قوانین دانشگاه‌های چینی برای مقابله با تخلفات علمی هوش مصنوعی/ استفاده از محتوا تولیدی بدون ذکر منبع ممنوع است

چین برای مقابله با رفتار نادرست تحقیقاتی از هوش مصنوعی قوانینی را تصویب کرده است. بر اساس این قوانین، استفاده از محتوا تولیدی هوش مصنوعی بدون ذکر منبع ممنوع است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وزارت علوم و فناوری چین دستورالعمل‌های جدیدی در زمینه استفاده از هوش مصنوعی مولد در تحقیقات علمی منتشر کرد. هدف از ارائه این دستورالعمل‌ها، بهبود یکپارچگی علمی و کاهش تخلفات تحقیقاتی است.

بیشتر بخوانید:

دانشگاه‌های چین تسلیم هوش مصنوعی می‌شوند

این دستورالعمل‌ها شامل ممنوعیت استفاده «مستقیم» از ابزارهای مولد هوش مصنوعی برای درخواست بودجه تحقیقاتی است. استفاده از هوش مصنوعی مولد در تحقیقات به شرط ذکر منبع مجاز است.

مدیران آموزش عالی چین معتقدند که توسعه سریع فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی ممکن است مشکلات جدیدی در مدیریت داده‌های تحقیقاتی و انتساب حقوق مالکیت معنوی ایجاد کند. همچنین توسعه سریع هوش مصنوعی باعث تغییرات عمیق در ماهیت تحقیقات علمی خواهد شد.

وزارت علوم چین هدف از تدوین این سند را ارائه راهنمایی برای محققان و دانشگاه‌ها برای انجام تحقیقات مسئولانه عنوان کرده است. دستورالعمل این وزارتخانه از محققان می‌خواهد که محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را به وضوح برچسب‌گذاری کرده و فرایند تولید آن را برای اطمینان از صحت محتوا و محافظت از حقوق مالکیت معنوی دیگران توصیف کنند.

هر محتوا و نتایج تولید شده توسط هوش مصنوعی به خصوص وقتی شامل محتوای کلیدی مانند واقعیات یا نظرات باشد، باید در متن مشخص شود. به عبارت دیگر، محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی باید در پاورقی‌ها، بخش روش‌شناسی یا ضمائم مقالات تحقیقاتی به همراه توضیحاتی در مورد نحوه ایجاد و نرم‌افزار مورد استفاده مشخص شود.

جعل نقل قول‌ها توسط هوش مصنوعی

همچنین محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی باید ابتدا تایید شوند. چرا که هوش مصنوعی ممکن است مراجع و نقل‌قول‌ها را جعل کند.

چین در اکتبر ۲۰۲۳ قوانینی را منتشر کرد که بر اساس آن دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی، سازمان‌های مراقبت بهداشتی و شرکت‌ها ملزم به انجام بررسی‌های اخلاقی در بخش‌هایی از تحقیقات که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند، شدند.

کارشناسان معتقدند که چین هر چند سال یکبار دستورالعمل‌هایی برای انجام تحقیقات ارائه می‌کند؛ اما تخلفات علمی همچنان ادامه داشته و حتی به سطوح بالاتری می‌رسند. افزودن قوانین جدید مشکلی از سیستم تحقیقاتی این کشور حل نمی‌کند.

گفتنی است، دولت چین در مورد شهرت تحقیقاتی این کشور نگران است. چرا که تحقیقات چینی با نرخ بالای رد و سلب اعتبار در مجلات دانشگاهی بین‌المللی مواجه است. چین پیش از پاندمی کرونا، آمار بالایی از رد مقالات علمی داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1216619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =