روابط عربستان و ایران در مسیر پیشرفت و تحولات مثبت

یک رسانه سعودی با اشاره به اینکه عربستان و ایران اقدامات عملی زیادی برای تقویت روابط خود انجام داده‌اند تأکید کرد مناسبات دو کشور شاهد تحولاتی مثبت و ملموس است و این امر به رفاه دو ملت و ثبات و رشد اقتصادی منطقه کمک می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه سعودی الریاض در گزارشی درباره روند روابط عربستان و جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که روابط سعودی ـ ایرانی شاهد تحولات مثبت و ملموسی است که بیانگر تمایل دو کشور برای تقویت روابط بیش از پیش است و آنها را به نقطه گسترده‌ای از هماهنگی و تفاهم و انسجام کامل می‌رساند. این تمایل با گرایش به برقراری روابط عادی مبتنی بر اصول حسن همجواری، عدم مداخله در امور داخلی کشورها و بهبود هماهنگی و اقدام مشترک به‌گونه‌ای که منافع و رفاه دو ملت را تضمین کند، تقویت می‌گردد.

بیشتر بخوانید:

امیرعبداللهیان: سیاست خارجی ایران به قطب و یا محور خاصی گره نخورده است

این رسانه سعودی افزود، همگرایی سعودی ـ ایرانی و تفاهم مشترک بین آنها در مورد همه مسائل باقیمانده، وضعیت منطقه را ارتقا می‌دهد و به افزایش ثبات امنیتی و رشد اقتصادی آن کمک می‌کند که تأثیر مثبتی بر منطقه و جهان خواهد داشت؛ چیزی که چین به‌دنبال آن بود. چین زمانی که تصمیم گرفت نقش میانجی را بین تهران و ریاض ایفا و از توافق میان دو طرف حمایت کند، برنامه‌ریزی عاقلانه‌ای انجام داد و همچنان تمایل دارد که پیشرفت در توافق میان این دو طرف را پیگیری و با هر مانعی در مسیر اجرای این توافق مقابله کند، به‌طوری که در خدمت منافع مشترک کشورهای منطقه باشد و امنیت و ثبات آن را تقویت کند.

الریاض تصریح کرد، برگزاری نشست کمیته مشترک سه‌جانبه عربستان، ایران و چین در چارچوب پیگیری توافق پکن، جلسات برنامه‌ریزی‌شده آن و تحولات مثبت حاصل‌شده در روابط عربستان و ایران، مؤید پیشرفت در مناسبات دو طرف است، تحولات مثبتی که در روابط بین عربستان و ایران به دست آمده، موؤید تمایل ریاض و تهران برای پیشبرد مناسبات خود در مسیر بهبود روابط بین دو کشور و همکاری برای همگرایی واقعی بین دو کشور است که گشایش سفارتخانه‌های آنها یکی از نمونه‌های عملی برای تلاش جدی ریاض و تهران جهت تقویت روابط به شمار می‌رود.

این روزنامه سعودی تأکید کرد، همچنین دیدارهای مکرر وزرای خارجه ایران و عربستان و مکالمات تلفنی میان سران دو کشور و مشارکت سید «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران در اجلاس مشترک سران عربی ـ اسلامی در ریاض از دیگر مواردی است که نشان می‌دهد دو کشور در مسیر پیشرفت روابط حرکت می‌کنند.

اولین نشست کمیته مشترک سه‌جانبه عربستان، چین و ایران، عصر جمعه گذشته در پکن برگزار شد. این نشست به‌ریاست دنگ لی معاون وزیر امور خارجه چین به‌منظور پیگیری توافق پکن برگزار شد و ریاست هیئت عربستان در این نشست را ولید بن عبدالکریم الخریجی معاون وزیر امور خارجه عربستان و ریاست هیئت ایرانی را علی باقری کنی معاون وزیر امور خارجه ایران به‌عهده داشتند.

در این دیدار نتایج مثبت حاصل‌شده در روابط عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران با توجه به توافقنامه پکن بین دو کشور تحت نظارت جمهوری خلق چین در ماه مارس گذشته بررسی شد. طرف‌های سعودی و ایرانی نیز تعهد کامل خود را به اجرای توافقنامه پکن اعلام کردند.

در این نشست همچنین سه طرف با ابراز نگرانی از ادامه وضعیت فعلی در نوار غزه به‌عنوان تهدیدی برای امنیت و صلح در منطقه و در سطح بین‌المللی، بر ضرورت توقف فوری عملیات نظامی در نوار غزه و امدادرسانی پایدار به این منطقه تأکید کردند.

ایران و عربستان همچنین بر ادامه برگزاری جلسات کمیته مشترک سه‌جانبه تأکید کردند و مقرر شد نشست بعدی کمیته در ژوئن 2024 در عربستان سعودی برگزار شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1211859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =