رصد پرندگان کمیاب با کمک هوش مصنوعی

محققان دانشگاه مونکتون کانادا ابزار هوش مصنوعی یادگیری عمیق جدیدی ایجاد کرده‌اند که با تحلیل آواز پرندگان به شناسایی و رصد گونه‌های کمیاب کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ شناسایی گونه‌های متداول پرندگان از طریق آواز آنها با وجود برنامه‌ها و نرم‌افزارهای گوشی هوشمندی که در دسترس بوم‌شناسان و عموم مردم است، اصلا کار سختی نیست. اما موضوع اینجاست که اگر نرم‌افزار قبلا صدای پرنده‌ای را نشنیده باشد، نمی‌تواند هیچ کمکی در شناسایی و رصد آنها بکند. پس عملا استفاده از این برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها برای شناسایی پرندگان کمیاب کاری عبث است.

محققان دانشگاه مونکتون در کانادا برای غلبه بر این مشکل، ابزاری را با نام «اکوژن» (ECOGEN) توسعه داده‌اند که اولین ابزار یادگیری عمیق در نوع خود است و می‌تواند صداهای واقعی پرندگان را برای افزایش نمونه‌های گونه‌های کمیاب تولید کند. از این ابزار می‌توان برای آموزش ابزارهای شناسایی صوتی نظارت بر محیط زیست -که اغلب اطلاعات نادرستی را در مورد گونه‌های متداول پرندگان دارند- استفاده کرد.

محققان دریافتند که افزودن نمونه‌های آهنگ مصنوعی پرندگان تولید شده توسط اکوژن به شناسه آواز پرندگان، دقت طبقه‌بندی آواز پرندگان را به طور متوسط ۱۲ درصد بهبود می‌بخشد.

بیشتر بخوانید:

ساخت پروتئین ضدباکتری با هوش مصنوعی

محققان می‌گویند: با توجه به تغییرات جهانی قابل توجه در جمعیت حیوانات، نیاز فوری به ابزارهای خودکار مانند نظارت صوتی، برای ردیابی تغییرات در تنوع زیستی وجود دارد. در این مسیر مدل‌های هوش مصنوعی کمک شایانی خواهند کرد و ما قصد داریم کتابخانه مرجعی از آواز پرندگان را راه‌اندازی کنیم.

آنها می‌افزایند: با اکوژن می‌توان با ایجاد نمونه‌های جدیدی از صداهای پرندگان برای پشتیبانی از مدل‌های هوش مصنوعی، این شکاف را برطرف کرد و اساساً برای گونه‌هایی با ضبط‌های محدود ، مانند پرندگانی که کمیاب هستند یا به شدت گریزان و حساس هستند، می‌توان کتابخانه صوتی ایجاد کرد.

به گفته محققان، ایجاد آوازهای مصنوعی پرندگان به این روش می‌تواند به حفاظت از گونه‌های پرندگان در خطر انقراض کمک کند و بینش ارزشمندی در مورد صداها، رفتارها و ترجیحات زیستگاه آنها ارائه دهد.

ابزار اکوژن کاربردهای بالقوه دیگری نیز دارد. برای مثال، می‌توان از آن برای حفاظت از گونه‌های بسیار کمیاب استفاده کرد، مانند پرنده «عسل‌خوار شاهوار» که در معرض خطر انقراض قرار دارد. پرنده عسل‌خوار جوان قادر به یادگیری آواز گونه‌ خود نیست، زیرا پرندگان بالغ کافی برای مدل‌سازی آنها وجود ندارد.

محققان می‌گویند: این ابزار می‌تواند برای انواع دیگر حیوانات مانند پستانداران، ماهی‌ها (ماهی‌ها هم صدا تولید می‌کنند)، حشرات و دوزیستان نیز مفید باشد.

اکوژن با تبدیل ضبط واقعی آواز پرندگان به طیف‌نگارها (نمایش بصری صداها) و سپس تولید تصاویر هوش مصنوعی جدید از آنها برای افزایش مجموعه داده‌ها برای گونه‌های کمیاب با تعداد کمی ضبط کار می‌کند. سپس این طیف‌نگارها دوباره به صدا تبدیل می‌شوند تا شناسه‌های صدای پرنده را آموزش دهند. در این مطالعه، محققان از مجموعه داده‌های مربوط به صدای ۲۳ هزار و ۷۸۴ پرنده وحشی استفاده کردند که ۲۶۴ گونه را پوشش می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1206730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =