علم و حکمت مولفه‌های اصلی حکمرانی است / ضرورت آینده‌نگری با توجه به احادیث قرآنی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در قرآن به زیبایی به فرمانروایی، حکمت و علم اشاره شده است، حکمت و علم دو مولفه اصلی حکمرانی به شمار می‌روند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمد مهدی طهرانچی در کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری که امروز ۲۳ آبان‌ماه در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، گفت: ما مورد گلایه حضرت آقا قرار داریم که قرآن کریم را در زندگی مهجور گذاشتیم. بنابراین باید تلاش مضاعفی داشته باشیم، هر چند هر میزانی تلاش کنیم باز هم کافی نیست.

بیشتر بخوانید:

لزوم تجلی نگاه علوی در حکمرانی/ باید نهج‌البلاغه را به خانه‌ها ببریم

وی گفت: قرآن فقط حدیث گذشته نبوده و متوقف بر گذشته نیست، بلکه دوای دردهای حال و آینده نیز در آیات آن وجود دارد. قرآن کتاب هدایت است و موضوعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و سبک زندگی در آن وجود دارد و فقط و فقط باید استخراج شود. تمام ارکان شناخت را باید برای استخراج مبانی از قرآن به کار گرفت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سیاست مُدون حکمرانی شامل ساخت‌ها، رابطه‌ها و مولفه‌ها، چگونگی و چیستی است. چیستی شامل لایه‌ها، و ابعاد و کنشگران و چگونگی شامل سیاست و قالب و فناوری است‌.

وی گفت: حکمرانی نظریه‌ حکمرانی و سیاست گذاری عمومی را شامل می‌شود. در سیاست‌گذاری رویکردها و نظریه‌های متفاوتی وجود دارد که برخی از آنها پرورش یافته تفکر غربی است.

دکتر طهرانچی مطرح کرد: برنامه هفتم توسعه حاصل یک سیاست‌گذاری و علم سیاست‌گذاری است. ما باید در نظر داشته باشیم که تنها علم برای سیاست‌گذاری کافی نیست. بلکه آینده نگری را باید با توجه به احادیث استخراج شده از قرآن کریم انجام دهیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: به فرمانروایی و حکمت و علم به زیبایی در قرآن اشاره شده است که حکمت و علم دو فاکتور لازم برای حکمرانی به شمار می‌روند.

دکتر طهرانچی با طرح سوال حکمرانی علم برای علم یا علم برای جامعه گفت: پاسخ این پرسش در قرآن کریم آمده است و فقط باید استخراج شود. پاسخ این است که هر دو برای حکمرانی باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: اندیشه‌های مقام معظم رهبری مبتنی بر قرآن کریم و احادیث اهل بیت است.

وی افزود: رهبر انقلاب براساس قانون اساسی سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی را تبیین و تعیین می‌کنند. رهبری می فرمایند که تحول پشتوانه فکری می‌خواهند. در این راستا، ایشان قرآن را پشتوانه معنوی اسلامی می‌دانند. ولی متاسفانه در اتاق‌های فکر از این پشتوانه استفاده نمی‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: رهبر انقلاب یک عالم قرآنی است، آن هم زمانی که جهان اسلام نیاز به رهبری دارد.

وی مطرح کرد: قوانین اسلام مطابق با قوانین طبیعت است. یعنی قوانین طبیعت و خلقت با یکدیگر هماهنگ بوده و در یک راستا است. ویژگی‌های رهبری و حکمت ایشان را می‌توان به صورت کاملا ظریف در آیات قرآنی مشاهده کرد.

دکتر طهرانچی بیان کرد: فراموش کردن اخلاقیات نتایج کاملا تلخی برای بشریت دارد. بنابراین ما باید به اندیشه‌های مقام معظم رهبری توجه بیشتر داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1206454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =