آموزش «نسخه نویسی اجتماعی» به دانشجویان علوم پزشکی

نایب رییس شورای کشوری برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره‌وری در آموزش پزشکی از طراحی «نسخه نویسی اجتماعی» جهت آموزش به دانشجویان علوم پزشکی و کاهش هزینه‌های نظام سلامت خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، غلامرضا حسن زاده درباره نسخه نویسی اجتماعی افزود: موضوع نسخه نویسی اجتماعی در شورای کشوری برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره‌وری در آموزش پزشکی مطرح شده است و در این مسیر دکتر بهمنش معاون آموزشی علوم پزشکی دزفول برنامه خوب و جامعی در این زمینه ارائه کرد، همچنین از سوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز برای این موضوع برنامه ارائه شده است.

بیشتر بخوانید:

کدام داروها در کشور کمیاب شده است؟

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی خاطرنشان کرد: نسخه نویسی اجتماعی به نظام بهداشت و درمان و ارتقای کیفیت فعالیت های آموزش پزشکی کمک می کند.

حسن زاده در تشریح نسخه نویسی اجتماعی یادآور شد: در نسخه نویسی اجتماعی، انسان به عنوان یک انسان کامل دیده می شود نه تنها به عنوان یک بیمار. در واقع پزشک تنها به دنبال رفع عوامل بیماری نیست و فرد را با تمام مسائل، نقاط قوت و ضعف اش می بیند.

وی افزود: ممکن است یک پزشکی برای یک فرد نسخه ای را تجویز کند و در همان زمان نگاه نمی کند که آیا آن فرد توانایی تهیه آن دارو را دارد یا خیر. اینکه پزشک یک بیمار را به عنوان یک انسان کامل با تمامی جهات و ابعاد ببیند بحث مهمی در پزشکی است که در دنیا هم موضوع اهمیت مسائل اجتماعی در پزشکی مورد توجه قرار گرفته است.

نایب رییس شورای کشوری برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره‌وری در آموزش پزشکی اضافه کرد: خوشبختانه دانشگاه های علوم پزشکی نیز به این فکر افتاده اند که در آموزشی که به دانشجویان علوم پزشکی ارائه می شود به این نکات توجه شود.

وی خاطرنشان کرد: در علوم پزشکی نیازمند این هستیم که علوم انسانی را دخیل کنیم و از آن بهره ببریم. بسیاری از رشته های علوم انسانی مانند جامعه شناسی، حقوق و تاریخ می توانند به علوم پزشکی کمک کنند. این رشته ها می توانند به آموزش علوم پزشکی کمک کنند تا دانشجویان علوم پزشکی هم «جامعه نگر» و هم «جامع نگر» باشند.

حسن زاده اضافه کرد: در حال حاضر رشته پزشکی اجتماعی به عنوان یک تخصص وجود دارد اما به این نتیجه رسیدیم که توجه به علوم اجتماعی باید از پایه به آموزش علوم پزشکی در رشته های مختلف وارد شود. به عنوان نمونه یک دانشجوی پرستاری لازم است که شرایط اجتماعی فردی که از آن در منزل یا بیمارستان پرستاری می کند، را بشناسد تا بهتر بتواند خدمت کند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1206060

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =