۴۴ رشته جدید در دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران راه‌اندازی می‌شود/ مأموریت‌گرایی ۳ دانشکده جامع سلامت با اجرای آمایش

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: مجوز راه‌اندازی ۴۴ رشته جدید در دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران را از شورای گسترش وزارت بهداشت اخذ کرده‌ایم و این رشته‌ها در طول سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ در حال راه‌اندازی هستند.

علیرضا خوشدل؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به تشکیل شورای گسترش علوم پزشکی استان تهران در دو سال گذشته اظهار کرد: در آن زمان چند اقدام مهم صورت گرفت از جمله اینکه در گام اول برنامه راهبردی حوزه بهداشت و درمان استان تهران تنظیم شد و سپس بر اساس آن چگونگی پراکندگی و استقرار مراکز درمانی- تشخیصی، داروخانه ها و دندانپزشکی را در کل استان تهران مشخص و در یک نقشه پیاده‌سازی شد.

بیشتر بخوانید:

انستیتو «پزشکی ویژه» در دانشگاه علوم پزشکی آزاد راه‌اندازی می‌شود/ ارائه سرفصل طب مسافرت، حوادث هوایی و کوهستان

وی ادامه داد: در این فرآیند کل استان تهران به سه منطقه شرقی، غربی و جنوبی و منطقه مرکزی(واحدهای بزرگ استان تهران) تقسیم شد که برای هر کدام از این زون‌ها یک دانشکده جامع سلامت و چند مرکز منتخب درنظر گرفته شد.

مأموریت‌گرایی بر اساس سند آمایش بهداشت و درمان استان تهران

خوشدل خاطرنشان کرد: بر اساس این تقسیم‌بندی یک مأموریت‌گرایی را تعریف کردیم و متولی راه‌اندازی حوزه‌های مختلف علوم پزشکی (پزشکی، دامپزشکی، پرستاری و مامایی، روانشناسی و...) در آن زون مشخص شد و این سند تحت عنوان "سند آمایشی بهداشت و درمان استان تهران" تقدیم شورای گسترش استان و سند نهایی شد.

۳ دانشکده جامع سلامت و ۶ مرکز منتخب بهداشت و درمان تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود

وی افزود: بر اساس سند آمایشی بهداشت و درمان استان تهران هدف ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۲، ۳ دانشکده جامع سلامت و ۶ مرکز منتخب بهداشت و درمان راه اندازی شود که بر این اساس هر مرکز جامع سلامت همه حوزه‌های بهداشت و درمان را در خود تجمیع کند ضمن اینکه مأموریت مراکز منتخب نیز سرآمدی در حوزه مأموریت و مسوولیت‌شان است که خوشبختانه این مراکز هم مشخص شدند و برنامه ما تا سال ۱۴۰۸ بسته شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران ادامه داد: بنابراین ما تا سال ۱۴۰۸ میدانیم که چه رشته‌هایی را باید اضافه کنیم؟ چند مرکز باید داشته باشیم؟ چه دانشکده‌هایی باید راه اندازی شود؟ هیئت علمی را به چه صورت جذب کنیم و در واقع برای تمام اینها برنامه داریم.

وی با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۸ به صورت دقیق مشخص شده که چه رشته هایی راه اندازی خواهند شد و کاملا بر اساس سند آمایشی جذب هیئت علمی صورت خواهد گرفت، اضافه کرد: دو سال پیش از اینکه رشته راه اندازی شود رشته را در فراخوان قرار می‌دهیم که نسبت هیئت علمی مناسبی برای رشته وجود داشته باشد.

۴۴ رشته جدید تا پایان سال ۱۴۰۴ راه‌اندازی خواهد شد

خوشدل با بیان اینکه مجوز راه اندازی ۴۴ رشته جدید در دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران را از وزارت بهداشت اخذ کرده‌ایم، تصریح کرد: این رشته‌ها در طول سالهای ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ راه اندازی خواهند شد که برای استان تهران بیش از ۶۰ رشته هستند و در شورای گسترش وزارت بهداشت تایید شده‌اند و در یک برنامه زمان بندی راه اندازی خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اهداف ما تا سال ۱۴۰۲ به طور کامل محقق شده است و از ۴۴ رشته نیز بیش از نیمی از آن راه اندازی شده است، افزود: در راه اندازی رشته های جدید ۹ رشته هم مربوط به دستیاری تخصصی میشود که 5 رشته دایر و 4 رشته باید تا مهر ۱۴۰۳ راه‌اندازی شود ضمن اینکه ۱۱ رشته هم مربوط به دستیاری دندانپزشکی است که البته در حال حاضر دایر هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با بیان اینکه راه اندازی دانشکده های جامع سلامت برای سال آینده به تایید شورای گسترش استان بستگی دارد، خاطرنشان کرد: ما در این شورا بر اساس داده های آمایشی به دفاع خواهیم پرداخت و در نهایت مراکز مصوب می‌شوند. بر اساس چیزی که تا کنون مصوب شده است در منطقه شرق دانشکده جامع سلامت رودهن، در منطقه غرب دانشکده جامع سلامت شهر قدس، در منطقه جنوب دانشکده جامع سلامت ورامین و ۶ مرکز منتخب نیز در استان تهران داریم که هر کدام مأموریت سرآمدی در یکی از حوزه های علوم پزشکی را دارند.

افتتاح ۱۰ مرکز جامع سلامت در کل کشور تا پایان سال

وی تصریح کرد: بر اساس تصمیم سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی مقرر شد در حوزه علوم سلامت تشکیل دانشکدگان در مرحله بعدی صورت بگیرد یعنی فعلا هدف علوم پزشکی ایجاد دانشکده های جامع سلامت است و تا پایان سال ۱۴۰۲، ۱۰ مرکز جامع سلامت در کل کشور باید به افتتاح برسد.

خوشدل افزود: انستیتوها یا دانشکده های موضوعی نیز بر اساس سند آمایش مأموریت دیگری دارند و پیرامون حل مسائل کشور شکل میگیرند و داخل خود از دانشکده های مختلف گروه دارند و به نوعی شبکه سازی از گروه های آموزشی و پژوهشی است.

وی با تاکید بر اینکه برنامه ریزی بر اساس آمایش بیشترین بهره وری را به همراه خواهد داشت، ادامه داد: در حال حاضر انستیتوهای سلامت روان و پزشکی ویژه به زودی راه اندازی می‌شوند ضمن اینکه برای انستیتو توانبخشی هم ۵۰ درصد کار انجام شده است. دانشکده های موضوعی ساختار یا فیزیک ندارند و به نوعی ترکیب بندی بین رشته‌ای هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1217706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =