ویژگی‌های نسل زد و نحوه تعامل با نوجوان امروزی

نسل زد یا نوجوانان امروزی در دنیایی از تکنولوژی متولد شده‌اند و سرعت بالای اطلاعات باعث شده تا تغییرات محسوسی با نسل‌های قبل خود داشته و ویژگی‌های رفتاری متفاوتی هم داشته باشند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، عبارت «نسل زد» را این روزها زیاد می‌شنویم اما منظور از نسل زد چه کسانی است و چه ویژگی‌هایی دارند؟ نسل «زد» به افرادی تلقی می‌شود که تقریبا بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ متولد شده‌اند. نسلی که در دنیایی از تکنولوژی متولد شده‌اند که سرعت انتقال اطلاعات در آن بالاست.

بیشتر بخوانید

تتو، پیرسینگ، کی‌پاپ و دنیای عجیب نوجوان امروزی

برخی از افراد و متخصصان به افراد نسل Z یک‌سری خصوصیات نسبت می‌دهند؛ ولی شاخص‌ترین ویژگی آنها، استفاده زیاد از ابزارهای دیجیتال و هوشمند است. این نسل از همان کودکی توانستند از مزیت اینترنت بهره‌مند شوند و از آن نهایت استفاده را ببرند. این در حالی است که این مزیت برای سایر نسل‌ها وجود نداشت.

در نسل‌های گذشته خیلی از افراد تجربه خرید فیزیکی را دوست داشتند، ولی این افراد چندان اهل چنین خریدهایی نیستند و خیلی راحت از طریق گوشی یا لپ‌تاپ هر خریدی داشته باشند، انجام می‌دهند. به همین خاطر است که به این افراد بومی‌ها یا شهروندان دیجیتال گفته می‌شود.

افزایش سرعت ارتباطات در دوره نسل زدی‌ها باعث شده تا تفاوت‌های آن‌ها با نسل پیشین که پدر و مادرهایشان هستند، بیشتر شود. اما چطور باید با این نسل ارتباط برقرار کرد و فاصله‌ها را کاهش داد؟

والدین با دنیای دیجیتال آشتی کنند

شهرزاد هودین‌شاد روانشناس معتقد است که باید سواد رسانه‌ای را در والدین ارتقا داد تا بتوانند بر اساس فکت و مستند در برابر فرزندشان موضع‌گیری کنند. وی در این خصوص به ایسکانیوز گفت: نکته دوم این است که والدین باید بپذیرند که نمی‌شود بر این نسل مانند نسل‌های گذشته، الگوهای پیشین را اجرا کرد؛ پس باید به جای تحمیل، به دنبال توافق با فرزندانشان باشند.

روانشناس اظهار کرد: منظور از توافق رسیدن به همه خواسته‌ها نیست بلکه به این معنا است که من تا جایی به خواسته‌هایم می‌رسم که برای کسی غیرقابل تحمل نباشد. مشکل از زمانی شروع می‌شود که والدین فکر می‌کنند، باید کنترل و تحمیل کنند و اگر به زور فرزندشان را وادار به کاری کنند، موفقیتی کسب کرده‌اند.

نقش پررنگ والدین درجه سه

از جهتی در این نسل نقش رسانه بسیار پررنگ است و یک نوجوان نسل زدی براساس آمار روزانه ۶ ساعت از وقت خود را در دنیای اینترنت و رسانه می‌گذارد و به همین واسطه تاثیرپذیری بالایی هم از این فضا دارد. علیرضا شریفی‌یزدی روانشناس اجتماعی در این باره به ایسکانیوز گفت: بخش بزرگی از علایق عجیب نوجوانان امروزی ناشی از تاثیرپذیری از والدین درجه سه است. والدین درجه سه گروه همسالان و رسانه و اثرگذارترین گروه بر فکر و رفتار نوجوان هم گروه همسالان هستند.

وی افزود: نوجوان از طریق رسانه متوجه سبک زندگی گروه مرجع خود می‌شود که گروه مرجع می‌تواند خواننده‌ها، افراد مشهور فرهنگی و ورزشی باشند. از جهتی یکی از رفتارهای دوران نوجوانی تقلید از گروه مرجع است و با دیدن سبک زندگی افراد مشهور، استفاده مکرر از تتو و مواردی از این دست، سعی می‌کند همان سبک را تقلید کند. امروز هم با گسترش رسانه، اثرگذاری آن بیشتر شده است.

روانشناس اجتماعی با اشاره اینکه این تحلیل‌ها جهانی است و این اتفاقات در تمام دنیا در حال رخ دادن هستند، عنوان کرد: در کشور ما به جهت مشکلات اقتصادی و بیکاری، جامعه تب‌دار بوده و این مسائل بر ۲ نهاد مهم تاثیرگذاشته است. یکی از این نهادها خانواده است، چراکه پدر و مادر مشغول تامین معاش هستند و فرصتی برای امور تربیتی ندارند. در کنار آن آموزش و پرورش را داریم که مشکلات بسیاری دارد و حتی در سال جاری هزاران کلاس درس بدون معلم بودند. این ۲ نهاد وظیفه تربیتی دارند و وقتی دچار مشکل باشند، تربیت نوجوان خارج از این سیستم انجام می‌شود و رسانه نفوذ بالایی پیدا می‌کند.

رفتارهای سلبی ممنوع

روانشناس اجتماعی بیان کرد: خانواده ما باید آگاهی خود را نسبت به تربیت نوجوان بالا ببرد و با اندیشه‌های سابق که ما در دوران خود اینطور بودیم و شما هم باید همانطور باشید، نمی‌توان با نوجوان ارتباط برقرار کرد. بسیاری از والدین به دلیل اینکه نمی‌دانند چطور با نگرانی‌هایی که دارند، برخورد کنند، دست به رفتار سلبی می‌زنند مثلا فکر می‌کنند با محروم کردن اقتصادی، گرفتن تلفن همراه و خشونت می‌توانند نوجوان را کنترل کنند. اساسا هر نوع گرایش به تتو در نوجوان نگران کننده است البته بخشی از تمایل به تتو در افراد طبیعی است اما کسانی که اختلال شخصیت دارند، بیشتر به تتو گرایش پیدا می‌کنند.

وی افزود: برای مثال در مبتلایان به شخصیت مرزی و دوقطبی تمایل به تتو بسیار زیاد است و خانواده‌ها با دیدن اولین نشانه‌ها در نوجوان باید از یک روانشناس کمک بگیرند تا بدانند که گرایش نوجوانشان ناشی از یک تمایل طبیعی است یا اختلالی روانی در این میان وجود دارد.

با فرزندتان صحبت کنید

علیرضا واحدی روانشناس هم در گفت‌وگو با ایسکانیوز دراین خصوص توضیح داد: بعضی خانواده‌ها در طول روز کمترین کلمات را رد و بدل می‌کنند، گاها پدر و مادری که اصلا نمی‌دانند فرزند یا فرزندانشان کلاس چندم هستند یا چه رشته‌ای تحصیل می‌کنند. زمانی از روز را به گفت و گوبپردازید. از او سوال کنید چه علایقی دارد و به موضوعاتی اهمیت می‌دهد و اصلا هدفی برای آینده دارد؟ هرچقدر فضای صمیمی‌تر ایجاد کنید روند بهبود روابط بین خانواده و فرزند سریع‌تر پیش می رود.

نشان دهید مهم است

وی ادامه داد: نوجوانان و جوانان شدیدا نیاز به دیده شدن، حس شکوفایی و احساس بزرگ منشی دارند و برای آنها مهم است که فعالیت‌هایشان ارزشمند واقع شود. چه بهتر که این نیازها در کانون خانواده‌ها پاسخ داده شوند. به او نشان دهید مهم است. علایقش برای شما قابل احترام است و نیاز نیست خود را سانسور یا خود را از دید خانواده پنهان کند.

به گزارش ایسکانیوز، نوجوانی دوره حساسی از زندگی است و نحوه تعامل با این نسل از این منظر اهمیت دارد که این نسل آینده ایران را خواهند ساخت و اگر کیفیت رشد وتربیت آن‌ها بالا باشد، آینده ایران تضمین می‌شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1206671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =