کنعانی: تروریسم خطر فراگیر برای همه دولت‌هاست / ابتکار ایران برای پایان بحران چندین ساله فلسطین

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه حادثه کرمان نشان داد که تروریسم خطر فراگیر برای همه دولت ها و ملت هاست، گفت: آنهایی که تروریسم را ابزاری برای اهداف خود قرار دادند، مسئولیت ناشی از حمایت‌ جریانهای تروریستی متوجه آنان است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.

بیشتر بخوانید:

کنعانی: دارایی‌های ایران منتقل شده و امکان استفاده از آن را داریم

کنعانی در ابتدا درباره حادثه تروریستی کرمان گفت: متأسفانه شاهد اقدام تروریستی در گلزار شهدای شهر کرمان زادگاه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بودیم که متأسفانه در این اقدام شوم تروریستی ده‌ها تن از شهروندان عزیز ما و شهروندان افغانستان که در چهارمین سالگرد شهادت سردار شهید برای گرامی‌داشت این شهید در اجتماع مردمی در گلزار شهدا حضور پیدا کرده بودند به شهادت رسیدند.


وی افزود: ما این اقدام تروریستی را با قوی ترین عبارات محکوم می کنیم و به روح شهدای این حادثه درود می فرستیم و برای مجروحان شفای عاجل از محضر خداوند مسئلت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه با تسلیت به خانواده های شهدای کشورمان و افغانستان، اظهار داشت: این اقدام موج گسترده ای از اعتراضات را در عرصه منطقه ای و بین المللی داشته و با تماس ها و پیام های خودشان، این حادثه شوم تروریستی را محکوم کردند. از همه ملت ها و دولت های کشورها و مقامات داخلی و خارجی و مقامات عالی سازمان های بین المللی تشکر می کنم.

کنعانی افزود: این حادثه نشان داد که تروریسم خطر فراگیر برای همه دولت ها و ملت هاست و آنهایی که تروریسم را ابزاری برای اهداف خود قرار دادند، مسئولیت ناشی از حمایت های جریان های تروریستی متوجه آنان است و باید پاسخگو باشند.

فرانسه رسماً موضع خود درباره فلسطین را به ایران اعلام کرده است

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تماس وزرای خارجه ایران و فرانسه گفت: موضوع تروریسم یک تهدید فراگیر و بین المللی است. ما به عنوان دولت ایران همواره در مبارزه با تروریسم از همه فرصت های ممکن در گفتگوهای دیپلماتیک دوجانبه و چارچوب های چندجانبه استفاده کردیم.

وی تروریسم را خطری خواند که مستلزم اقدام فراگیر و به دور از استاندارهای دوگانه است و اظهار داشت: در گفتگو با طرف های غربی این موضوع را گوشزد کردیم که تروریسم تهدید فراگیر است و تروریسم خوب و بد نداریم. در گفتگو با وزیر خارجه فرانسه در این زمینه گفتگو شد و دولت فرانسه رسماً موضع خودش را به طرف ایرانی اعلام کرد.

غرب باید از حمایت سیاسی و امنیتی از رژیم صهیونیستی دست بردارد

کنعانی با بیان این که در این گفتگو درباره مسائل مورد اهتمام مشترک منطقه ای از جمله فلسطین رایزنی شد، گفت: دیدگاه طرف فرانسوی شنیده شد و مواضع ایران در ارتباط با مسئله فلسطین و ضرورت پایان بخشیدن به جنایات ظالمانه مورد تاکید ایران قرار گرفت. در ارتباط با فلسطین موضع روشنی داریم. در ورای موضع گیری های انجام شده، معتقدیم که در حوزه عمل متناسب با آنچه گفته می شود، اقدام وجود ندارد.

سخنگو ادامه داد: اول غربی ها باید از حمایت سیاسی و امنیتی رژیم دست بردارند.  همچنین از ظرفیت های سازوکارهای بین المللی و شورای امنیت استفاده شود.

وی در خصوص مطالبه از کشورهای همسایه در بحث امنیتی گفت: اتفاقی که رخ داد یک عملیات تروریستی بود. جهات ذی ربط در کشور تاکنون اقدامات لازم را انجام دادند و اقدامات تکمیلی در حال انجام است. پدیده تروریسم یک تهدید فراگیر است. داعش هم به عنوان پدیده ساخته شده صهیونیست ها که خودشان هم در مواقعی نقش مستقیمشان در شکل گیری پدیده شوم را اعلام کردند، متاسفانه این گروه اقدامات شومی را در منطقه انجام دادند.

کنعانی با اشاره به اضمحلال خلافت خودخوانده داعش در منطقه که لازم است نقش تعیین کنده حاج قاسم را یادآور شود، اظهار داشت: اما باقی مانده این ساختار در منطقه پراکنده هستند. این بار هم در اقدامی جدید، این پدیده شوم نقش خود را در اقدام تروریستی در کرمان اعلام کرد.


وی با بیان اینکه ما در دستگاه دیپلماسی پیگیری های لازم را همواره انجام داده و خواهیم داد، اظهار داشت: بخشی از ابعاد نیازمند همکاری های ساختارهای امنیتی در منطقه است. خوشبختانه روابط خوبی هم با کشورهای منطقه در این زمینه وجود دارد و اگر این نبود ما شاهد اقدامات بیشتری در سطح منطقه می توانستیم باشیم.

سخنگو ادامه داد: ما کشوری هستیم که در منطقه نا امن قرار داریم. ملت ایران متاسفانه قربانی استفاده ابزاری برخی طرف ها از تروریسم بودند و حتماً نیازمند استفاده از ظرفیت های امنیتی کشورها در منطقه است.

از هرگونه ابتکار و گفتگوهای فلسطینی بین فتح و حماس استقبال می کنیم

کنعانی درباره اتحاد حماس و فتح گفت: مسئله فلسطین متعلق به ملت فلسطین است و همه ملت فلسطین می تواند در روند مقاومت و سیاسی فلسطین ایفای نقش کند. ما از هرگونه ابتکار و گفتگوهای فلسطینی برای تقویت وحدت، ارتقای هم افزایی و نقش مکمل گروه های فلسطینی در رقم زدن سرنوشت فلسطین استقبال می کنیم.

مسئله پیش آمده برای حج فنی بوده و نسبت به حل آن خوشبین هستیم

وی در خصوص پروازهای عمره به عربستان گفت: مقامات ذی ربط ایران مسئولان حج و زیارت و وزارت راه در این زمینه اطلاع رسانی کردند. صرفاً یک مشکل فنی است. هیچ زیرساخت سیاسی در این وضعیت وجود ندارد. توافق دو کشور برای حج عمره شکل گرفته و طرف عربستان خودش را متعهد می داند.

سخنگو وجود هرگونه زیرساخت سیاسی درباره سفر حج را نفی کرده و افزود: گفتگوها برای رفع و رجوع مشکلات فنی در حال انجام است. رئیس حج و زیارت به همراه تیم کارشناسی در عربستان به سر می برد و خوش بینیم این معضل فنی برطرف شود.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص رایزنی با فرانسه برای توقف جنگ در غزه گفت: در ارتباط با توقف جنگ، ما سنگین ترین تلاش دیپلماتیک را از زمان آغاز بحران جاری تاکنون انجام دادیم. ایران از همه ظرفیت های خود برای اینکه بتواند زمینه ساز توقف فوری حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه باشد استفاده کرده است.

کنعانی افزود: اینکه ما در آینده نزدیک شاهد آتش بس باشیم مطالبات جهانی است. ما هم به عنوان اولویت اول در همه گفتگوها مورد تاکید قرار می دهیم.

ابتکار ایران برای پایان بحران چندین ساله فلسطین

وی با بیان اینکه اکنون خواست بین المللی متجلی است و آن چیزی که باعث نقش مخرب بوده، نقش آمریکا در حق استفاده از وتو برای رژیم صهیونیستی بود، اظهار داشت: دولت ها این مطالبات را نشان دادند. مطالبه روشن است. اینکه اعمال فشارکافی باید بر رژیم شکل بگیرد. ما به تلاش های خودمان ادامه می دهیم.

سخنگو ادامه داد: اینکه ایران ابتکار خودش را پیگیری می‌کند، موضوع ابتکار ایران روشن است. بر خلاف تهدیدهای یکجانبه برخی ها که می خواستند یک طرف به نفع رژیم صهیونیستی راه حل غیرعادلانه ای پیدا کند، ما بر حق ملت فلسطین علیه اشغالگر قائل بودیم. ما معتقدیم ابتکار ایران می تواند راه حلی برای پایان بخشیدن به بحران چندین ساله فلسطین باشد. معتقدیم که اساساً اشغالگری مسئله اساسی فلسطین است و باید حل و فصل شود و در چارچوب یک طرف سیاسی خاتمه پیدا نمی‌کند.

حمایت ایران از آفریقای جنوبی در شکایت از رژیم صهیونیستی در دیوان بین المللی دادگستری 

کنعانی درباره شکایت آفریقای جنوبی به دیوان بین المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی گفت: ما حامی استفاده از سازوکارهای بین المللی برای پیگرد قانونی مقامات رژیم و اعمال نورم های شناخته شده علیه رژیم غاصب هستیم. حتماً برای استفاده از ظرفیت موجود برای پیگرد قانونی مقامات جنایتکار این رژیم حمایت می کنیم. روش ما مبتنی بر اصول و رویکرد های ایران و نوع نگرش ما نسبت به رژیم صهیونیستی است.

گسترش ابعاد جنگ نتیجه بی توجهی آمریکا است

کنعانی در خصوص نظر وزیر خارجه آمریکا درباره گسترش جنگ گفت: اگر از جنایت رژیم صهیونیستی پیشگیری نشود، ابعاد جنگ گسترش پیدا می‌کند. اگر ما شاهد گسترش ابعاد در منطقه هستیم، نتیجه بی توجهی آمریکا به همین نگرانی بود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره پیشنهاد آمریکا به ایران گفت: معتقدیم که مسائل منطقه ای مرتبط به دولت ها و ملت های منطقه است و نتایج برخی مشکلات مربوط به نقش مخرب آمریکا است.

اگر دنبال حل مسئله هستید به صورت عملی اثبات کنید

وی در پاسخ به سوال تسنیم در خصوص سفر بلینکن به منطقه و ادعای ارسال پیام غیرمستقیم به ایران در این سفر گفت: ما موضع روشنی داریم. اگر دولت آمریکا و کشورهای غربی و متحدان رژیم واقعاً به شکل حقیقی و به صورت صادقانه به دنبال حل مسئله و توقف جنایات جنگی و ممانعت از گسترش دامنه جنگ در منطقه هستند، باید خواست خودشان را به صورت عملی به ظهور برسانند.

کنعانی ادامه داد: به رغم مواضع آنان، ما شاهد اقدامات موثر و اثرگذار از سوی آمریکا و متحدان غربی نبودیم. ملت های دنیا این تناقض را در گفتار و رفتار برخی کشورهای اروپایی می بینند. از یک سو ناامنی در منطقه را مطرح می کنند اما همچنان به دنبال بی ثباتی در منطقه هستند.  

سخنگو با بیان اینکه اینها با یکدیگر همخوان نیست، اظهار داشت: بین شعار با عملی که می بینیم تشابهی وجود ندارد. ما درخواست روشنی داریم. ریشه بحران غزه هفتاد و پنج سال اسغالگر است و آنان در کنار اشغالگر هستند. واقعاً اگر دنبال حل بحران هستند باید به ریشه های بحران بپردازند و از حمایت های خود دست بردارند.

حضور نیروهای آمریکایی در کشورهای منطقه کمکی به حفظ صلح در منطقه نمی کند

کنعانی در خصوص اقدام نیروهای آمریکایی در عراق گفت: ریشه بسیاری از بحران ها در منطقه حضور غیرقانونی نیروهای آمریکا در منطقه و حمایت نامحدود آمریکا از رژیم صهیونیستی است. در ارتباط با عراق، دولت عراق مواضع خودش را اعلام کرد. ما طبیعی است که نگاه خاص خودمان را داریم.

وی افزود: در ارتباط با نیروهای نظامی آمریکا در عراق و اقدام نظامی علیه نیروهای عراق، خروج نیروهای عراق به مصوبه رسمی دولت عراق برمی گردد. ما به کرات به مقامات کشورهای منطقه دیدگاه خود را اعلام کردیم که استمرار حضور نیروهای آمریکایی در هر قالبی کمکی به حفظ صلح و ثبات در منطقه نمی کند. بلکه عامل محرک برای دامن زدن به بی ثباتی ها در منطقه است.

سخنگو ادامه داد: به ویژه اینکه نیروهای آمریکایی از حضور خودشان برای انجام عملیات نظامی علیه نیروهای نظامی همان کشور هم استفاده می کنند. این یک اقدام غیرقابل قبول است. نیروهای عراقی از اقتدار لازم برای حفظ امنیت در این کشور برخوردار هستند.

سند همکاری های جامع ایران و روسیه در مراحل پایانی تدوین است

وی در خصوص سند همکاری های جامع ایران و روسیه گفت: این سند مدتهاست که در خصوص نص آن و مفاد آن گفتگو و تبادل نظر کارشناسی میان هیئت های دو کشور انجام شده و تدوین سند مراحل نهایی خودش را طی می کند و هر زمان به سرانجام برسد اطلاع رسانی خواهد شد.

از ظرفیت پارلمان های کشورهای اسلامی استفاده می کنیم

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص نشست مجالس کشورهای اسلامی برای غزه گفت: هر ظرفیتی از جمله مجالس و پارلمان ها در حمایت از مردم فلسطین می تواند موثر و دارای آثار تعیین کننده باشد. پارلمان ها از ظرفیت های بسیار خوبی چه در قالب ملی و چه در قالب بین پارلمانی برخوردارند. این نشست حتماً در قالب اقدام جمعی پارلمان ها می تواند به تقویت حمایت ها از ملت مظلوم فلسطین کمک کند. مقامات پارلمانی ایران هم حتماً از ظرفیت های خود استفاده می‌کنند.

درباره حادثه هواپیمای اوکراینی از ابتدا مسئولانه عمل کردیم

وی در خصوص روند پیگیری حادثه هواپیمای اوکراینی گفت: ما به عنوان ایران ضمن اینکه نسبت به این حادثه دلخراش، همچنان بار دیگر با خانواده های قربانیان ابراز همدردی می کنیم، در چارچوب مقصرات ملی و قانونی حداکثر تلاش را انجام دادیم که بتوانیم بخشی از آلام خانواده های قربانیان را جبران کنیم. ایران از ابتدا مسئولانه عمل کرد و به تلاش های خود ادامه می دهد، اما در عین حال استفاده ابزاری را نمی پذیریم و سیاسی کردن این موضوع را رد می کنیم.

عملکرد داعش در خدمت اهداف رژیم صهیونیستی بوده

سخنگوی وزارت خارجه درباره نقش داعش در اقدام تروریستی کرمان گفت: متاسفانه برخی طرف ها نشان دادند که در استفاده از تشکل های شوم تروریستی هیچ محدودیتی قائل نیستند. پدیده داعش هم متاسفانه نوع عملکرد آن در خدمت اهداف رژیم صهیونیستی بوده، مضافاً اینکه اعتراف هایی در آمریکا وجود داشته که این پدیده شوم را ساخته آمریکا اعلام کردند.

کنعانی افزود: داعش اعلام کرد و مسئولیت را پذیرفت. طبیعتاً جهات ذیربط ایرانی در این خصوص اطلاع رسانی انجام خواهند داد. ما پیش از این نقش رژیم را در حمایت از داعش دیدیم و شواهدی وجود دارد. اینکه مقام صهیونیستی از مجروحان داعش در بیمارستان های صهیونیستی دیدار کرد، این را ملت های دنیا دیدند.

همکاری های ترانزیتی و تجاری نمی تواند بهانه ای برای تغییرات ژئوپلتیکی در منطقه باشد

کنعانی درباره گفته های وزیر راه ترکیه درباره کریدور زنگزور گفت: من از دقت اظهارات اطلاع دقیقی ندارم، اما ما مواضع روشن و دقیقی در خصوص وضعیت منطقه به ویژه قفقاز و صلح و ثبات در منطقه و موضوع کریدورها و راهگذرهای ترانزیتی داریم و بیان کردیم. ما بر گسترش همکاری های منطقه ای برای ایجاد صلح و ثبات و همکاری های اقتصادی و تجاری و حمل و نقل و ترانزیت تاکید داریم. همواره تاکید کردیم توسعه همکاری های تجاری و ترانزیتی نمی تواند بهانه ای برای تغییرات ژئوپولیتیکی در منطقه و نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورهای مختلف باشد و این مبادی اصولی را نقض کند.

رژیم صهیونیستی نه تنها در طوفان الاقصی به شکست رسید بلکه شکست های خود افزود

وی در خصوص اظهارات متناقض مقامات رژیم صهیونیستی و غربی درباره اداره غزه پس از آتش بس گفت: من مایل به گمانه زنی نیستم، ولی یک نکته مهم است. اینکه رژیم به رغم بیش از ۳ ماه تحمیل جنگ علیه ملت فلسطین به هیچ یک از اهداف خود نرسید. اینکه رژیم صهیونیستی نه تنها در طوفان الاقصی به شکست رسید بلکه به شکست های خود، یکی از پس از دیگری افزود. اینکه ۳ ماه جنگ هم هیمنه پوشالی رژیم را اثبات کرد و نشان داد هیچ مشروعیت اخلاقی ندارد و به اصول و قوانین بین المللی پایبند نیست.

سخنگوی وزارت خارجه سرقت جنازه های فلسینی و سرقت اعضای بدن آنان را جنایاتی دانست که در حال انجام است و اظهار داشت: جنایات شرم آوری که در حال رخ دادن است. اساساً رژیم صهیونیستی یک افتضاح بین المللی را برای خود رقم زد. این اتفاقات در حال رخ دادن است. ملت فلسطین نشان داد که می تواند بدون اتکا به هیچ طرفی در مقابل رژیم اشغالگر ایستادگی کند و نشان داد بیش از ۲۴ هزار شهید خواهد داد، اما ایستادگی می کند و خاک خود را واگذار نمی‌کند. در حوزه سیاسی هم حتماً ملت فلسطین بر اداره اوضاع اولی هستند.

جامعه صهیونیستی دچار بحران های متراکم و چند لایه است

کنعانی در خصوص مشکلات داخلی رژیم صهیونیستی و اعتراضات علیه نتانیاهو گفت: آن بخشی از بحران های متراکم و چندلایه موجود در جامعه صهیونیستی است و قبل از طوفان الاقصی هم این بحران در تجمعات اعتراضی ساکنان سرزمین های اشغالی نشان داد. این لایه هر روز بیش از گذشته در حال متجلی شدن است. 

بورل در تماس با امیرعبدالهیان حادثه کرمان را تسلیت گفت

وی همچنین درباره گفتگوی امیرعبداللهیان و بورل گفت: همواره گفتگوها با مقامات اروپایی انجام می شد. آقای بورل عملیات تروریستی کرمان را تسلیت گفت. در خصوص موضوعات دیگر هم گفتگوهایی به صورت اجمالی صورت گرفت و بخشی از مشورت های سیاسی است.

تحولات در دریای سرخ، معلول جنگ در غزه است

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سفر آینده بورل به عربستان و احتمال گفتگو درباره تحولات دریای سرخ گفت: مسئله دریای سرخ معلول است و علت نیست. علت در اشغالگری است و در جنگی است که تحت حمایت آمریکا در طول ۳ ماه گذشته علیه مردم مظلوم غزه در حال انجام است و این جنگ پیامدهایی در منطقه داشته و در صورت استمرار، پیامدها ادامه پیدا خواهد کرد. اوضاع در دریای سرخ معلول شرایط در فلسطین است و اگر می خواهند آرامش پیدا کند، باید جلوی تجاوزات رژیم صهیونیستی را بگیرند و به ریشه های اصلی توجه کنند.

رژیم صهیونیستی به دنبال گسترش جنگ در منطقه و فرامنطقه است 

وی در خصوص احتمال گسترش جنگ در منطقه و اهداف رژیم از این گسترش گفت: رژیم صهیونیستی به دنبال توسعه جنگ در منطقه و تبدیل به جنگ فرامنطقه ای است. اساساً رژیم ماهیت استقرار خودش را در دامن زدن به جنگ در منطقه دیده است.

کنعانی در خصوص موافقنامه جامع ایران و روسیه گفت: موافقنامه درچارچوب همکاری های متنوع ایران با روسیه در موضوعات تعیین کننده منافع مشترک دو کشور است و چیز عجیبی نیست. در چارچوب اسناد همکاری های مشترکی است که میان دو کشور امضا شده است و تامین کننده منافع مشترک دو کشور خواهد بود.

وی در آخر در خصوص پاسخ ایران به تهدیدات امنیتی گفت: طبیعتاً در طول سالیان گذشته ایران در معرض تهدیدات گروه های تروریستی بوده چه گروه های تروریستی که ظاهراً ماهیت ایرانی داشتند و چه جنبه فراسرزمینی داشتند.

ایران از توانایی اطلاعاتی و امنیتی برای تامین امنیت ملت خود در منطقه برخوردار است

سخنگو ادامه داد: نیروهای اطلاعاتی ایران نشان دادند که از توانایی های اطلاعاتی و امنیتی برای تامین امنیت ملت در میان موج بی ثباتی ها در منطقه هستند. بخش دیگری از موضوعات امنیتی جنبه پیگری دارد و نیازمند تامین در چارچوب های دو و چندجانبه در منطقه است.

کنعانی با بیان اینکه ایران از اینگونه ظرفیت ها برای تامین امنیت ملی و تقویت ثبات در منطقه همواره استفاده کرده و خواهد کرد، اظهار داشت: تروریسم تهدیدی فراگیر برای همه دولت ها و ملت ها است. آنهایی که از تروریسم به عنوان ابزار استفاده می کننند باید مسئولیت های بین المللی آن را هم بپذیرند و پاسخگو باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1214672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =