کدام سدها کمتر از 10 درصد آب دارند؟

آمارهای وزارت نیرو از افت ۷ درصد بارش‌های کشور در مقایسه با سال قبل حکایت دارد؛ این در حالی است که در سال‌های اخیر به‌واسطه وقوع خشکسالی، بارندگی‌های کشور در مقایسه با میانگین بلندمدت به‌شدت کاهش پیدا کرده و فعلاً ۳۱ درصد کمتر از میانگین است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، طبق آخرین آمارهای وزارت نیرو ارتفاع ریزش‌های در سال آبی جاری (ابتدای مهر تا شامگاه ۲۵ آذر)، به ۳۴.۵ میلی‌متر رسیده که این میزان ۷ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل و ۳۱ درصد کمتر از میانگین بارندگی در دوره‌های مشابه ۵۴ سال اخیر است.

بیشتر بخوانید:

افزایش ۱۰ درصدی ذخایر سدها در سومین ماه پاییز

همچنین طبق آمار بهره‌برداری از سدهای مخزنی کشور، در شرایط فعلی میزان پرشدگی حجم آب موجود در مخازن کشور به ۴۰ درصد رسیده و ۶۰ درصد از مخازن سدها خالی است.

بررسی اطلاعات وزارت نیرو حاکی از این است که میزان ورودی مخازن کل کشور از ابتدای سال آبی (ابتدای مهرماه) تا ۲۱ آذرماه معادل سه میلیارد و ۸۴۰ میلیون مترمکعب بوده که در قیاس با سال گذشته هفت درصد رشد داشته است.

این در حالی است که در این بازه زمانی، میزان کل خروجی سدهای کشور به ۵ میلیارد و ۷۴۰ میلیون مترمکعب رسیده که این میزان ۲۲ درصد بیشتر مدت مشابه سال قبل است.

رهاسازی آب برای کشت پاییزه در سال جاری، اصلی‌ترین دلیل رشد خروج آب از سدهاست که باعث ملموس‌تر شدن ناترازی آبی شده است.

طبق آخرین آمارها، حجم آب موجود مخازن، معادل ۱۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب است که این میزان نسبت به سال قبل ۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بررسی وضعیت پرشدگی سدهای مهم کشور بیانگر این است که ۶ سد کشور کمتر از ۱۰ درصد آب دارند. طبق آمار وزارت نیرو، سد دوستی و سد طرق استان خراسان رضوی به ترتیب ۶ و ۱۰ درصد، سد رودبال داراب استان فارس یک درصد، چاه نیمه‌ها استان سیستان و بلوچستان سه درصد، سد تنگوئیه سیرجان استان کرمان ۹ درصد، سد ساوه استان مرکزی هفت درصد پر هستند.

سدها

انتهای پیام/

کد خبر: 1211475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =