پرداخت اعتبار ویژه پژوهانه به اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها / وزارت علوم در زمینه کرسی‌های آزاداندیشی فعال‌تر عمل کند

«پرداخت اعتبار ویژه پژوهانه به همه اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، پیشنهاد رد طرح ساماندهی ماموریت مراکز آموزش عالی از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس و آغاز ثبت‌نام آزمون دکتری نیمه‌متمرکز» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «پرداخت اعتبار ویژه پژوهانه به همه اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، پیشنهاد رد طرح ساماندهی ماموریت مراکز آموزش عالی از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس و آغاز ثبت‌نام آزمون دکتری نیمه‌متمرکز» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

بیشتر بخوانید:

دانشجویان قربانی سیاست‌های غلط آموزش عالی

از دیگر خبرهای آموزش عالی هفته ایران و جهان در هفته گذشته می‌توان به «جذب اعضای هیات‌ علمی فناور در دانشگاه‌ها، حضور ۱۸ دانشگاه‌ ایرانی در جمع ۵۰۰ موسسه برتر «رتبه‌بندی تایوان» و ثبت نام بیش از ۳۸۵ هزار نفر در آزمون کارشناسی ارشد» اشاره کرد.

در ادامه مهم‌ترین عناوین هفته گذشته آموزش عالی آورده شده است:

خسروپناه: وزارت علوم در زمینه کرسی‌های آزاداندیشی فعال‌تر عمل کند

عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کارکرد خانه ملی گفتگوی آزاد و تفاوت آن با کرسی های نظریه پردازی و کرسی های آزاداندیشی گفت: بیش از ۷ هزار کرسی نظریه پردازی و ترویجی در کشور برگزار شده که مختص اساتید است؛ استادان می توانند نظریات علمی خود را در این کرسی های به بحث و تبادل نظر بگذارند، هم اکنون مدیریت هیئت کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره به فرهنگستان علوم انتقال یافته است، از زمان حضور دکتر مخبر به عنوان رئیس فرهنگستان علوم شاهد اتفاقات خوبی هستیم که منجر به پیشرفت و بالندگی فرهنگستان شده است.

وی افزود: کرسی های آزاد اندیشی مختص دانشجویان است که به عنوان مثال در دانشگاه آزاد اسلامی برای دانشجویان به خوبی برگزار می‌شود. جهاد دانشگاهی نیز کرسی‌های آزاداندیشی خوبی برگزار می کند، توقع‌مان از وزارت علوم این است که در زمینه فعال‌تر عمل کند و معاونت فرهنگی اجتماعی در این زمینه برنامه هایی را تدوین کند.

پرداخت اعتبار ویژه پژوهانه به همه اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها

علی خطیبی معاون اداری مالی وزارت علوم در نامه‌ای به روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های سراسر کشور اعلام کرد: احتراماً با عنایت به برنامه‌های دولت مردمی و در راستای حمایت و پشتیبانی از تحقیقات و پژوهش‌های اساتید دانشگاه‌ها و با توجه به دستور مقام عالی وزارت در این خصوص مقرر شده‌است به تمام اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها اعتبار ویژه پژوهانه اختصاص داده شود که مجزا از پژوهانه پرداختی دانشگاه‌ها است..

پیشنهاد رد طرح ساماندهی ماموریت مراکز آموزش عالی از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس

مرکز پژوهش‌های مجلس در اظهارنظر کارشناسی درباره «طرح ساماندهی ماموریت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی» پیشنهاد داد، کلیات این طرح به دلیل منطبق نبودن با قوانین و برطرف نشدن نقایص رد شود. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به اظهارنظر درباره طرح «ساماندهی مأموریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی» پرداخته است.

طرح «ساماندهی مأموریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی» نخستین بار با ۷ ماده به شماره ثبت ۵۰۹ در تاریخ ۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد که مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی به شماره مسلسل ۱۸۰۸۰ کلیات این طرح را رد کرد.

جذب اعضای هیات‌ علمی فناور در دانشگاه‌ها

محمدعلی کی‌نژاد رئیس هیات عالی جذب اعضای هیات علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پس از بررسی و تصویب این مصوبه در شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌ها می‌توانند هیئت‌علمی فناور جذب کنند.

وی افزود: با اجرایی شدن این مصوبه اساتیدی که طرح فناورانه داشته باشند می‌توانند طرح خود را در دانشگاه اجرا کنند و ضمن کارآفرینی برای افراد تحصیل‌کرده موجب کسب درآمد برای دانشگاه‌ها شوند. ۱۶۰ عضو هیات‌ علمی مورد تایید بنیاد ملی نخبگان در دانشگاه‌های کشور جایابی شده و احکام آن‌ها صادرشده است.

حضور ۱۸ دانشگاه‌ ایرانی در جمع ۵۰۰ موسسه برتر «رتبه‌بندی تایوان»

۱۸ دانشگاه ایرانی در فهرست ۵۰۰ موسسه برتر جهان در «رتبه‌بندی موضوعی دانشگاه ملی تایوان» سال ۲۰۲۳ قرار گرفتند. دانشگاه علوم پزشکی تهران بهترین رتبه را در بین دانشگاه های ایرانی کسب کرد.

«دانشگاه ملی تایوان» برای انتشار سیاهه پایانی مؤسسه‌های برتر جهان از سه شاخص (بهره‌وری پژوهشی، تأثیر پژوهشی، و تعالی پژوهشی) و هشت سنجه (شمار مقاله‌های ۱۱ سال پیش، شمار مقاله‌های سال پیش، شمار استنادهای ۱۱ سال پیش، شمار استنادهای دو سال پیش، میانگین استنادهای ۱۱ سال پیش، شاخص «اچ» دو سال پیش، شمار مقاله‌های پراستناد ۱۰ سال پیش، و شمار مقاله‌ها در نشریه‌های با ضریب تأثیر بالا در دو سال پیش) بهره‌برداری می‌کند.

خبرهای آزمونی هفته گذشته

اعلام زمان برگزاری آزمون زبان msrt در آبان و آذرماه

براساس اعلام سازمان امور دانشجویان، تاریخ برگزاری و زمان ثبت نام آزمون زبان msrt در آبان و آذر ماه سال جاری اعلام شد. آزمون زبان msrt در آبان ماه ۲۶ آبان ۱۴۰۲ برگزار می شود و ثبت نام آن از روز سه شنبه مورخ ۹ آبان ۱۴۰۲ ساعت۱۰ آغاز شده و تا چهارشنبه ۱۷ آبان۱۴۰۲ ساعت ۱۶ ادامه خواهد داشت.

آزمون زبان msrt در آذر ماه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۲ برگزار می شود و ثبت نام آن از روز شنبه مورخ ۲۰ آبان ۱۴۰۲از ساعت۱۰ آغاز شده و تا چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۶ ادامه خواهد داشت.

آغاز ثبت‌نام آزمون دکتری نیمه‌متمرکز

ثبت‌نام آزمون دکتری نیمه متمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۳ از امروز ۱۷ آبان ماه آغاز می‌شود و تا ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۲ ادامه دارد. پیش از این زمان ثبت‌نام آزمون دکتری نیمه متمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۳ در روزهای ۳۰ مهرماه تا ۶ آبان ماه سال ۱۴۰۲ اعلام شده بود.

هر داوطلب بر اساس ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون می‌تواند در یک کدرشته امتحانی ثبت‌نام‌ و در آزمون مربوط شرکت‌ کند و متقاضیان لازم است ابتدا دفترچه راهنمای ثبت‌نام و اطلاعیه اعلام شرایط و ضوابط ثبت‌نام را که از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش منتشر می‌شود، به دقت مطالعه کنند و در صورت واجد شرایط بودن، کارت اعتباری ثبت‌نام را خریداری و اقدام به ثبت‌نام کنند.

ثبت نام بیش از ۳۸۵ هزار نفر در آزمون کارشناسی ارشد

علیرضا کریمیان، مشاور عالی سازمان سنجش از ثبت نام بیش از ۳۸۵ هزار نفر در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: داوطلبان تا ساعت ۲۴ چهارشنبه ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۲ فرصت داشتند نسبت به ویرایش فرم ثبت نام خود اقدام کنند.

وی افزود: آزمون کارشناسی‌ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۳ در روز جمعه چهارم اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد و متقاضیان لازم است از روز سه شنبه اول اسفند تا پنجشنبه سوم اسفند با مراجعه به درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به تهیه پرینت کارت شرکت در آزمون و برگ راهنمای شرکت در آزمون اقدام کنند.

اعلام نتایج تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی‌ارشد علوم پزشکی ۱۴۰۲

نتایج پذیرش در مرحله تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد رشته‌های گروه پزشکی سال ۱۴۰۲ امروز چهارشنبه ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۲ در سایت مرکز سنجش پزشکی اعلام شد.

آزمون کارشناسی ارشد رشته‌های گروه پزشکی سال ۱۴۰۲ در ۴ و ۵ خردادماه ۱۴۰۲ با رقابت حدود ۶۹ هزار داوطلب برگزار شد و نتایج نهایی پذیرفته شدگان ۱۹ شهریورماه ۱۴۰۲ در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی منتشر شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1205635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =