حضور بیش از ۱۳۰ هزار دانشجوی خارجی در کشور/ کمیته مشترک وزارتخانه‌های بهداشت و علوم برای میزبانی از دانشجویان بین‌الملل تشکیل شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی از حضور بیش از ۱۳۰ هزار دانشجوی خارجی در کشور خبر داد و گفت: با اینکه از ۱۱۹ کشور دنیا در داخل کشور دانشجو در حال تحصیل‌اند، اما نکته اینجاست که بیشتر این آمار متعلق به دانشجویانی از هندوستان و افغانستان است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، علیرضا زالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در همایش معاونان بین‌الملل دانشگاه های سراسر کشور با بیان اینکه اتکا به روند پذیرش دانشجو از کشورهای محدود می‌تواند، روند بین‌المللی سازی را دچار چالش کند، اظهار کرد: این موضوع می‌تواند در تعارضات بین‌المللی و تفاهم‌نامه‌های مربوطه چالش آفرین باشد بنابراین تنوع در روند جذب دانشجویان بین‌المللی به نوعی میزان آسیب پذیری را کاهش خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

بسیج دانشجویی اسامی دانشجویان شبهه‌دار را اعلام کند/ برای شفاف‌سازی آماده‌ایم

وی از پیشرفت‌های علمی اخیر کشور و بالارفتن سهم دانشگاه ها در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی خبرداد و افزود: رشد چند پله‌ای کشور در زمینه نشریات بین‌المللی و نمایه شدن در سایت اسکوپوس و وب آف ساینس از این موارد است. علیرغم اینکه رتبه ۱۵ تولید علم متعلق به ایران است ولی در حوزه سایتیشن جایگاه ممتازتری داریم و آن رتبه ۱۴ جهانی است.

زالی پیشنهاد کرد: باتوجه به اینکه در نظام آموزش عالی کشور سطح‌بندی‌هایی وجود دارد، بسیاری از دانشجویان خارجی با سردرگمی مواجه‌اند، بنابراین لازم است با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت و علوم و همچنین دانشگاه های سراسر کشور در حوزه بین‌المللی سازی یکسان سازی انجام شود چرا که برخی از دانشجویان خارجی با نظام وزارت بهداشت و آموزش عالی آشنا نیستند، پیشنهاد این است که کمیته مشترکی بین وزارتخانه‌ها شکل بگیرد با این راهکار می‌توانیم مشترکا میزبان دانشجویان بین‌المللی باشیم.

توانمندسازی بخش‌های فعال در حوزه بین‌الملل یکی دیگر از پیشنهادات وی برای تقویت این حوزه بود و افزود: یکی از چالش‌های بین‌المللی سازی، ناکافی بودن آموزش‌های کارشناسان این حوزه است، باید برنامه‌های توانمندسازی برای پرسنلی که مستقیما با دانشجویان خارجی در ارتباطند اجرا شود، همچنین اجرای برنامه‌های مشترک تسهیل‌یافته در سطوح بالاتر مثل وزارت خارجه، اداره گذرنامه نیز از راهکار موثر برای جذب دانشجویان خارجی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه کشورهایی که فرصت‌های شغلی برای دانشجویان بین الملل ایجاد می‌کنند، کشورهای جذاب‌تری هستند تاکید کرد: به طور مثال در کانادا فرصت کار دانشجویان بین الملل به تمام وقت ارتقا پیدا کرده، ضمن اینکه اختصاص اقامت و فرصت شغلی به دانشجویان خارجی پیشنهاد جذابی برای روند افزایشی این حوزه است.

وی پیشنهاد کرد: می‌توان با رعایت چارچوب‌های اقتصادی و ملاحظات ملی برای نخبگان و برگزیدگان بین‌المللی شرایط شغلی مناسبی ایجاد کنیم.

زالی گفت: به راحتی با همکاری وزارت علوم و وزارت بهداشت می‌توانیم، نیازهای آموزشی جذاب را در منطقه بررسی کنیم به طور مثال رشته مامایی و یا دندانپزشکی از جمله نیازهای منطقه است بنابراین سرمایه‌گذاری در ایجاد عرصه‌های آموزشی در چنین رشته‌هایی برای جذب دانشجویان منطقه‌ای از جذابیت بالایی برخوردار است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1214324

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =