رویداد صدرا؛ تجربه‌ای از نزدیک برای صنعتگران و دانشجویان

حدود ۲۰ شرکت در رویداد صدرای دانشگاه آزاد واحد تهران غرب حضور پیدا کردند تا هم آنها از نزدیک با دانشجویان مشتاق و بااستعداد آشنا شوند و هم دانشجویان صنعت و مهارت‌های مورد نیاز آنها را شناسایی کنند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ رویداد صدرا (صنعت، دانشگاه و صنعتگر) از ۱۹ تا ۲۱ آذر ماه با هدف پیاده‌سازی طرح پویش برای دانشجویان و شرکت‌ها و ایجاد اشتغال پایدار و کارآمد دانشجویان و توانمندسازی و مهارت‌آموزی و ایجاد کارآموزان ماهر و کارآمد در مجتمع پیامبر اعظم (ص) دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب برگزار شد.

امسال دانشگاه آزاد دومین رویداد صدرا را در استان تهران با حضور بیش از ۲۰ شرکت دانش‌بنیان و نمایش و ارائه دستاوردهای آنها برگزار کرد. حضور این شرکت‌ها در فضای دانشگاه، شرایطی را برای دانشجویان فراهم آورد تا از نزدیک با صنعتگران و فعالیت‌های آنها آشنا شوند و مهارت‌های مورد نیاز آنها را شناسایی کنند.

این شرکت‌ها با حضور در رویداد صدرا، فرم‌هایی را در اختیار دانشجویان قرار دادند تا اگر نیاز به کارآموزی در این شرکت‌ها دارند و قصد تجربه فضای صنعت و کسب مهارت‌های فنی و مهندسی را دارند، درخواست کارآموزی بدهند.

شرکت‌های زیر از جمله شرکت‌هایی هستند که در رویداد صدرای امسال حضور داشتند:

شرکت منوآف

رویداد صدرا؛ تجربه‌ای از نزدیک برای صنعتگران و دانشجویان

شرکت منوآف شرکتی است که از سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را در حوزه ارائه خدمات مدیریتی و تبلیغاتی هوشمند در حوزه رستوران‌ها و کافه‌ها آغاز کرده است. تلاش شرکت منوآف این است که با استفاده از فناوری‌های روز مانند اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی از یک طرف نقش دستیار خرید هوشمند برای کاربران و از طرف دیگر، بینش و اطلاعات ضروری و حیاتی را برای صاحبان کسب‌وکار فراهم کند. هدف این شرکت کمک به فروش هدفمند و اتوماسیون فرآیند و سازوکار کسب‌وکارهاست که شامل یک سلسله خدمات می‌شود.

یکی از این خدمات، بخش پیشنهادات است که در آن با حذف تبلیغات غیرموثر و تبلیغات مبتنی بر درخواست و متنوع، به شعاع مشخصی از افراد نیازمند آن تبلیغات (به واسطه اپلیکیشن) ارسال می‌کند.

ارائه منوی دیجیتال رستوران یا کافه، سرویس دیگر شرکت منوآف است که در آن با حذف کیوآرکدها، به صورت بی‌سیم به محض ورود مشتریان، منوی مربوط به آن رستوران یا کافه را روی گوشی‌ آنها ظاهر می‌کند.

این شرکت همچنین با ارائه اطلاعات موثر در بحث ارتباط با مشتری و پایش محیطی نه تنها باعث ارتباط و تجربه بهتر صاحبان رستوران‌ها و کافه‌ها با مشتریان می‌شود، بلکه شرایط محیطی از جمله بحث ایمنی (مانند هشدار در صورت نشت گازهای اشتعال‌پذیر یا سمی) و میزان دما، رطوبت و ذرات معلق هوا را برای کسب‌وکارها به نمایش درمی‌آورد. این اطلاعات از طریق نظارت با بینش کامپیوتری در اختیار صاحبان رستوران‌ها و کافه‌ها قرار می‌گیرد تا مواردی چون عبور و مرور و تعداد مشتریان همچنین عملکرد کارکنان خود را رصد کنند.

به گفته امیرحسین فرحزادی، مدیر اجرایی منوآف، فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته فناوری اطلاعات از دانشگاه آزاد واحد تهران شمال و عضو بنیاد ملی نخبگان، این شرکت ثبت شده و مراحل دانش‌بنیانی خود را طی می‌کند. به گفته فرحزادی، این شرکت حدود یک سال و نیم در سرای نوآوری دانشگاه آزاد واحد تهران غرب مستقر است و رویکرد اصلی آن بهره‌برداری از ظرفیت دانشجویان به عنوان کارآموز و جذب آنهاست.

فرحزادی با اشاره به اینکه جذب دانشجو به صورت کارآموز مزیت‌های متعددی نسبت به جذب نیرو از طریق آگهی استخدام دارد، می‌گوید: از یک سو، ما با افرادی مواجهیم که دانش کافی را دارند و این فرصتی برای آنهاست تا بتوانند مهارت‌های لازم را برای ورود به بازار کار کسب کنند و از سوی دیگر، ما به عنوان صنعت، با هزینه‌های کمتر می‌توانیم افراد مشتاق و علاقه‌مندی را جذب کنیم که در مدت ۲ الی سه ماه مهارت‌های لازم برای تخصص‌ مورد نیاز ما را کسب می‌کنند و درگیر پروژه‌های واقعی شرکت می‌شوند.

وی در مورد نحوه پرداخت حقوق به دانشجویان کارآموز می‌گوید: با توجه به مذاکراتی که با دانشگاه آزاد انجام داده‌ایم، مبلغی را به عنوان حقوق دانشجو به حساب دانشگاه واریز می‌کنیم تا این مبلغ از شهریه دانشجو کسر شود.

فرحزادی با اشاره به فرآیند جذب کارآموز از طریق دانشگاه می‌افزاید: این فرآیند سازوکار کاملی ندارد. شرایط باید به گونه‌ای باشد که دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه کاملا فعال باشد تا اساتید پروژه‌های تحقیقاتی را جذب و تعریف کنند و فراخور آن دانشجویان مرتبط با پروژه را جذب کنند.

شرکت ایران مد تور

رویداد صدرا؛ تجربه‌ای از نزدیک برای صنعتگران و دانشجویان

تخصص اصلی شرکت ایران مد تور، گردشگری سلامت است و حدود ۱۲ سال است که به عنوان یک برند درمانی و گردشگری به صورت تخصصی در زمینه جذب بیمار از تمام کشورهای دنیا به مقصد ایران فعالیت می‌کند. این مجموعه با فراهم آوردن کلیه امکانات جانبی گردشگری، بر آن است که یک سفر نتیجه‌بخش و خاطره‌انگیز برای بیماران رقم بزند.

به گفته مریم محمدپور، دکتری داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مدیرعامل شرکت ایران مد تور، ایران به لحاظ پذیرش بیمار موقعیت استراتژیک بسیار مناسبی دارد و درمان در ایران فقط به درمان‌های انواع سرطان و غیره محدود نمی‌شود. جراحی‌های های‌تک -مثل پروتز و کاشت پای مصنوعی- و زیبایی از جمله این درمان‌هاست که فقط در چهار کشور جهان از جمله ایران انجام می‌شود.

از خدمات این شرکت به بیماران گردشگر می‌توان به مشاوره آنلاین، برنامه‌ریزی سفر، ویزای نوع تی، صدور بیمه سفر، اقامت، حمل‌ونقل از فرودگاه، سیم‌کارت تلفن همراه و اینترنت، مترجم، خدمات بیمارستانی، پشتیبانی ۲۴ ساعته و هفت روز هفته، توانبخشی، گردش‌های شهری، رفاه کامل بیماران و پیگیری آنها تا زمان برگشت به کشورشان اشاره کرد.

به گفته محمدپور، بیماران در سرتاسر جهان می‌توانند از طریق وب‌سایت iranmedtour.com فرم‌های درخواست پزشکی خود را پر کنند تا زیر نظر کارشناسان، مشاوره‌های قبل از درمان انجام شود. و در صورتی که بیمار درخواست درمان خود را تکمیل کند، فرآیند پذیرش تا درمان و برگشت او به کشورش همگی زیر نظر این شرکت انجام شود.

این شرکت با حضور در رویداد صدرا، دانشجویان را به کارآموزی در طیف وسیعی از مهارت‌ها از بازاریابی، فناوری اطلاعات، تولید محتوا، طراحی سایت و سئو دعوت کرد.

محمدپور گفت: ما همچنین مسابقه‌ای را برای دانشجویان برگزار کردیم که به برترین ایده خلاقانه برای گردشگری سلامت ایران مبلغ پنج میلیون تومان پرداخت می‌کنیم.

غذالند

تیم غذالند فعال در حوزه آشپزی و شیرینی‌پزی در رویداد صدرا حضور پیدا کرد تا دانشجویان علاقه‌مند به این حوزه از تولید محتوا تا بازاریابی دیجیتال را به کارآموزی دعوت کند.

شبکه اجتماعی روزانه میزبان هزاران کاربر علاقه‌مند به حوزه آشپزی و شیرینی پزی است تا به معرفی محصولات، خدمات و پروموشن‌های گروه‌های فعال یعنی شرکت‌های تولید کننده مواد غذایی، شرکت های تولید کننده لوازم و ملزومات آشپزی و آشپزخانه و رستوران‌ها و وب سایت‌های خدمات رسانی در حوزه تهیه و توزیع غذا بپردازد.

موسسه مربی‌گری کسب‌وکار فردا

محمد صادقی، مدیرعامل موسسه مربی‌گری کسب‌وکار فردا، در رویداد صدرا در میان صاحبان کسب‌وکار و صنعتگران حضور داشت تا به عنوان مدرس کسب‌وکار، حوزه فعالیت خود را در زمینه خدمات مشاوره‌ای، کوچینگ و آموزشی کسب‌وکار، مدل‌های بازاریابی کسب‌وکار، توانمندسازی و بهبود عملکرد منابع انسانی به دانشجویان معرفی کند.

به گفته صادقی، این موسسه هر خدماتی را که یک کسب‌وکار کوچک و متوسط (با ۱۰ تا ۵۰ پرسنل) برای راه‌اندازی تا توسعه و در نهایت بهره‌وری سیستم به صورت خودکار نیاز دارد، ارائه می‌دهد.

او می‌گوید: بعد از پاندمی کرونا، شرکت‌ها نیاز مبرمی به مدرنیزاسیون و سیستم‌سازی برای دورکاری پیدا کردند و ما در این مسیر هم راهکارهای مختلف ارائه می‌دهیم.

صادقی می‌گوید: سیستم دانشگاهی سیستم بازار را نمی‌شناسد و ایده‌هایی که برای ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت ارائه می‌شود، بیشتر ایده‌های روی کاغذ است و در عمل پیاده‌سازی نمی‌شوند. اما دانشگاه آزاد اسلامی رویکرد خیلی خوبی را در پیش گرفته است؛ راهی را از دانشگاه به بازار و صنعت باز کرده است تا دانشجویان علاوه بر اینکه به صورت آکادمیک یک سری مطالب را فرا می‌گیرند، از نزدیک با کسب‌وکارها هم آشنا شوند و در نهایت قدمی در راستای یادگیریی مهارت مورد نیاز کارشان بردارند.

او به دانشجویان توصیه می‌کند: اگر می‌خواهید کسب‌وکاری راه بیندازید یا ایده‌ای را محقق کنید، اول استعدادها و علائق درونی‌تان را شناسایی کنید و با مهارت‌های مورد نیاز در یک راستا قرار دهید. زمانی که همه اینها در یک راستا باشند، رضایت شغلی بالا می‌رود. و این در حالی است که آمار سال ۱۳۹۳ نشان می‌دهد که ۸۳ درصد از شاغلان ایران (۲۴ میلیون نفر) رضایتمندی شغلی ندارند. چون هر کسی سر جایش قرار نگرفته است.

صادقی می‌گوید: برای اینکه ایده به محصول یا خدمات تبدیل شود، دانشگاه باید چابکی لازم را داشته باشد و قوانین و چارچوبی را درست کند تا ایده مسیر درست خود را طی کند. دانشگاه‌ آزاد اسلامی در این زمینه راهکارهای خوبی ارائه داده است که یکی از آنها سرای نوآوری است که امکانی را فراهم می‌آورد که دانشجوها مستقیما با صنایع ارتباط برقرار کنند. ولی به نظر من این رویدادها باید در بازه‌های زمانی کمتری برگزار شوند تا این فرآیند را تسریع کند.

شرکت گیگاپرداز پارس

رویداد صدرا؛ تجربه‌ای از نزدیک برای صنعتگران و دانشجویان

شرکت گیگاپرداز پارس یک شرکت دانش‌بنیان است که با حضور در رویداد صدرا، فعالیت‌های خود را در زمینه اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و روباتیک به دانشجویان علاقه‌مند معرفی کند.

کاوه فارغی، مدیرعامل گیگاپرداز پارس، می‌گوید: این شرکت پلتفرم ساخت سریع سخت‌افزاری را مشابه با تعریفی که لگو در مکانیک دارد، ارائه می‌کند.

به گفته او، هر کسی بدون داشتن دانش کافی در مورد رشته مکانیک یا الکترونیک می‌تواند از ماژول‌های شرکت ما استفاده کند تا سازه‌هایی را در زمینه شهر هوشمند یا کشاورزی هوشمند و حوزه‌های دیگری بسازد.

این شرکت در ۲ حوزه آموزش و صنایع فعالیت می‌کند. در حوزه آموزش، دوره‌های آموزشی در قالب کتابچه خودآموز و سخت‌افزار در اختیار رده سنی هشت تا ۱۸ سال قرار می‌گیرد تا سازه‌هایی را با کمک ماژول‌های «imake» با محوریت برنامه‌نویسی، روباتیک، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء بسازند.

این شرکت در حوزه صنایع نیز راهکارهای اینترنت اشیاء را برای هوشمندسازی صنایعی چون صنعت نفت و گاز ارائه می‌دهد.

به گفته فارغی، با توجه به دفتر گیگا پرداز پارس در سرای نوآوری دانشگاه تهران غرب، دانشجویان رشته‌های برق، الکترونیک و کامپیوتر امکان کارآموزی در این شرکت را دارند.

شرکت آریو تجهیزات

رویداد صدرا؛ تجربه‌ای از نزدیک برای صنعتگران و دانشجویان

شرکت آریو تجهیزات در رویداد صدرا آنلاین‌شاپ خود را به دانشجویان معرفی کرد که در ۲ حوزه فروشنده و خریدار فعالیت می‌کند. نام این آنلاین‌شاپ یا وب‌سایت «بایوزیس» است که به واسطه هوش مصنوعی برندها و محصولات را براساس قیمت و کیفیت رده‌بندی و امتیازدهی می‌کند و به نمایش درمی‌اورد.

علاوه براین، روی زنجیره تامین از مواد اولیه گرفته تا تولید یک محصول از جمله محصولات پزشکی، صنعتی الکتریکی و الکترونیکی را تحت نظارت قرار می‌دهد تا از این طریق کیفیت محصول را تضمین کند. سپس با کمک یک سیستم توصیه‌گر محصولات و برندها را به خریدار پیشنهاد می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1210569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =