهای خارجی انجام شود و تابلوی معاملات این بورس صرفا ارزی خواهد بود.

پیش از این بهادر بیژنی، جانشین رئیس سازمان در امور بین‌الملل درباره اهداف تشکیل این بورس به همشهری گفته بود: یکی از اهداف این طرح ایجاد رقابت بین بورس‌های داخلی است. بحث‌هایی از جمله انتشار اوراق بدهی ارزی و عرضه همزمان سهام شرکت‌های ایرانی در سایر بورس‌ها مطرح است که بورس بین‌المللی ایران می‌تواند همه این اهداف را محقق کند.

او در پاسخ به این پرسش که نام برخی کشورهای منطقه برای حضور در ترکیب سهامداری این بورس مطرح شده است، گفت: این نام ها فعلا در حد پیشنهاد است و هنوز هیچ ترکیب سهامداری قطعی برای این بورس در نظر گرفته نشده و قرار است در نشست‌های مشترکی که از هفته بعد آغاز می‌شود ترکیب سهامداران خارجی آن مشخص شود.

او با بیان اینکه تاسیس بورس ارز برای سازمان بورس بسیارمهم است تاکید کرد: باید توجه کرد اگر سهامداران این بورس فقط داخلی باشند ماهیت بین‌المللی این بورس زیر سؤال خواهد رفت و کارکرد خود را از دست خواهد داد بنابر این تلاش خواهیم کرد تا ترکیب سهامدارای این بورس به گونه‌ای باشد که اهداف اصلی این بورس را تأمین کند.

منبع: روزنامه همشهری

کد خبر: 1205621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =