ضرورت توقف افزایش ظرفیت پزشکی در شرایط فعلی/ ظرفیت بر اساس امکانات و ساختار آموزشی تعیین شود

رئیس انجمن علمی پزشکی اجتماعی ایران، خواستار تعیین ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی بر اساس امکانات و ساختار آموزشی در دانشگاه ها شد و بر ضرورت توقف افزایش ظرفیت در شرایط فعلی تاکید کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، علی پاشا میثمی با اشاره به افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی در کشور گفت: از ابتدای طرح این مساله در شورای عالی انقلاب فرهنگی، مباحثی همچون افت استانداردها و کیفیت آموزشی فراگیران مطرح بود چرا که دانشگاه های علوم پزشکی تا پیش از افزایش ظرفیت نیز برای تامین کیفیت آموزشی با مشکل مواجه بودند و اکنون با این افزایش ظرفیت، با شرایط خاص و ویژه تری مواجه شده اند.

بیشتر بخوانید:

موانع اجرای مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی بررسی شود

وی با بیان اینکه از ابتدا پیش بینی شده بود که با کمبود امکانات آموزشی مواجه می شویم، خاطر نشان کرد: در بحث آموزش پزشکی، مسایلی همچون سرانه فضای فیزیکی، تعداد اساتید، مولاژ، جسد و سایر امکانات برای دانشجویان و فراگیران مطرح است و اینکه آیا دانشجویان به تعداد کافی بیمار در اختیار دارند تا بتوانند تمامی فرآیندهای آموزشی مد نظر را انجام دهند و امتیازات لازم را کسب کنند.

رییس انجمن علمی پزشکی اجتماعی ایران، بحث مهاجرت پزشکان و کمبود پزشک در مناطق کم برخوردار را از جمله دلایل افزایش ظرفیت پزشکی خواند و تصریح کرد: باید به دنبال راه حل های اصلی برای رفع این مشکلات و دغدغه ها باشیم چرا که اگر می خواهیم نیروهای متخصص در مناطق کم برخوردار حضور یابند، باید شاخص های سلامت عادلانه را در مناطق محروم گسترش دهیم. چنانچه این مناطق از امکانات لازم و ابتدایی برخوردار نباشند، نمی توانیم انتظار داشته باشیم که پزشک متخصص در این مناطق بماند و به مهاجرت نیاندیشد.

میثمی، حل مشکلات در این زمینه را نیازمند تحلیل جامع و کامل از شرایط و طرح راه حل های اساسی و کلیدی دانست و افزود: در حال حاضر دانشگاه های علوم پزشکی با چالش مواجه‌اند و این قصور نیز از ناحیه آنها مطرح است که چرا نواقص و مشکلات را از ابتدا به صورت شفاف بیان نکرده اند.

وی گفت: حوزه سلامت و دانش آموختگان حوزه پزشکی و دندانپزشکی با جان مردم سروکار دارند، از این رو بر کیفیت آموزش آنها تاکید می شود و باید مهارت های آموزشی به درستی اتفاق بیافتد.

رییس انجمن علمی پزشکی اجتماعی ایران با بیان اینکه «افزایش جمعیت در کلاس درس موجب کاهش تعامل استاد و دانشجو می شود»، تاکید کرد: کاهش تعامل موجب کاهش استانداردهای آموزشی می شود و چالش جدی را برای آینده سلامت کشور ایجاد می کند.

وی گفت: اگر سازوکارها به گونه ای تغییر کند که آموزش فراگیران به جای بالین در عرصه اتفاق بیافتد و مراکز بهداشتی و پایگاه های سلامت، محلی برای آموزش باشند، در این شرایط فراگیران می توانند برای ارائه خدمت آموزش با کیفیت ببینند.

میثمی افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی بدون در نظر گرفتن زیر ساخت ها را موجب کاهش کارآیی اعتبار بخشی وزارت بهداشت دانست و افزود: باید از رویکردهایی استفاده کنیم که در طول زمان، ادامه دار باشد. این افزایش ظرفیت تا چه زمان می تواند ادامه یابد؟ در اعتبار بخشی دانشگاه ها، انتظار داریم که اساتید تکنولوژی های نوین را بکار گیرند و به کیفیت توجه کنند این در حالی است که اکنون مجال و امکانی برای پرداختن به آن وجود ندارد و اثربخشی لازم را ندارند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1216839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کارن IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      0 1
      فقط به فکر جیب پزشکان هستید نه به فکر مردم بیچاره که تو صف ویزیت باشند با هزار بدبختی دیگه