انستیتو «پزشکی ویژه» در دانشگاه علوم پزشکی آزاد راه‌اندازی می‌شود/ ارائه سرفصل طب مسافرت، حوادث هوایی و کوهستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: انستیتو پزشکی ویژه این دانشگاه کار خود را به صورت برگزاری برنامه‌های علمی آغاز کرده و امیدواریم با روندی که در پیش گرفته شده تابستان آینده رسما راه اندازی و پذیرش رشته‌ها را داشته باشیم. 

علیرضا خوشدل؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به اینکه دانشکده های جامع سلامت تنها یک رشته را پوشش نمی‌دهند، اظهار کرد: بر اساس سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی مقرر شده استانهایی که میتوانند وارد حوزه علوم پزشکی شوند دانشکده جامع سلامت راه اندازی کنند و همه حوزه های مرتبط با سلامت را داخل این دانشکده‌ها قرار بدهند.

بیشتر بخوانید:

راه‌اندازی ۳ رشته تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران/‌ کلینیک توانبخشی دانشکده بهزیستی تا دو ماه آینده افتتاح می‌شود

وی ادامه داد: بر اساس برنامه آمایش و گسترش دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی استان تهران ۵ دانشگاه را برای تشکیل دانشکده‌های جامع سلامت با توجه به رشته های دایر در آنها و همچنین ظرفیت‌هایی که امکان توسعه آنها وجود دارد، پیش بینی کرده ایم.

خوشدل با بیان اینکه هر ۵ دانشکده جامع سلامت دانشگاه علوم پزشکی آزاد استان تهران جانمایی شده و در حال اخذ مصوبات هستیم، افزود: امیدواریم تا پایان امسال با اخذ مصوبات شاهد راه اندازی نسبی این دانشکده ها باشیم.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه آمایش در شهرقدس، پرند و واحد دماوند رشته های مشترک داریم و در واقع به این معنی است که در برگزاری دوره از نظر هیئت علمی و زیرساخت آزمایشگاه به واحدها کمک می‌کنیم و منابع و زیرساخت‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود. سال گذشته گسترش خوبی در رشته های مشترک در استان تهران داشتیم ضمن اینکه امسال هم در حال توسعه بیشتر این رشته‌ها هستیم.

تحصیل ۲۰ هزار دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران/ انستیتوها همان دانشکده‌های موضوعی هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰ هزار دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در حال تحصیل هستند، در خصوص راه‌اندازی انستیتوها تصریح کرد: مدل آموزشی انستیتوها متفاوت از یک دانشکده است و در واقع مدل جدیدی است که در دانشگاه آزاد تحت عنوان دانشکده های موضوعی شناخته می‌شوند.

وی اضافه کرد: این دانشکده ها به طور معمول علوم مرتبط با یکدیگر را به صورت یک جامعه شناور کنار هم قرار می‌دهند و در نهایت این علوم مرتبط با یکدیگر در جهت ایجاد یک «دانش بین رشته‌ای» همکاری می‌کنند.

خوشدل با اشاره به اینکه در گذشته در چند حوزه در موضوع انستیتوها و دانشکده های موضوعی ورود پیدا کردیم، ادامه داد: انستیتو سلامت روان یکی از این موارد بود که خوشبختانه امروز از ساختار انستیتو بزرگ تر و به دانشکده بهزیستی و علوم اجتماعی سلامت تبدیل شده است.

وی افزود: در حوزه طب مسافرت نیز ورود پیدا کردیم که خوشبختانه در این حوزه نیز با کمک سازمانهای مختلف در حال تبدیل شدن به دانشکده موضوعی «پزشکی ویژه» است که در خارج از کشور با عنوان «پزشکی اکتشافی» شناخته میشود به این معنی که پزشکی در محیط های خاص مثل بیابان، ارتفاعات و پروزاهای هوایی و... ورود پیدا کرده و خدمات ارائه می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با اشاره به اینکه در دانشکده موضوعی پزشکی ویژه، مباحث طب مسافرت، طب حوادث اسکی و کوهستان و موارد مشابه ارائه خواهد شد، تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران کار را به صورت برگزاری برنامه‌های علمی آغاز کرده است یعنی انستیتو عملا بخشی از برنامه های خود را به صورت کنگره و برنامه های مشترک آموزشی و پژوهشی شروع کرده است اما در حال حاضر امکان توسعه ساختار در دانشگاه محدود است به طور مثال دانشگاه ما چارت سازمانی خود را چندان نمیتواند بزرگ تر از میزانی که الان هست، بکند بنابراین با تبدیل چارت در قسمتهایی که این امکان وجود دارد امیدواریم انستیتوها را به صورت رسمی و اداری هم بتوانیم راه اندازی کنیم.

وی گفت: با توجه به اینکه شکل‌گیری انستیتوها منوط به ایجاد چارت است؛ ساختار این دانشکده های موضوعی در حال شکل گیری است و امیدواریم با روندی که در پیش گرفته شده تابستان آینده انستیتو پزشکی ویژه را راه اندازی و پذیرش رشته ها را داشته باشیم.

خوشدل با بیان اینکه موضوع انستیتو توانبخشی و اندام مصنوعی نیز از سالیان گذشته مطرح بود که در نهایت با دانشکده بهزیستی ادغام شد، افزود: در واقع دو مورد از انستیتوها به یک دانشکده تبدیل شدند و در حال حاضر دو انستیتو دیگر را دنبال می‌کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1212689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =