تعیین ساعات تدریس معلمان و کادر مدارس غیردولتی / گرانی تعرفه اینترنت به کسب و کارها آسیب می‌زند

نمایندگان مجلس ساعات تدریس تمام وقت معلمان دوره ابتدایی، ساعات تدریس و حضور سایر معلمان و کارکنان آموزشی تمام وقت غیر رسمی مدارس و مراکز و ساعات کار مدیران معاونان و کارکنان اداری دفتری و خدماتی مدارس و مراکز را تعیین کردند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی از به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

بیشتر بخوانید:

علی مطهری و پسرش نامزد انتخابات مجلس شدند

موارد زیر در دستور کار جلسه علنی امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دارد:

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره طرح اصلاح موادی از قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی

بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان

گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره لایحه الحاق یک بند به تبصره ۵ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۲

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار

گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه ارجاع اختلاف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دولت پادشاهی بحرین به داوری
بررسی تقاضای دو فوریت درباره لایحه اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر

بررسی تقاضای یک فوریت درباره لایحه نحوه برگزاری تجمعات و راهپیمایی ها

اصل اساسی و اولویت اول، برای تمامی فعالان وگروه‌های سیاسی باید مشارکت گسترده مردم در انتخابات باشد/هرگونه تعرض به فرماندهان یا زیرساخت‌های فیزیکی مقاومت برای آمریکا و صهیونیست‌ها هزینه‌های هنگفت درپی خواهد داشت

محمد باقر قالیباف در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۰ دی ماه ) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود گفت:  فرا رسیدن سالروز حماسه باشکوه نهم دی ماه را گرامی می‌دارم؛ در این روز باری دیگر ثابت شد که مردم، پشتوانه نظام اسلامی برایِ غلبه بر طراحی‌های دشمنان هستند  و اتحاد و همدلی مردم، کشور را در مشکلات، سختی‌ها و فتنه‌ها نجات می‌دهد؛  اتحاد و بصیرت مردم  همواره  قدرت‌آفرین است  و حماسه نهم دی ماه نشان داد که مردم چگونه با بصیرت و آگاهی عمیق خود  اجازه  بر هم زدن امنیت و آرامش کشور را به کسی نمی‌دهند.

وی تصریح کرد: مشارکت مردم همواره گره‌گشاست و یکی از مهم‌ترین مظاهر اتحاد و مشارکت ملی  و تعیین سرنوشت کشور، انتخابات پر شور  و صندوق رای است که جمهوریت و اسلامیت نظام  به آن متکی است.  از همین روست که رهبر معظم انقلاب  بر ضرورت برگزاریِ انتخابات با مشارکت بالا  تاکید می‌کنند؛ هر کسی که  امنیت را بر ناامنی،  ثبات را بر هرج و مرج و آرامش را بر پریشانی ترجیح می‌دهد باید در راه افزایشِ مشارکت در انتخابات تلاش کند؛  اصل اساسی و اولویت اول،  برای تمامی فعالان و گروه های سیاسی باید مشارکت گسترده مردم در انتخابات باشد.  

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تصویب قانون دقیق برای مقابله با سوء رفتار علیه بانوان  مطالبه ای است که  رهبرمعظم انقلاب  نزدیک به سه دهه پیش  آن را مطرح کردند؛ با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف ِبانوان مبنی بر لزوم تصویب قوانین سخت  برای حفظ امنیت و آرامش زنان  در محیط خانواده و جامعه و پیشبرد قانونی که هم اکنون در دست بررسی  مجلس است،  مجلسِ شورایِ اسلامی خود را مکلف می‌داند تا به سرعت فرایند تصویب جزئیات این لایحه را به اتمام رساند.

قالیباف افزود: تأمین امنیت زنان در برابر هر گونه رفتار نادرست، آسیب زا  و هر گونه بی‌حرمتی در محیط خانه،  محیط کار و محیط جامعه هدف اصلی این لایحه است و تصویب آن گام بلندی در راستایِ تأمین کرامت زنان و مادران ایرانی و افزایش رضایت و آرامش آنان خواهد بود.

رئیس قوه مقننه کشورمان تأکید کرد: لازم است به یک نکته مهم درباره آخرین وضعیت جنگ غزه  اشاره کنم.  صهیونیست‌ها  در این مدت  هرچه بیشتر جنایت کرده اند، به شکست نزدیک تر شده اند.  همانطور که  رهبرانِ دلیر مقاومت فلسطینی اعلام کرده اند هیچ نوعی از آتش بس موقت  دیگر قابل پذیرش نیست ‌ و جنگ تنها زمانی می‌تواند پایان پیدا کند که تجاوز  به طور دائم متوقف شده و تمام  اسرایِ فلسطینی در ازای اسرایِ صهیونیست  آزاد شوند. همچنین لازم است در اینجا شهادت برادر مجاهد و مخلص  شهید سید رضی موسوی را به رهبر معظم انقلاب، عموم‌ مردم ایران  و خصوصا خانواده فداکار و گرانقدر ایشان تبریک و تسلیت عرض کرده و تأکید می کنم هرگونه تعرض به فرماندهان یا زیرساخت‌های فیزیکی مقاومت برای آمریکا و صهیونیست ها  هزینه‌های هنگفت در پی خواهد داشت.

پاداش پایان خدمت بازنشستگان آموزش و پرورش و وزارت بهداشت با تأخیر یک ساله همراه شده است

محمدرضا صباغیان بافقی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در خصوص موضوع پاداش بازنشستگان گفت: پاداش بازنشستگان برای کارکنان وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش بیش از یک سال است که به تأخیر افتاده و برای آن دسته از بازنشستگان نیز که پرداخت شده فقط حدود یک سوم بوده است.

نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس با بیان اینکه ارزش پول ملی با این تأخیرها کاهش پیدا کرده و این تأخیرها اجحاف در حق بازنشستگان است، افزود: نباید بر این استخوان نحیف بازنشستگان چوبی زده شود و آنها تضعیف شوند.

آزادیخواه: برای تأمین مسکن زوجین جوان باید تدبیر فوری اندیشید

همچنین احد آزادیخواه نیز در تذکری درخصوص ضرورت تأمین مسکن برای اقشار مختلف جامعه به ویژه زوجینی که قصد شروع زندگی دارند، گفت: تا زمانی که طرح نهضت ملی مسکن به ثمر بنشیند باید تدبیری فوری اندیشید و به سبک و سیاقی با مدیریت اجاره بها اقدامی کرد تا جوانان بیش از این در فشار نباشند.

مدیران دولتی در استان ها با نمایندگان برای حل مشکلات مردم همراهی نمی کنند

احمدحسین فلاحی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۲  آئین نامه داخلی مجلس در رابطه با حفظ اقتدار و شان مجلس، گفت: ضمن تشکر از دولت انقلابی اما بسیاری از نمایندگان از رفتار مدیران دولتی در استان ها گلایه دارند چرا که مردم با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند و محرومیت ها در مناطق مختلف از جمله همدان و فامنین بسیار است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی که مدیران با مردم و نمایندگان همراهی نمی کنند مردم برای حل مشکلات خود به ما مراجعه می کنند چرا که مشکلاتی مانند خاکی بودن جاده ها، عدم بهسازی و نبود آب مردم را به دردسر انداخته است اما با این وجود یک فرماندار جز به مدیران خود تاکید می کند با نمایندگان همراهی نکنند و این موضوع مشکلات را چندین برابر کرده است.

وی افزود: مجلس یازدهم تا ۷ خرداد سال آینده ادامه دارد لذا از دولت انقلابی انتظار نمی رود مدیرانی به کار گیرد که به جای آنکه خود جلودار حل مشکلات باشند، مانع از حرکت نمایندگان نیز شوند.

فلاحی اظهار کرد: مشکلات در استان همدان و عدم همراهی مدیران مسئله ساز شده است و ما نمایندگان نیز برای حل مشکلات دستمان بسته است.

اینترنت ۳۰ درصد گران شد اما حقوق‌ها ۱۸ درصد افزیش یافت

جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به سازمان برنامه، وزارت ارتباطات و رئیس جمهور گفت: قانون مترقی واردات خودرو در مجلس تصویب شد اما دولت آن را اجرا نکرد ولی در مقابل قانون منع واردات برنج به طور عکس اجرا شد و واردات برنج در حال ثبت سفارش است، پشت این رفتارها و تصمیمات چیست.

نماینده مردم رشت در مجلس با انتقاد از افزایش تعرفه‌های استفاده از اینترنت همراه افزود: در حالی که برای افزایش حقوق‌ها دولت مقاومت می‌کند ۳۰ درصد و بیشتر از ۳۰ درصد اینترنت را افزایش داده است و این به چه معنا است، در حالی که خدمات به همین نسبت رشد نکرده است و این رفتارها آن هم در آستانه انتخابات برخلاف منویات رهبری است.

وزارت آموزش و پرورش مکلف به راه اندازی سامانه الکترونیکی یکپارچه مدیریت نظارت بر تمامی مدارس و مراکز غیردولتی شد

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی با ماده ۱۱ این طرح با ۱۷۳ رأی موافق، یک رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

در ماده ۱۱ این طرح آمده است: یک ماده به عنوان ماده (۱۸) مکرر به شرح زیر به قانون الحاق می شود:

ماده ۱۸ مکرر – وزارت آموزش و پرورش مکلف است حداکثر شش ماه پس از ابلاغ این قانون، سامانه الکترونیکی یکپارچه مدیریت نظارت و ارزیابی کلیه مدارس و مراکز موضوع ماده (۲) این قانون را از محل اعتبارات صندوق حمایت از توسعه مدارس غیر دولتی موضوع ماده (۱۳) این قانون راه اندازی نماید و کلیه اطلاعات از جمله آمار کارکنان و دانش آموزان فضا و تجهیزات آموزشی مجوزهای تأسیس و راه اندازی، شاخص های ارزیابی میزان شهریه دریافتی درآمدها و هزینه های آن ها و هر نوع تسهیلات و حمایت های دریافتی را به طور جامع دقیق و شفاف در این سامانه ثبت نماید به صورتی که برای هر نوع بررسی و ارزیابی، امکان دریافت اطلاعات جامع و کامل از طریق این سامانه برای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی و مدیران آموزش و پرورش در سطوح منطقه استان و کشور و اولیاء دانش آموزان همان مدرسه به صورت برخط فراهم شود. عدم استقرار سامانه موضوع این ماده، موجب مجازات بالاترین مقام مسئول مطابق ماده (٥٧٦) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده مصوب ۱۳۷۵/۳/۲ می شود و عدم ثبت اطلاعات مندرج در این ماده یا درج هرگونه اطلاعات خلاف واقع توسط مدیر یا موسس، مشمول مجازات های موضوع ماده (۳۵) این قانون می شود.

نمایندگان در ادامه با ماده ۱۲ طرح مذکور با ۱۷۲ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده ۱۲ این طرح؛ یک تبصره به جزء (۱۰) بند (الف) ماده (۲۱)، قانون به شرح ذیل الحاق می شود:

تبصره - در مدارس ابتدایی پسرانه که بیشتر کارکنان آن ها زن باشند، استفاده از مدیر زن بلامانع است.

نمایندگان همچنین با ماده ۱۳ طرح اصلاح موادی از قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی با ۱۸۴ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

در ماده ۱۳ این طرح آمده است: در ماده (٢٤) قانون، عبارت «صرفاً به عنوان مدیر مدرسه تا سقف سه سال متوالی یا متناوب و قابل تمدید صرفا تا یک سال برای هر فرد جایگزین عبارت به عنوان مدیر و معاون» می شود.

ساعات تدریس معلمان و کادر مدارس غیردولتی تعیین شد

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی با ماده ۱۴ این طرح موافقت کردند.

در ماده ۱۴ این طرح آمده است: در ماده (۲۵)، قانون قبل از کلمه کارکنان» عبارت معلمان و در تمامی موارد اضافه می شود و تبصره های (۱) و (۲) آن به شرح زیر اصلاح می شود:

تبصره ۱ - موسسان (کارفرمایان مهدهای کودک پیش دبستانی ها مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی مکلفند فهرست اسامی و حق بیمه ماهیانه، مربیان کارکنان و معلمان خود را مبتنی بر اشتغال تمام وقت و پاره وقت مندرج در این ماده به سازمان تأمین اجتماعی ارسال و پرداخت نمایند. صندوق حمایت از توسعه مدارس غیر دولتی میتواند با اولویت مناطق محروم بخشی از حق بیمه پرداخت شده از سوی موسسان (کارفرمایان مدارس غیر دولتی را به حساب آنان یا کارکنان شاغلی که هفت درصد (۷) حق بیمه سهم خود را طبق فهرست های ارسالی پرداخت نمودهاند واریز نماید. سازمان تأمین اجتماعی مکلف است ظرف شش ماه پس از ابلاغ این قانون ترتیبی اتخاذ نماید تا سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکتهای مردمی و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بتوانند دسترسی برخط به سامانه مربوط به سوابق فهرست و پرداخت حق بیمه کارفرمایان مذکور را داشته باشد.

تبصره ۲ - ساعات تدریس تمام وقت معلمان دوره، ابتدایی (۲۵) ساعت در هفته، می باشد. ساعات تدریس و حضور سایر معلمان و کارکنان آموزشی تمام وقت غیر رسمی مدارس و مراکز (۳۰) ساعت در هفته، ساعات کار مدیران معاونان و کارکنان اداری دفتری و خدماتی مدارس و مراکز (٣٦) ساعت در هفته با حضور در جلسات و شوراهای آموزشی پرورشی و اداری مدرسه تعیین می شود.

دکترمحمدباقر قالیباف رئیس مجلس ماده ۱۵ این طرح را با استناد به ماده ۱۵۳ آئین نامه داخلی مجلس برای رفع ابهامات به کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری ارجاع کرد.

براساس ماده ۱۵ این طرح؛  یک تبصره به عنوان تبصره (۲) به ماده (۳۱) قانون به شرح زیر الحاق و شماره تبصره فعلی آن به (۱) اصلاح می گردد:

تبصره ۲- تأییدیه فنی و استحکام بنای مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی در حال احداث بـا رعایت ماده (٦) آیین نامه استقرار مدارس و مراکز غیر دولتی در مناطق نواحی و محلات مختلف مصوب ۱۳۹۸/۱/۵ هیأت وزیران و تأییدیه فنی و استحکام بنای نسبی سایر واحدهای آموزشی و پرورشی غیردولتی توسط مهندسین مشاور دارای گواهی صلاحیت از سازمان برنامه و بودجه کشور یا کارشناسان رسمی دادگستری، مطابق دستورالعمل اجرایی شورای راهبردی، برنامه ریزی و نظارت مرکزی مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی انجام می پذیرد.

علیرضا سلیمی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل ۳ بند ۹ این قانون گفت: در ماده ۱۴ طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی ساعت معلمان بیش از سایر معلمان بوده که نوعی تبعیض است، اگر قرار است ما چهارچوب تعیین کنیم نباید تفاوتی در آن وجود داشته باشد.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس در ادامه با استناد به اصل (۷۵) قانون اساسی گفت: پرداخت از صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی با توجه به اینکه بخشی از منابع آن دولتی است بدون اجازه دولت بار مالی داشته و نیاز به توضیح و شفاف‌سازی دارد.

دکتر محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر با اشاره به ۲۵ ساعت تدریس تمام وقت معلمان دوره ابتدایی گفت: این امر مصوبه شورای عالی برنامه‌ریزی آموزش و پرورش بوده و هم اکنون نیز در مدارس دولتی که ۲۴ ساعت است آن یک ساعت باقی مانده را هم باید ۲۵ ساعت کنند و به خاطر همین یک ساعت اضافه، اضافه کار دریافت می‌کنند لذا این موضوع مغایرتی با سیاست‌های کلان و تفاوتی میان معلمان ندارد یعنی دقیقاً در شورای عالی برنامه‌ریزی، ساعت فعالیت معلمان برای مقطع ابتدایی ۲۵ ساعت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص بیمه معلمان نیز افزود: ما در اینجا کمک می‌کنیم که زمان های پاره وقت‌ معلمان جمع شده و به دلیل اینکه تحت بیمه تأمین اجتماعی و قانون کار هستند بتوانند با حداکثر بیمه، این زمان های پراکنده را جمع کنند. از این رو ما در اینجا به عدالت نزدیکتر عمل کرده و به معلمان بیشتر توجه کردیم.

وی بیان کرد: نکته‌ای که آقای پورابراهیمی مطرح کردند در خصوص همین موضوعات بود، در میان تمامی موادی که مورد بررسی قرار گرفته ماده (۱۴) مهمترین موضوع  و حل مشکل مدارس غیرانتفاعی است. در مجلس و دولت در خصوص صندوق کم لطفی شد و حتماً برای سال آینده برای این صندوق که در سال ۹۶ تصویب شده باید کمک کنیم اعتباری در نظر بگیریم. این کمک حتماً باید انجام دهیم در غیر این صورت با افزایش شهریه فشار بر مردمی که در آنجا ثبت‌نام کرده بیشتر می‌شود و خودمان برای آنها جریمه نقدی گذاشته‌ایم.

موسسان مدارس غیردولتی در صورت دریافت شهریه اضافه جریمه می‌شوند/ جریمه نقدی در مناطق محروم هزینه می‌شود

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، با اصل ماده ۱۶ این طرح با ۱۶۶ رأی موافق، ۲۷ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

در ماده ۱۶ این طرح آمده است: یک بند به عنوان بند (ث) به ماده (۳۵) قانون به شرح زیر الحاق و عنوان بندهای (ث)، (ج)، (چ) و (ح) به (ج)، (چ)، (ح) و (خ) اصلاح می‌شود و یک تبصره به عنوان تبصره (٤) بـه ایـن مـاده الحاق می‌شود:

ث - جریمه نقدی مؤسس تا ۱۰۰ درصد شهریه (ابلاغی) کل دانش‌آموزان مدرسه در همان سال و دانش‌آموختگان مرکز در همان نیمسال یا دوره آموزشی

۴- در صورت قطعیت مجازات بند (ث)، جریمه نقدی به حساب درآمدهای عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز میگردد معادل صد درصد (۱۰۰٪) وجوه مزبور در اختیار صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی قرار می‌گیرد تا در راستای ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی و پرورشی در مدارس غیر دولتی مناطق محروم هزینه شود.

همچنین نمایندگان با اصل ماده ۱۷ این طرح با ۱۸۳ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

بر اساس ماده ۱۷ این طرح؛ یک تبصره به ماده (٣٦) ،قانون به شرح ذیل الحاق می‌شود:

تبصره - شورای راهبردی برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی می‌تواند در خصوص تعلیق تمام یا قسمتی از مجازات مؤسس یا مدیر رأی مقتضی را صادر نماید و همچنین می‌تواند در صورت اجرای مجازات برای یک بار رأی به توقف موقت مجازات دهد.

رئیس سازمان محیط زیست باید در مجلس نسبت به آلودگی هوا پاسخ دهد/ نیروگاه‌ها با مازوت سوزی سلامت مردم را به خطر می‌اندازند

محمدحسن آصفری در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی  در تذکر شفاهی خود در خصوص افزایش آلودگی هوا گفت: دستگاه‌ها باید در خصوص اجرای قانون هوای پاک و جلوگیری از افزایش آلودگی به مسئولیت خود عمل کنند چرا نیروگاه‌ها باید مازوت سوزانده و موجب آلودگی هوا شوند.

نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب در مجلس با بیان اینکه آلودگی هوا در تهران و سایر شهرها یک موضوع جدی است، عنوان کرد: چند ماه است که به دنبال اعمال ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس از رئیس سازمان محیط زیست هستیم که متأسفانه در دستور کار قرار نمی‌گیرد. وی باید در مجلس حاضر شده و نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست باید درخصوص اقدامات صورت گرفته پیرامون کاهش آلودگی هوای اراک پاسخ دهد، اظهار کرد: صدای مردم امروز درآمده و دولت در سال انتخابات باید متوجه برخی از اقدامات باشد و با مرتکبین برخورد کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه سایر نمایندگان نیز نسبت به وضعیت آلودگی هوا هشدار و تذکر داده‌اند، تأکید کرد: رئیس سازمان محیط زیست برای مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های اراک، تبریز و سایر شهرها چه پاسخی دارد، از این رو معتقدم وی باید به مجلس آمده و پاسخگو باشد و ماده ۲۳۴ نیز اعمال شود.

آصفری با اشاره به اینکه مسئولین اصلی قانون هوای پاک بر عهده سازمان محیط زیست است،  خاطر نشان کرد: در سه‌شنبه‌های نظارتی یک بار هم رئیس سازمان محیط زیست را بیاوریم تا نسبت به اقدامات خود پاسخگو باشد. وزارتخانه‌هایی که پول و منابع دارند چرا باید مازوت‌سوزی کرده و مردم را با مشکل مواجه کرده و سلامت آنها را به خطر بیندازند. ما باید رئیس سازمان محیط زیست را احضار کنیم تا مردم ببینند در حوزه اجرای قانون هوای پاک و برخورد با آلوده کنندگان هوا مجلس جدی ورود کرده است.

خودروسازان به وعده‌های خود در قبال زمان تحویل خودرو با قیمت اعلامی عمل کنند

محمدتقی نقدعلی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری ضمن تقدیر از رئیس مجلس بابت راه‌اندازی سامانه شفافیت آراء عنوان کرد: انصافاً این حرکت که به صورت داوطلبانه بود و یکی از پیگیری‌کنندگان آن شخص رئیس مجلس بود به مرحله خوبی رسیده و اکثریت نمایندگان به آن پیوسته‌اند. فقط یک تذکر لازم است و آن هم اینکه قرار بود تمام آراء ما شفاف باشد ولی بعضاً برخی از آراء به شکل شفاف منعکس نمی‌شود و لازم است این موضوع اصلاح شود.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس ادامه داد: حتی آرای مربوط به بودجه نیز می‌تواند به صورت شفاف در معرض عموم قرار گیرد.

وی افزود: موضوع بعد اینکه فضای تخریبی نسبت به بعضی از نمایندگان ایجاد شده که مطابق ماده ۷۹ قانون انتخابات تقاضا دارم که نمایندگانی که به دنبال احقاق حقوق ایثارگران بودند را مخالف موضوع جلوه می‌دهند.

نقدعلی در خصوص موضوع خودرو نیز گفت: در این زمینه ما قانون واردات خودرو را مصوب کردیم اما دولت با بهانه و توجیه کمبود ارز و افزایش قیمت آن از واردات خودرو جلوگیری می‌کند که در این زمینه آیین‌نامه مربوطه نیز مشخص شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: در سامانه ایران خودرو و سایپا موعد تحویل خودرو زمستان ۱۴۰۲ قید شده ولی وقتی به سایت مراجعه می‌شود تاریخ دیگری را منظور کرده‌اند یا در زمینه قیمت خودرو برخلاف قیمت اعلامی چیز دیگری اعلام شده کخه تقاضا دارم نسبت به این موضوع رئیس مجلس دستور ویژه دهند تا تابوی انحصار شکسته شود و به صلابه کشیدن دو خودروساز داخلی پیگیری شود.

مدیران ستادی، استانی و منطقه ای آموزش و پرورش حق تاسیس مدرسه غیرانتفاعی ندارند

در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی با ماده ۶ این طرح موافقت کردند.

در ماده ۶ این طرح آمده است:

ب - یک تبصره به عنوان تبصره (٤) به شرح زیر الحاق می گردد:

وزیر آموزش و پرورش، اعضای شورای ستادی، استانی و شهرستانی وزارت آموزش و پرورش، اعضای شورای راهبردی و مرکزی مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، اعضای شورای نظارت استان، شهرستان و منطقه و مراکز آموزشی وپرورشی غیردولتی به استثنای اعضای بدون حق رأی در شورای نظارت مرکزی استان و شهرستان و منطقه، مدیران کل ستادی وزارت آموزش وپرورش و کارکنان ستادی، استانی، شهرستانی و منطقه ای سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی در زمان تصدی پست در محدوده جغرافیایی تحت مدیریت، مسئولیت یا نظارت خود و همچنین بستگان درجه یک آنان نمی توانند موسسه مدرسه یا مرکز آموزشی و پرورشی غیردولتی موضوع ماده ۲ این قانون باشند.

وزارت آموزش و پرورش مکلف است ظرف شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون نسبت بـه بازنگری در مجوزهای کلیه مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی موجود اقدام نموده و در صورت لزوم مجوزهای آنان را مطابق حکم این ماده اصلاح یا ابطال نماید موسسان متخلف از این حکم به واریز معادل شهریه دریافتی حاصل از فعالیت مدارس یا مراکز مزبور به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور و حسب مورد متناسب با وضعیت شغلی شان به مجازات یک تا سه سال انفصال موقت از خدمات دولتی و عمومی محکوم می شوند. اعطای مجوز از سوی وزارت آموزش و پرورش بدون رعایت ضوابط مذکور در این بند در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی و عمومی است.

همچنین نمایندگان با ماده ۹ این طرح نیز موافقت کردند.

براساس ماده ۹؛ در ماده (۱۵) بعد از عبارت شرایط منطقه ای عبارت و رتبه بندی سالانه مدارس اضافه می شود و در انتهای ماده عبارت اعلام عمومی و اجرا میشود جایگزین عبارت قابل اجرا است» می شود و یک تبصره به شرح زیر به ماده (۱۵) قانون الحاق می شود: تبصره - سقف شهریه فوق برنامه مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی نباید در هیچ - حالتی از پنجاه درصد (۵۰) شهریه مصوب برنامه درسی (رسمی) بیشتر باشد دریافت شهریه بالاتر از این مبلغ، در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی و عمومی محسوب می شود. شورای عالی آموزش و پرورش مکلف است ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون مصادیق فوق برنامه را تعیین و ابلاغ نماید.

لایحه کولبری به منظور تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح شد

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی به منظور تأمین نظر شورای نگهبان با انجام اصلاحاتی در این لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان موافقت کردند.

در راستای رفع ایراد شورای نگهبان ماده (۱) به شرح زیر اصلاح می شود: به‌منظور رونق اقتصاد مناطق مرزی، ایجاد شفافیت و رصدپذیر نمودن واردات، توزیع و عرضه کالاهای مبادله مرزنشینی، تقویت معیشت مرزنشینان و کاهش مبادلات غیررسمی در مرزهای زمینی و آبی، واردات کالا از طریق رویه‌های ملوانی(ته‌لنجی) و کولبری منطبق با تعاریف زیر، به مدت پنج سال از زمان ابلاغ آیین‌نامه‌های موضوع ماده(۶) این قانون مطابق با ترتیبات این قانون مجاز و پس از اتمام مدت مذکور واردات کالا، تابع قوانین و مقررات کشور می‌باشد.

الف) رویه ملوانی(ته‌لنجی): واردات کالا از طریق شناورهای سنتی و فلزی، با ساختار لنج و با ظرفیت ناخالص کمتر از (۵۰۰) تن در بنادر جنوبی کشور که قوانین و مقررات واردات در آن رعایت نمی‌شود و صرفاً بر اساس ترتیبات این قانون مجاز به واردات کالا می‌باشد.

تبصره- ورود کالای همراه ملوانان، خدمه و کارکنان شناورهای مذکور(موضوع قانون ساماندهی مبادلات مرزی مصوب  ۰۶/  ۰۷/ ۱۳۸۴) سالانه تا سقف ۱۲۰۰ یورو ارزش کالا برای هر مشمول(حداکثر ۵۰۰ یورو ارزش کالا در هر سفر) با رعایت مقررات و قوانین مربوطه، مجاز است.

ب) رویه کولبری:

واردات کالا از طریق معابر و مرزهای زمینی کشور که کالا در معبر مرزی توسط مرزنشینان حمل شده و قوانین و مقررات واردات در آن رعایت نمی‌شود و صرفاً بر اساس ترتیبات این قانون مجاز به واردات کالا می‌باشد

 در تبصره ۲ آمده است: سقف و ارزش کل واردات کالا از طریق رویه‌های موضوع این ماده، سالانه به میزان حداکثر ده درصد(۱۰%) ارزش واردات کل کشور به ماخذ سال قبل، تعیین می‌شود و انجام آن منوط به ثبت آماری در سامانه جامع یکپارچه‌سازی و نظارت بر فرایند تجارت(موضوع بند «الف» ماده(۶) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب  ۳/  ۱۰/ ۱۳۹۲ و اصلاحات بعدی)، اخذ شناسه کالا و شناسه رهگیری (موضوع ماده(۱۳) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز)، ثبت اطلاعات در سامانه جامع انبارها(موضوع بند «ث» ماده(۶) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز) و تعیین منشأ ارز کالاهای وارداتی می‌باشد.

پس از سال پنجم اجرای این قانون، تولیدکنندگان و اصناف مستقر در شهرستان‌های مرزی مشمول می‌توانند با تخفیف  سی درصدی(۳۰%) از عوارض و حقوق ورودی، سالانه تا سقف یک درصد(۱%) ارزش واردات کل کشور به ماخذ سال قبل و با رعایت ترتیبات مندرج در این تبصره نسبت به واردات کالا اقدام نمایند.

همچنین در ماده ۲ نیز آمده است: به‌منظور هدایت تدریجی مبادلات موضوع این قانون در مرزها به چهارچوب تجارت رسمی، کالاهای وارداتی از طریق مبادلات موضوع این قانون در مرحله ترخیص کالا صرفاً مشمول پرداخت پنجاه درصد (۵۰%) میزان عوارض و مالیات بر ارزش افزوده تعیین شده برای رویه ورود قطعی کالا هستند و در سال اول اجرای این قانون از سایر عوارض و مالیات‌ها معاف می‌باشند.

در مرحله فروش کالا توسط مشمولین این قانون، ما به التفاوت مالیات و عوارض فروش با مالیات و عوارض خرید موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده، به عنوان اعتبار مالیاتی ارزش افزوده برای  ایشان لحاظ می‌شود، لکن مابقی زنجیره تبادل کالا در کشور موظف به پرداخت کامل آن می‌باشند.

همچنین در تبصره (۱) نیز آمده است: اعمال پلکانی حقوق گمرکی و سایر عوارض قانونی از سال دوم اجرای این قانون سالانه به میزان بیست درصد (۲۰%) مقرر در رویه تجاری و اعمال معافیت کامل یا پلکانی سود بازرگانی توسط دولت برای کالاهای وارداتی موضوع این ماده به‌گونه‌ای که مزیت واردات موضوع این قانون نسبت به رویه واردات رسمی لحاظ گردد مطابق آیین‌نامه یا دستورالعمل‌ها و شاخص‌هایی که در چهارچوب قانون به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، در طول اجرای این قانون مجاز است.

کلیه درآمدهای گمرکی و مالیاتی حاصل از اجرای این قانون به حساب مخصوص نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و به‌صورت تخصیص صد درصد (۱۰۰%) و مازاد بر اعتبارات مندرج در قوانین بودجه سنواتی در قالب ردیف مستقل در ارقام بودجه لحاظ و، به همان استان مرزی اختصاص و شصت درصد  (۶۰%) آن برای تقویت معیشت و اشتغال مرزنشینان (پرداخت‌های حمایتی هدفمند، تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز حوزه اشتغال و ایجاد اشتغال پایدار)، بیست درصد (۲۰%) برای زیرساخت‌های اقتصاد مرز (شامل تجهیز بازارچه مرزی، تقویت و تجهیز بنادر و گمرکات کوچک) و بیست درصد (۲۰%) برای تقویت زیرساخت‌های مربوط به امنیت و مبارزه با قاچاق (انسداد معابر و خلأهای مرزی، خورهای غیرمجاز و آلوده به قاچاق کالا) در مناطق مشمول هزینه می‌گردد.

بر اساس تبصره (۱) نیز آمده است: دولت موظف است ظرف شش ماه پس از تصویب این قانون، اقدامات قانونی لازم جهت تصویب برنامه آمایش و تحول در بازارچه‌های مرزی و طرح توسعه و تجهیز بنادر کوچک استان‌های ساحلی جنوب کشور را تهیه و تصویب نماید.

در ماده ۴ نیز آمده است: به‌منظور راهبری، نظارت و هماهنگی اجرای این قانون، کارگروهی با مسئولیت وزیر صنعت، معدن و تجارت و با عضویت نماینده ویژه رئیس جمهور در مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزرای کشور، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور یا نماینده تام‌الاختیار وزرا و روسای فوق‌الذکر با شرح وظایف ذیل تشکیل می‌گردد.

همچنین نماینده سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به انتخاب کمیسیون اقتصادی مجلس، به عنوان ناظر و بدون حق رأی در این کارگروه عضویت خواهند داشت. نماینده سایر دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی با تشخیص رئیس کارگروه می‌توانند بدون حق رأی در جلسات شرکت کنند:

۱- تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌ها و فرایندهای اجرایی مرتبط در چهارچوب قوانین و مقررات بالادستی

۲- تعیین نوع کالای وارداتی بر اساس مقررات و سیاست‌های صنعتی و تجاری دولت و تعیین سقف سالانه میزان واردات هریک از استان‌ها متناسب با ظرفیت‌های تجاری و میزان واردات کولبری و ملوانی در هر استان و با رعایت اصل (۴۸) قانون اساسی و سیاست‌های کلی آمایش سرزمین و اسناد ملی و استانی مرتبط با آن و متناسب با سطح محرومیت و توسعه‌نیافتگی مناطق.

۳- پیشنهاد میزان افزایش پلکانی عوارض و سود بازرگانی سالانه متعلق به کالاهای وارداتی جهت تصویب در هیات وزیران.

۴- هماهنگی، پیگیری و نظارت بر اجرای این قانون و آیین‌نامه‌های اجرایی آن.

۵- تعیین دستورالعمل اجرایی و شرایط خروج کالاها از استان‌های مرزی در چهارچوب قوانین و مقررات.

۶- پیشنهاد نحوه توزیع منابع موضوع ماده (۳) این قانون و پیگیری و نظارت بر آن در چهارچوب قوانین و مقررات

تبصره- مصوبات کارگروه موضوع ماده (۴) پس از تصویب وزیر صنعت، معدن و تجارت لازم‌الاجرا خواهد بود.»

تعرفه صادرات پیاز حذف شود

سیدناصر موسوی لارگانی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزان سراسر کشور حدود ۵۰۰ هزار تن پیاز تولید کردند و اکنون در انبارهای کشاورزان در حال نابودی است و شما تعرفه صددرصدی برای صادرات این پیازها در نظر گرفتید در حالی که ماندگاری ندارند.

وی ادامه داد: قیمت پیاز قرمز گران شده است اما قیمت پیاز زرد کیلویی ۷۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان است در حالی که هزینه تولید هر کیلو پیاز برای کشاورز ۱۲ هزار تومان است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: به خاطر تعرفه‌گذاری برای صادرات پیاز اکنون این محصول بر روی دست کشاورزان در حال نابودی است. انتظار می‌رود این تعرفه برداشته شود تا کشاورزان بتوانند پیاز تولیدی خود را صادر کنند و شاهد نابودی زحمات و دسترنج آن ها نباشیم.

گوشت دام سبک و سنگین در حال محو شدن از سفره مردم است/ گرانی تعرفه اینترنت به کسب و کارها آسیب می‌زند

سلمان اسحاقی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود گفت: خداوند را شاکریم که در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که مردم آن با خلق حماسه ۹ دی در کنار نائب برحق امام زمان (عج) از دو امانت شهدا یعنی انقلاب و ولایت حفاظت و صیانت کردند.

نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس افزود: رحمت خداوند بر شهید رضی که تربیت شدگان او منتقمان خون شهیدان خواهند بود؛ انتقامی که نتیجه‌اش ذلت و خواری آمریکا و محو شدن رژیم صهیونیستی از تاریخ و جغرافیا خواهد بود.

وی ادامه داد: گفتمان رئیس جمهور گفتمان انقلاب و مورد تأیید رهبری معظم انقلاب است و نباید اجازه داد که برخی مسئولان با دستوراتشان به این گفتمان خدشه وارد کنند.

اسحاقی با انتقاد از اینکه گوشت دام سبک و سنگین در حال محو شدن از سفره مردم است، یادآور شد: ارز برای واردات دام سبک و سنگین تخصیص می‌دهیم اما به صورت کامل انجام نمی‌شود، حرف ما این است که به این ارز نیازی نیست و جای آن می‌توان ریال خودمان را به روستاییان، عشایر و کشاورزان تخصیص دهیم و اگر این کار انجام شود نه تنها تولید داخل بهبود پیدا خواهد کرد بلکه صادرات هم خواهیم داشت.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با انتقاد از اینکه گرانی اینترنت به کسب و کارها و کسانی که نمی‌توانند فضایی را برای کسب و کار خود داشته باشند و همچنین روستاییان آسیب وارد می‌کند، گفت: مگر کیفیت اینترنت ارتقاء یافته که قیمت آن گران شده است.

ضرورت توجه مسئولان مربوطه به ایمنی جاده های مواصلاتی و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی برای جلوگیری از افزایش فوتی های ناشی از سوانح رانندگی

غلامرضا نوری قزلجه در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری درگذشت تاسف بار ۵ نفر از هموطنانمان در مسیر بستان آباد در اثر سانحه دلخراش رانندگی را تسلیت گفت و افزود: چنین حوادثی همیشه برایمان در کنار لزوم رعایت مقررات، نواقص سازه ای و ایمنی جاده‌های مواصلاتی و پایین بودن کیفیت و امنیت خودروهای داخلی و آمار بالای تلفات حوادث جاده  ای را یادآور می شود.

وی افزود: امیدواریم مسئولان مربوطه این مسائل را مورد توجه جدی قرار دهند.

اعلام وصول سوال ملی نماینده میبد از وزیر بهداشت درباره علت کمبود شیر خشک و اقلام دارویی

محمد رشیدی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصول شده را به شرح زیر قرائت کرد:

- سوال ملی سید جلیل میرمحمدی میبدی از وزیر بهداشت در خصوص علت کمبود انواع شیرخشک و اقلام دارویی.

آیا مسئولان غیر از جیب مردم منابع مالی دیگری ندارند؟

محمدعلی محسنی بندپی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به وزیر کشور، وزیر راه و شورای تامین استان مازندران، گفت: یک طرفه شدن مسیر جاده چالوس نفس مردم را گرفته است و بومیان و ساکنان منطقه را در خانه های خود حبس می کند.

وی افزود: مسئولان نباید اجازه دهند روند عادی زندگی مردم منطقه مختل شود و به خاطر کمی زود رسیدن مسافران به خانه‌هایشان، مردم بومی اجازه نفس کشیدن نداشته باشند.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی در تذکر دیگری خطاب به هیات دولت و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: در شرایط فعلی افزایش تعرفه‌های موبایل چه معنایی دارد؟ آیا مسئولان غیر از جیب مردم منابع مالی دیگری ندارند.

جانبازان بالای ۵۰ درصد داروهای خود را با قیمت بالا از بازار آزاد تهیه می‌کنند/ حقوق پدر و مادر شهدا بسیار ناچیز است

علی اکبر علیزاده برمی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی، گفت: پدر و مادرهای شهدا که جگرگوشه های خود را فدای اسلام و کشور کرده اند حتی با اعمال حقوق پرستاری باز هم حقوق ناچیزی می گیرند این در حالی است که دولت های قبلی با این بهانه که فرزندان آن ها در زمان شهادت نان آورشان نبوده در واقع به آن ها صدقه می دادند اما آیا این به معنای تجلیل از شهدا و خانواده شهدا است؟ آیا اگر خداوند ما را به دلیل بی توجه به خانواده شهدا مجازات کند، جوابی خواهیم داشت؟ مگر این عزیزان چند نفر هستند و چقدر هزینه افزایش حقوق هایشان می شود که حقوق آن ها را اصلاح نمی کنید؟

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه قیمت داروهای جانبازان بالای ۵۰ درصد با عناوینی همچون تقویتی و عدم تعلق بیمه و ... باز هم بالا رفته است و آن‌ها مجبورند با قیمت بالا از بازار آزاد آن ها را تهیه کنند بنابراین درخواست دارم مشکل این عزیزان هرچه سریع تر بررسی و حل شود.

انتقاد از گرانی دو برابری تعرفه اینترنت/ متأسفانه قیمت داروهای خاص و سرطانی افزایش یافته است

علیرضا پاک فطرت در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود با تبریک و تسلیت شهادت سردار سید رضی موسوی خطاب به رئیس جمهور گفت: آقای رئیس جمهور دلیل گرانی کالاهای اساسی آن هم در این شرایط خاص چیست؟ زمانی که مقام معظم رهبری از مشارکت حداکثری در انتخابات صحبت می‌کنند نباید مردم را ناامید کرد اما گرانی اجناس در این زمان خاص مردم را ناراضی می‌کند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس ادامه داد: رئیس جمهور محترم چرا اینترنت را گران کردید این کار خلاف شعار دولت شما است، اینترنت را مراکز علمی، تحقیقاتی، دانشجویان، دانش‌آموزان و اساتید استفاده می‌کنند و افزایش بیش از دو برابری قیمت اینترنت آن هم در این مقطع زمانی مسئله‌ساز است. البته اگر اپراتورها مشکل دارند این مشکل در بهره‌وری پایین آنها است که باید حل شود.

وی در ادامه خطاب به رئیس جمهور افزود: چرا برق و آب واحدهای صنفی به یکباره چندین برابر افزایش یافته، این موضوع موجب گلایه شدید اصناف شده است، همچنین چرا برق و آب مطب پزشکان چندین برابر افزایش یافته است در حالی که نباید شغل پزشکان را تجارت بدانیم.

پاک فطرت با بیان اینکه متأسفانه قیمت داروهای خاص و سرطانی گران شده است، مطرح کرد: استان پهناور فارس که استان کشاورزی است نیاز به باران دارد اما متأسفانه کشت در حال نابودی است بنابراین برای بارور کردن ابرها برنامه داشته باشیم.

این نماینده مردم در مجلس بیان کرد: تولیدکنندگان داخلی خودرو باز هم قیمت را بالا بردند در حالی که بالا بردن قیمت خودرو به معنای بی ارزش شدن پول ملی و گران شدن  مسکن و تمام اقلام ضروری دیگر است.

دولت با عزم و اراده جهادی ناترازی‌های حوزه مسکن را برطرف کند

علیرضا عباسی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۰ دی)ماه مجلس شورای اسلامی گفت: عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت همکاران عزیز و ملت شریف ایران، خاصه مردم غیور سرزمینی که با نام شهیدان والامقامی همچون سلطانی، کلهر، آجرلو، فهمیده، پناهی عجمیان و خیل  عظیم عاشورائیان در لشکر ۱۰ حضرت سیدالشهدا و ۳۴ شهید مدافع حرم مزین گردیده است.

وی افزود: یاد و خاطره مالک اشتر انقلاب و مرد میدان دفاع از مرزهای جغرافیایی جهان اسلام، شهید حاج قاسم سلیمانی و مرد میدان دفاع از مرزهای فکری و اعتقادی نظام اسلامی، عمار انقلاب، حضرت علامه مصباح یزدی را نیز گرامی می‌دارم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در دولت عبرت، شیفتگان تمدن غرب ثمره خون مجاهدان هسته‌ای کشور را به مذاکره گذاشتند و با از کار انداختن چرخ هسته‌ای، چرخ اقتصاد و معیشت مردم را هم دچار اختلال کردند که با تصویب قانون اقدام راهبردی توسط نمایندگان ملت مسیر یکطرفه اجرای تعهدات متوقف گردید و چرخ سانتریفیوژها به گردش درآمد و زمینه چرخ‌های اقتصادی هم مهیا شد.

عباسی تصریح کرد: حال دولت باید با اصلاحات اساسی در حکمرانی اقتصاد، مبتنی بر عدالت اجتماعی و قطع بند ناف اقتصاد کشور از دلار و کاهش وابستگی به نفت و مبارزه قاطع با رانت و فساد مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، به ویژه دهک‌های کم درآمد جامعه را با برنامه حساب شده، برطرف نماید.

این نماینده مجلس بیان کرد: نگرانی ۲۰ ساله رهبر گرانقدر نظام در رابطه با جمعیت در مجلس یازدهم مورد توجه قرار گرفت و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس تصویب گردید. حال دولت باید با اجرایی نمودن تمام اجزای مصوب این قانون و با استفاده از فرصت باز بودن پنجره جمعیتی، جهت عدم ورود کشور به تله جمعیتی نهایت تلاش خود را به کار گیرد.

عباسی ادامه داد: آجرهای روی هم گذاشته نشده در دولت خسته اعتدال مشکلات عدیده‌ای را برای کشور ایجاد نمود. لذا مجلس جهت جلوگیری از کوتاهی دولتمردان در این حوزه، قانون جهش تولید مسکن را تصویب نمود و دولت هم باید با عزم و اراده جهادی ناترازی‌های حوزه مسکن را برطرف نماید و صد البته که برخورد جدی قوه قضاییه با ترک فعل کنندگان حوزه مسکن هم مطالبه ای فراگیر است.

عباسی ادامه داد: هر چند آمار بیکاری در کشور تک رقمی شده است، اما آمار بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی هنوز قصه‌ای پرغصه است که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود. وزارت علوم باید نسبت به اصلاح سیاست های جذب دانشجو و استاد و اصلاح سیستم آموزشی و آیین نامه ارتقا اعضای هیئت علمی اقدامات شایسته‌ای را انجام دهد.

وی ادامه داد: وکلای ملت هم در جهت بهبود اشتغال دانش آموختگان، قانون جهش تولید دانش بنیان را تصویب کردند تا مسیر دانش بنیان نمودن اقتصاد کشور هموارتر و با افزایش تولیدات فناورانه و کاهش خروج ارز تحریم‌های ظالمانه دشمن هم خنثی گردد.

عباسی در ادامه تصریح کرد: کشف حجاب یک حرام شرعی و  سیاسی است که متاسفانه عده‌ای سازماندهی شده و عده‌ای از روی غفلت و فریب آن را مرتکب می‌شوند، مجلس و دولت و دستگاه های قضایی و انتظامی باید به وظیفه قانونی و شرعی خود عمل کنند و همانگونه که دشمن با نقشه وارد این کارزار شده، مجموعه کارگزاران نظام هم باید با برنامه‌ای حساب شده در این جنگ شناختی و ترکیبی با دشمن وارد شوند ولی عمده دستگاه‌های مسئول در این رابطه تکالیف قانونی خود را انجام نداده و یا ناقص انجام دادند لذا قوه قضاییه نیز موظف است با ترک فعل کنندگان حوزه حجاب و عفاف قاطعانه برخورد کند.

این نماینده مجلس بیان کرد: فضای مجازی که یکی از مولفه‌های پیشرفت کشورها است امروز به ابزاری برای نفوذ و توسعه طلبی قدرت‌های بزرگ تبدیل شده و کشورهایی که مجهز به بومی شده این فناوری نباشند هرگز مجالی برای قدرت نمایی در صحنه جهانی نخواهند داشت.

وی ادامه داد: در کشور ما متاسفانه کوتاهی‌های عمدی و سهوی در قانونگذاری ، اجرا و بسط بی محابا و تقلید گونه فضای مجازی بدون توجه به ضروریات و انگارهای تمدنی، حاکمیت نرم بر جامعه را در اختیار مالکان جهانی این زیرساخت‌ها قرار داده است لذا تصویب قوانین مورد نیاز جهت پیشرفت حقیقی و دست یابی به فضای مجازی امن ، بومی ، پایدار و پاسخگو و در یک کلام تحقق حکمرانی متعالی اسلامی و تمدن ساز فضای مجازی باید مورد توجه جدی ما مجلسیان قرار گیرد که نگرفته است.

وی بیان کرد: در آخر بر ملت مظلوم غزه و مجاهدان محور مقاومت اسلامی و شهدای طریق القدس به ویژه شهید سید رضی درود می‌فرستیم و تشدید اقدامات جنایت‌کارانه رژیم کودک کش صهیونیسم در غزه و سکوت و همراهی برخی از دولت‌های به ظاهر اسلامی و دولت‌های غربی، شوراها و سازمان‌های بین‌المللی را محکوم می‌کنیم و یقین داریم طوفان الاقصی که بزرگترین شکست تاریخی و ترمیم ناپذیر را بر رژیم قاصب صهیونیستی تحمیل نمود و سونامی مشروعیت زدایی از سوی کشورهای عربی و اسلامی  و خیزشی مردمی علیه ریاکاری تمدن غرب به راه انداخت، با باز تولید آرمان امامین انقلاب یعنی عبور از لیبرال دموکراسی غرب و نفی صهیونیستکه زمزمه‌های آن این روزها در تظاهرات کف خیابان‌های کشورهای غربی به گوش می‌رسد، در آینده نزدیک نظم نوینی در جهان ایجاد خواهد نمود و جهان را برای طلوع آفتاب ولایت از افق مکه مکرمه آماده خواهد کرد.

قوه قضاییه به سرعت به پرونده چای دبش رسیدگی کند/ عدم جریان دائمی آب در زاینده‌رود باعث تبدیل فرونشست به فروچاله می‌شود

حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی صبح امروز(یکشنبه، ۱۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: شهادت سردار رشید اسلام شهید سلیمانی و همچنین سید رضی موسوی و شهدای غزه را گرامی می‌داریم و شهادت این عزیزان را تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.

نماینده مردم شاهین شهر و میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: یقینا طراحی فتنه ۸۸ توسط اندیشکده آمریکایی انجام شد و متاسفانه عده‌ای ساده لوح در کشور در میدان آنها بازی کردند و عده‌ای هم با سکوت خود به این فتنه و فتنه‌گران کمک کردند، ولی بایستی تشکر کرد از توده‌های بصیر مردم ایران که با الهام از فرمایشات مقام معظم رهبری کار را به نفع شهدا و ایران اسلامی به اتمام رساندند.

وی تصریح کرد: از امضای قرارداد همکاری دولت جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اوراسیا که باعث برداشته شدن تعرفه تجارت خواهد شد و باعث روان و ارزان شدن برخی از کالاها خواهد شد، تشکر می‌کنم.

حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: از قوه قضاییه انتظار است در خصوص رسیدگی به مواردی که به‌عنوان فساد مطرح می‌شود از جمله چای دبش فورا و بدون سوختن زمان کارش را به انجام برساند و افکار عمومی را به طور شفاف در جریان رسیدگی و مجازات فسادگران قرار دهد.

وی افزود: از وزیر جهادکشاورزی انتظار است که تا دیر نشده موضوع انحصاری دادن ارز برای واردات گوشت گرم و گوشت منجمد را رسیدگی کند، آقای وزیر ارزی که شما به این افراد می‌دهید بایستی گوشتی که وارد کشور می‌کنند کیلویی حدود ۲۵۰ هزار تومان به دست مردم برسد اما می‌دانید الان کیلویی حدود ۴۰۰ هزار تومان آن هم فقط به دست افراد خاصی می‌رسد. از دولت انتظار است در توزیع اقلام اساسی ازجمله برنج، شکر، گوشت قرمز وارداتی و مرغ منجد عدالت را رعایت کند. آنچه ما شنیدیم این است که ۵۰ درصد این کالاها را در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای قرار می‌دهند و ۵۰ درصد مابقی را از طریق استان‌ها توزیع می‌کنند. شهرستان یا استان یا مردمی که به فروشگاه‌های زنجیره‌ای دسترسی ندارند چه بایستی انجام دهند؟ و خصوصا چرا گوشت منجمد و گرم وارداتی فقط در تهران توزیع می‌شود؟ مگر بقیه کشور جزء ایران نیست؟ به این موضوع رسیدگی کنید. چرا بایستی در کشور هر روز قیمت گوشت رو به فزونی بگذارد، مردم واقعا در خرید گوشت دچار محدودیت‌های زیادی شده‌اند.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: قانون واردات خودرو به عنوان لایحه از طرف دولت به مجلس آمد، آقای دولت خودت لایحه آوردی چرا الان در اجرای قانون تعلل می‌کنید و قانون را اجرا نمی‌کنید که باعث گرانی خودرو شود؟

وی افزود: مطالبه مردم استان اصفهان جاری شدن دائمی جریان آب در زاینده‌رود از سراب تا پایاب است وگرنه بدانید ملت ایران که اگر آب رودخانه زاینده‌رود به طور دائمی جاری نشود، فرونشستی که الان ۱۶ سانتیمتر در سال اتفاق می‌افتد به فروچاله تبدیل خواهد شد و مشکلات عدیده‌ای برای همه مردم استان اصفهان خصوصا منطقه مرکزی و شمال اصفهان فراهم خواهد کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: آقای وزیر امور اقتصادی و دارایی؛ این وضع مدیریت بر نان نشد در حالی‌که دهه هزار میلیارد تومان یارانه داده می‌شود این چه وضعیتی است که در کشور درست کردید؟

وی تاکید کرد: آقای وزیر راه و شهرسازی؛ آیا می‌دانید در ۱۰۰ سال گذشته تنها دوره‌ای که بلیت اتوبوس بین اصفهان و تهران پیدا نمی‌شود دوره شما است و شما هم اصلا توجهی به این گونه مسائل ندارید و فقط به مباحثی می‌پردازید که قرار است تصاویرشان از تلویزیون پخش شود، والا بالله بایستی به این مسائل رسیدگی کنید.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، در پایان بیانیه اخیر کشورهای اروپایی، کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه را محکوم کرد .

پاداش پایان خدمت بازنشستگان وزارت بهداشت و آموزش و پرورش هر چه سریع‌تر پرداخت شود

حمت اله نوروزی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری به دولت، وزیر صمت و رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد خرید برنج کشاورزان، گفت: بارها و قبل از تصدی وزارتخانه توسط نیکبخت تذکر دادیم که براساس ظرفیت برنج وارد شود اما در حال حاضر برنج روی دست کشاورزان مانده است و در این رابطه انتظار داریم که اعتباری در اختیار وزیر جهاد کشاورزی داده شود.

وی با انتقاد از افزایش تعرفه اینترنت، گفت: رهبر معظم انقلاب از ابتدای سال بر ضرورت مشارکت مردم تاکید کردند اما متاسفانه با بی‌توجهی نسبت به این موضوع تعرفه اینترنت افزایش یافته است.

نوروزی بر ضرورت پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان وزارت بهداشت و آموزش و پرورش توسط سازمان برنامه و بودجه در اسرع وقت تاکید کرد و افزود: همچنین ضروری است حقوق کارکنان وزارت کشور و وزارت جهاد کشاورزی، فوق العاده خاص پرستاران، بهورزان و کارکنان آزمایشگاه‌ها متناسب با تورم افزایش یابد.

چطور برای واردات چای و برنج خارجی ارز وجود دارد اما برای خودرو نه!

خلیل بهروزی فر در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود خطاب به رئیس جمهور گفت: اجاره‌بها به شکل تصاعدی افزایش پیدا کرده و زندگی برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه سخت شده است، همچنین مسکن ملی تاکنون توفیقی نداشته است و افزایش مایحتاج مردم و فرزندانشان نیز باعث شده خانواده‌ها دچار مشکلات معیشتی شوند و این نوع مشکلات قانون حمایت از خانواده را بی‌اثر می‌کند.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس افزود: قانون مصوب مجلس در مورد واردات خودرو نیز توسط دولت به درستی اجرا نشد و این روزها قیمت خودروها افزایش پیدا کرده است، چطور ارز برای چای و برنج خارجی وجود دارد اما برای خودرو وجود ندارد. در حالی که می‌تواند اثر زیادی در کاهش قیمت‌ها داشته باشد و در این راستا دولت باید برای نظارت بر کالاهای اساسی و نیازهای اصلی مردم اقدام جدی عمل آورد.

وی در پایان با اشاره به ایام شهادت سردار مقاومت خاطر نشان کرد: شهادت حاج قاسم سلیمانی و یار دیرین ایشان شهید سید رضی موسوی و همچنین حضور حماسی مردم در مراسم گرامیداشت سالروز ۹ دی را گرامی می‌داریم.

کد خبر: 1213358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =