اظهارات مهم سخنگوی شورای نگهبان درباره بررسی صلاحیت‌ها

سخنگوی شورای نگهبان، گفت: آنچه که هیأت‌های نظارت درباره بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات اعلام کرده‌اند را نهایی نمی‌دانیم و روند بررسی صلاحیت‌ها چند مرحله است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره روند تأیید صلاحیت‌های کاندیداهای انتخابات، خاطرنشان کرد: نکته‌ای که وزیر کشور در رابطه با احراز صلاحیت‌ها گفته بود، مربوط به هیأت‌های اجرایی بود و براساس قانون، همانطور که می‌دانید ۳ مرحله برای بحث بررسی صلاحیت‌ها مقرر شده است.

بیشتر بخوانید:

خبر مهم سخنگوی شورای نگهبان درباره ثبت اعتراض داوطلبان رد صلاحیت شده

وی افزود: بعد از مرحله دوم که نتایج آن ۱۵ دی ماه اعلام شد، بررسی صلاحیت‌ها به شورای نگهبان واگذار شده که ۱۲ نفر اعضای شورای نگهبان درباره صلاحیت‌ها نظر خود را اعلام خواهند کرد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: ما در دوره گذشته بیش از ۴۵۰۰ نفر عدم احراز صلاحیت داشتیم، در حالی که این دوره با اینکه تعداد ثبت‌نام‌کنندگان خیلی بیشتر شده بود، کمتر از 2 هزار نفر عدم احراز داشتیم که باز پیش‌بینی بنده این است که در مرحله شورای نگهبان این تعداد کمتر هم خواهد بود.

طحان‌نظیف در ادامه، گفت: قانونگذار چندین مرحله را برای بررسی صلاحیت‌ها قرار داده که در این بین حقی از هیچکس ضایع نشود و حقوق مردم و انتخاب مردم به درستی رعایت شود.

وی تصریح کرد: ما همین الآن هم آنچه که هیأت‌های نظارت اعلام کرده‌اند را نهایی نمی‌دانیم و روند بررسی صلاحیت‌ها چند مرحله است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: ما نامزد نهایی را کجا می‌دانیم، وقتی می‌دانیم که شورای نگهبان زمانی که نظر قطعی و نهایی خود را به عنوان مرجع تجدید نظر اعلام کند، آن وقت نامزد نهایی مشخص می‌شود.

طحان‌نظیف تأکید کرد: پیش‌بینی فرآیندی مثل پیش‌ثبت‌نام، اساساً این کمک را کرد که برخی از شرایط عینی را خودِ افراد از طریق سامانه بتوانند تکمیل و تکلیف خود را مشخص کنند، به عنوان مثال بحث مدرک تحصیلی که داوطلبان بارگزاری کردند، از این قسم موضوعات بود.

وی در ادامه گفت: هیأت‌های اجرایی از لحاظ ترکیب، هیچ نسبتی با شورای نگهبان ندارند و این مسائلی که در این برنامه مطرح شد، ناظر به هیأت‌های اجرایی بوده و شورای نگهبان هنوز نظر خود را اعلام نکرده است.

سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: اینکه هیأت‌های اجرایی چه نظری دادند را باید افرادی از خودِ این نهادها بیایند و نظرات خود را شرح دهند تا آن زمان بشود قضاوت کرد که آیا درست بوده است یا خیر، لذا بنده در این موضوع نمی‌توانم اظهارنظری داشته باشم.

طحان‌نظیف در پاسخ به سؤال مجری برنامه درباره مصداق عدم التزام برخی‌ها به ولایت فقیه، گفت: اینکه نظرات برخی‌ها متفاوت باشد در این موضوع اصلا ملاک نیست و ما کشوری هستیم که فضای نقد وجود دارد، الحمدالله این موردی که گفتید شامل نمی‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1216048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =