ساماندهی ۱۱۲ دانشگاه غیرانتفاعی/ محتوای درسی ۸۸۳ رشته بازنگری شد

معاون آموزشی وزیر علوم از ساماندهی ۱۱۲ دانشگاه غیر انتفاعی خبر داد و گفت: حذف یا ادغام دانشگاه پیام‌نور مطرح نیست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، قاسم عمو عابدینی در نشست خبری که صبح امروز در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، در زمینه ساماندهی واحدهای دانشگاهی گفت: در این زمین اقدامات لازم انجام شده ۱۳۴ واحد پیام نور ساماندهی شده که در مجموعه حوزه دانشگاهی بهره‌وری مناسب‌تری داشته باشند. یعنی یا تبدیل به مرکز رشد شده یا در اختیار دانشگاه‌های دولتی یا فرهنگیان قرار می‌گیرند. حذف یا ادغام این دانشگاه مطرح نیست بلکه این ‌واحدها پیام نور ساماندهی شده‌اند و این واحدها دیگر پذیرش دانشجو ندارند.

بیشتر بخوانید:

محققان دنیا از کار در صنعت بیشتر از دانشگاه رضایت دارند

وی افزود: مدل آمایش مبتنی بر ساماندهی است، در حال حاضر مدل آمایش استخراج شده است و باید بتوانیم آن را در شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی کنیم، ۲ هزار و ۱۶۰ واحد دانشگاهی داریم که به شدت همگرا ‌و ساماندهی می‌شوند تا به بهروی برسند. در دانشگاه علمی کاربردی تعدادی از واحدها ساماندهی شده است. حدودا ۱۱۲ واحد دانشگاه غیرانتفاعی نیز ساماندهی شده که به دلیل نداشتن دانشجو پذیرش صفر شده یا انحلال آن اعلام شده است. ۳۵۷ واحد غیرانتفاعی وجود داشت که ۱۰۲ واحد منحل شد و در حال حاضر ۲۵۴ دانشگاه وجود دارد.

عمو عابدینی خاطرنشان کرد: اساسنامه‌ها در راستای ماموریت‌گرایی بازنگری شده است. برخی از دانشگاه‌ها بر اساس ماموریت‌گرایی می‌توانند تا مقطع کارشناسی دانشجویان را آموزش دهند؛ اما آموزش را تا دکتری دارند. به همین منظور باید بر ماموریت‌گرایی این دانشگاه‌ها نظارت شود.

وی ادامه داد: چراغ ۱۱۰۸ کد رشته ارشد خاموش و ظرفیت پذیرش را صفر کرده‌ایم. امسال چراغ ۲۱ هزار کد رشته محل خاموش شده؛ اما اگر این کد رشته-محل‌ها ۷۰ امتیاز پیوست اشتغال را بگیرند، چراغشان روشن خواهد شد. همچنین اگر کسی بورس ارائه دهد، چراغ آن رشته روشن خواهد شد.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: از ۲۱ هزار رشته، چراغ رشته‌های کشاوزی، علوم پایه و فناوری راهبردی خودمان چراغ را روشن کرده‌ایم و ممکن است حدود ۳ تا ۴‌ هزار رشته روشن شود، زیرا مدل نظام جامع آموزش کشاورزی را ارایه کرده‌ایم و ۱۷ رشته را به ۷ رشته تبدیل کرده‌ایم که مصوب شده و آماده ابلاغ است. همچنین نظام جامع علوم پایه در حال شکل‌گیری است.

عمو عابدینی بیان کرد: در برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی در طی ۵‌ سال مسیر و حکمرانی دانشگاه‌های برتر بر پایه تمدن ایرانی و اسلامی بوده است. ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا بر پایه شاگرد پروری و استادمحوری شکل گرفته‌اند و این الگو را از ما گرفته‌اند.

وی ادامه داد: آموزش هدفمند و مهارتی نظام جامع آموزش طراحی شده بخشی از آن نیز ابلاغ شده و بخش هایی از آن باقی مانده است. در برنامه هفتم نیز برنامه آموزش مهارتی و نظام جامع مهارتی دیده شده است، پیش‌تر نظام مهارتی در دانشگاه فنی و علمی و کاربردی میدیدیم اما در حال حاضر این موضوع برای کل دانشگاه‌ها و مقاطع آورده شده است.

وی افزود: چالش‌های طرح تحول در آموزش عالی حکمرانی بود که دانشگاه حکمت بنیان را برای آن در نظر گرفته‌ایم. از طرفی محتوای درسی ما باید تغییر می‌کرد. در این راستا ۱۵۰۰ رشته تحصیلی در دستور کار قرار گرفت در حال حاضر بازنگری ۸۳۳ رشته صورت گرفته است. ابلاغیه ابتدایی برای دانشگاه‌ها ارسال شده و آیین نامه نهایی آن تدوین و در مرحله ابلاغ قرار دارد. برای اولین بار در نظام آموزش عالی اختیار داده‌ایم که دانشگاه‌ها ۴۰ واحد را با صنعت و حتی در حوزه علوم انسانی تفاهم کرده و این مباحث را در این واحدها لحاظ کند.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد خودباوری در جوان ایرانی که پایه‌های فناوری و علم است، حاصل تلاش و جدیت دانشمندان ایرانی در تمدن ما بوده. دنیا و جریان علمی در گذشته بر روی دانشمندان ایرانی متمرکز شده است. باید خودباوری در جوانان ما ایجاد شود در این راستا تلاش کرده‌ایم این موضوع در مباحث درسی شکل بگیرد.

معاون آموزشی وزیر علوم درباره آمایش اموزش عالی گفت: ما در طرح تحول دولت سیزدهم باید چالش‌های مختلفی را طی می‌کردیم که بخشی بر عهده وزارت بهداشت، بخشی وزارت علوم و بخشی بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. از ۴۸ اقداماتی که به وزارت علوم سپرده شده بود، اکثریت آن انجام شده است. در چالش حکمرانی نسل دانشگاه‌های جدید مطرح شد، بر این اساس برخی دانشگاه‌ها باید دانشکده حکمرانی داشته باشند تاکنون هئیت امنای این دانشکده‌ها مشخص شده و آیین‌نامه آن نیز اماده شده است.

عموعابدینی خاطرنشان کرد: آموزش هدفمند و خانواده محوری از دیگر موضوعاتی بود که آن را حل کردیم بر اساس آن رتبه‌های زیر ۲۰۰ را تحت پوشش قرار دادیم که در صورت حفظ سطح علمی به آنها بورس ارائه می‌دهیم حتی می‌توانند هییت علمی شوند. همچنین اقداماتی در زمینه خانواده داشتن دانشجویان نیز صورت گرفته است. در این زمینه ۱۵ رشته به دانشگاه‌ها ابلاغ شد که خانم‌ها در صورت داشتن بچه بتوانند به صورت مجازی ادامه تحصیل دهند.

وی اضافه کرد: در حوزه دیپلماسی علمی شیوه‌نامه‌هایی را ایجاد و ایده‌هایی را مطرح کرده‌ایم که دانشگاه‌ها بر اساس آن می‌توانند با دانشگاه‌های منطقه ارتباط داشته باشند تمامی موارد فوق برنامه طرح تحول دولت سیزدهم بود و نقش آفرینی وزارت علوم در این زمینه صورت گرفت.

عموعابدینی خاطرنشان کرد: امایش دارای ۹ ماده است که ۸ ماده باید به مرحله اجرایی برسد. برای اولین بار در نظام آموزش عالی مدلی را تعریف کرده و اختیاراتی را در برنامه اموزش عالی به کارگروه‌های استانی واگذار کرده‌ایم که جمع بندی جلسات در این زمینه بررسی می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تحریم اخیر برخی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور از سوی دولت کانادا گفت: ما که داریم کار علمی خودمان را انجام می دهیم و دانشمندان ما افتخارآفرینی می کنند و دانشگاه های ما رتبه های خوبی در سطح جهان کسب کردند. جمهوری اسلامی ایران در اکثر فناوری های برتر دنیا رتبه زیر ۲۰ یا ۱۰ را کسب کرده است. همچنین در تولیدات علمی نیز رتبه ۱۵ جهان را داریم. بنابراین دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور کار علمی خود را انجام می دهند، همچنان که فردی به زندگی عادی خود ادامه می‌دهد؛ اما شخصی پیدا می شود در این مسیر سروصدا راه می اندازد که نباید به این سر و صدا توجه کند.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: ایرانی ها همواره در حوزه های مختلف علمی مشارکت های جهانی می کردند که بهره آن را خود آن کشورها می برد.  همه دنیا از فناوری ها، تکنولوژی ها بخصوص در حوزه دارو، نانو، مهندسی و مقاله ها و... استفاده می کنند و این خصوصیت تمدن ایرانی است که علم خود را صادر کند.

وی از ایجاد شهر دانش و نوآوری ثریا نیز خبر داد و بیان کرد: با توجه به اهمیت منطقه مکران، موظف هستیم این منطقه را توسعه دهیم مجموعه های این منطقه فعال شدند تا توسعه یابند. در این منطقه شهر دانش و نوآوری ثریا به زودی توسعه می یابد تا از ظرفیت آن به خوبی و بیشتر استفاده شود. این منطقه با مشارکت همه دستگاه ها توسعه خواهد یافت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد ساماندهی دانشگاه آزاد اسلامی نیز توضیح داد: در دانشگاه آزاد دو مساله ماموریت گرایی و آمایش به مفهوم ساماندهی مطرح است. اکنون کمیته برنامه ریزی و گسترش دانشگاه آزاد ذیل شورای گسترش آموزش عالی تشکیل و دو جلسه از این کمیته برگزار شده است. اولین مصوبه را هم در جلسه شورای گسترش در رابطه با دانشگاه آزاد داشتیم.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد سهم ۴۰ درصدی در آموزش عالی دارد، روند کیفی‌سازی در این دانشگاه آغاز شده است. بخشی از این امر به شورای عالی انقلاب فرهنگی برمی‌گردد و بخشی در وزارت علوم باید انجام شود. 

کاهش آمار مشروطی نسبت به قبل از کرونا

رضا نقی‌زاده مدیر کل گسترش اموزش عالی وزارت علوم  در ادامه نشست درباره طرح ۱۵۰۰ برنامه درسی وزارت علوم گفت: روزامدی دانش را در این طرح دنبال می‌کنیم. تلاش می‌کنیم رشته تحصیلی از لحاظ محتوا از لبه دانش دیده شود .کلیه رشته‌ها در کارشناسی یک مهر بازنگری شده‌اند. اتصال به خواستگاه تمدنی و اجتماعی و مهارت افزایی را پیگیری میکنیم. ما در رشته‌های راهبردی و اینده‌ساز برنامه هایی داریم و امیدواریم کار سریع تر به مرحله اجرایی برسد.

وی افزود: امروز مطالعات میدانی نشان می‌دهد از لحاظ اجرای مقررات نسبت به قبل کرونا بهتر شده ایم. مقررات آموزشی برای ورودی های جدید تغییر کرد که استحکام و نظم اموزشی دستخوش تغییر شد. اختصاص دانشجو به استاد انجام شده است. آمار مشروطی نشان میدهد نسبت به قبل از کرونا افزایشی نداریم اما در دوره کرونا شرایط خاصی داشتیم اما در حال حاضر آمار مشروطی بالایی نداریم.

ادامه دارد...

کد خبر: 1217638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =