آمریکا تمایلی به جنگ گسترده با یمن ندارد/  اهمیت اقدامات انصارالله در مدیریت جنگ غزه

نوذر شفیعی با بیان اینکه اقدامات یمنی‌ها تا همین جا هم به اندازه کافی در جنگ غزه تاثیرگذار بوده و امنیت کشتیرانی برای رژیم صهیونیستی و متحدان آن در دریای سرخ را دچار مشکل کرده، اظهار کرد: فعلا هیچ یک از طرف‌ها تمایلی به گسترش دامنه بحران ندارند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، بامداد روز جمعه آمریکا و انگلیس در واکنش به اقدامات یمن در دریای سرخ، برخی مواضع را در این کشور مورد حمله قرار دادند. رهبران انصارالله بلافاصله پس از اقدام ائتلاف آمریکایی تهدید کردند که پاسخ سختی به آنها خواهند داد. سایر گروه‌های مقاومت نیز با محکوم کردن اقدام آمریکا و انگلیس اعلام کردند که چنین اقداماتی منجر به گسترش دامنه جنگ خواهد شد. به گفته مقامات آمریکایی، کشورهای استرالیا، کانادا، هلند و بحرین نیز در حملات به یمن با آمریکا و انگلیس مشارکت داشته‌اند. برخی کارشناسان بر این باورند که حملات آمریکا و انگلیس منجر به گسترش دامنه جنگ و از کنترل خارج شدن شرایط در دریای سرخ خواهد شد. به منظور بررسی بیشتر این مسئله، گروه بین الملل ایسکانیوز گفتگویی با دکتر نوذر شفیعی –عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل- انجام داد.

بیشتر بخوانید:

هم‌پیمانان سنتی آمریکا هم در ائتلاف علیه انصارالله شرکت نخواهند کرد/ گرفتاری واشنگتن و تل‌آویو در یک باتلاق خود ساخته

وی در خصوص حمله آمریکا و انگلیس به برخی مواضع در یمن اظهار کرد: تا کنون سطح حملات دو طرف کنترل شده و با هدف مدیریت بحران غزه بوده است؛ در اینجا منظور از مدیریت بحران واکنشی است که یک کشور در مقابل یک بحران نشان می‌دهد و این واکنش بستگی به ارزش آن بحران برای کشور -چه از نظر تهدید منافع و چه از نظر تامین منافع- دارد. از آنجایی که یمنی‌ها در حمایت از مردم غزه حملات خود را در دریای سرخ آغاز کردند؛ مردمی که در سایه سکوت جامعه بین الملل در حال سرکوب شدن توسط رژیم صهیونیستی هستند و تا کنون حدود 24 هزار بی‌گناه کشته شده است.

به اعتقاد دکتر شفیعی، نحوه مدیریت آمریکا در این زمینه نظارتی است بدان معنا که اگر کشوری علیه اسرائیل وارد عمل شود، آمریکا علیه آن اقدام خواهد کرد. لذا اقدام آمریکا علیه انصارالله با هدف مدیریت بحران غزه انجام شده است. وی افزود: از آنجایی که آمریکا حمایت از اسرائیل را چارچوب منافع حیاتی خود تعریف می‌کند، لذا واشنگتن مناسب با ظرفیت تهدید به اقدامات انصارالله پاسخ داد. از نظر این استاد روابط بین الملل، در صورتی که حملات از سوی یمن ادامه پیدا کند، این احتمال وجود دارد که حملات آمریکا هم ادامه داشته باشد. وی خاطر نشان کرد: باید توجه داشت که سطح واکنش آمریکا بستگی به ارزیابی آنها از سطح اقدام یمنی‌ها دارد.

شفیعی در پاسخ به سوالی در ارتباط با تهدیدات رهبران انصارالله مبنی بر «پاسخی سخت» به حملات آمریکا و انگلیس گفت: کاربرد این واژه اکنون به یک مسئله معمول تبدیل شده است و باید دید که انصارالله در عمل چه پاسخی به حملات آمریکا خواهد داد. وی با بیان اینکه یمنی‌ها تا کنون اقدامات نسبتا خوبی در دریای سرخ در واکنش به جنایات اسرائیل انجام داده‌اند، اظهار کرد: اکنون باید دید که آیا انصارالله در این مرحله شگفتی جدیدی با هدف تغییر معادلات ارائه خواهد کرد اما اقدامات یمنی‌ها تا همین جا هم به اندازه کافی در جنگ غزه تاثیرگذار بوده و امنیت کشتیرانی برای رژیم صهیونیستی و متحدان آن در دریای سرخ دچار مشکل شد که موضوعی بسیار حائز اهمیت محسوب می‌شود.

این استاد روابط بین الملل در خصوص واکنش احتمالی ایران به حملات بیشتر آمریکا و انگلیس به یمن تصریح کرد: خط قرمز ایران این است که احساسی عمل نکند و به طور مستقیم وارد جنگ نشود. به اعتقاد وی اکنون با زمانی که ایران بخواهد وارد یک جنگ شود فاصله زیادی وجود دارد و به عبارت دیگر اتفاقات بسیار بیشتری باید حادث بشود تا ایران را مجبور به ورود به جنگ کند. از نظر دکتر شفیعی، سیاست ایران این نیست که به عنوان یکی از طرف‌های اصلی وارد جنگ شود.

وی افزود: با وجود تاثیرگذاری ایران بر انصارالله، حزب الله و سایر گروه‌های مقاومت، به نظر می‌رسد در یک فرایند همکاری جویانه و از قبل تعیین شده، خود گروه‌های مقاومت ابتکار عمل را در دست بگیرند؛ بنابراین، اگرچه ایران از آنها حمایت خواهد کرد اما دخالتی در مدیریت جنگ نخواهد داشت و بعید است که در واکنش به حمله به یمن وارد درگیری شود. زیرا همین اتفاقات فعلا به اندازه کافی تاثیرگذار است و آمریکا هم نمی‌خواهد خود را درگیر یک بحران جدید کند و صرفا خواهان کنترل رفتار یمنی‌ها هستند و هیچ کشوری در حال حاضر تمایل ورود به جنگ به صورت دولت با دولت ندارد و احتمالا جنگ به همین صورت گروه‌ها با دولت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1215432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =