آمریکا همچنان هزینه حمایت از اسرائیل را می‌پردازد / پاسخ واشنگتن به کشته شدن سربازانش در اردن چه خواهد بود؟

کشته شدن 3 نظامی آمریکایی و زخمی شدن ده‌ها نفر از نیروهایشان در اردن عرصه را برای واشنگتن تنگ کرده و برخی محافل رسانه‌ای و سیاسی این کشور با نشانه رفتن انگشت اتهام به سمت ایران، خواستار پاسخی شدید و متقابل علیه ایران شده‌اند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، با ادامه جنگ غزه و جنایاتی که رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها انجام می‌دهد، آمریکا همچنان هزینه حمایت خود از اسرائیل را می‌پردازد و گروه‌های مقاومت به صورت مستمر حملات خود به پایگاه‌ها و منافع آمریکا در منطقه ادامه می‌دهند. آخرین نمونه آن حمله پهپادی روز یکشنبه به یک پایگاه آمریکایی در شمال شرقی اردن و نزدیک به مرزهای عراق است که در اثر آن سه نظامی آمریکایی کشته و حداقل 25 نفر زخمی شدند. مقامات آمریکا بلافاصله پس از این حمله ایران را به عنوان عامل آن معرفی کرده و مدعی پاسخ متقابل شدند.

بر اساس گزارشات مربوطه از 7 اکتبر 2023 که چنگ غزه آغاز شد، بیش از 150 حمله راکتی، موشکی و پهپادی به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه انجام شده اما رسانه‌های آمریکایی مدعی هستند که برای اولین بار چند نظامی آمریکایی کشته شده‌اند. جو بایدن -رئیس‌جمهور آمریکا- بعد از ظهر یکشنبه در بیانیه‌ای گفت که گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران که در سوریه و عراق فعالیت می‌کنند، مسئول آن هستند.

بیشتر بخوانید:

وقتی همراهی با اسرائیل کار دست واشنگتن می‌دهد / تداوم حملات به پایگاه‌های آمریکا

گروه‌های مقاومت اما هراسی از اعلام عمومی حملات خود به پایگاه‌های آمریکایی ندارند و همواره اظهار کرده‌اند که تا زمانی که کمک‌های نظامی و حمایت سیاسی آمریکا از رژیم صهیونیستی ادامه داشته باشد، حملات آنان نیز ادامه خواهد یافت. هدف گروه‌های مقاومت، بالابردن هزینه‌های سیاسی و نظامی ایالات متحده در حمایت از رژیم صهیونیستی بوده است. پس از حمله به پایگاه آمریکا در اردن، برخی محافل رسانه‌ای و سیاسی آمریکا با نشانه رفتن انگشت اتهام به سمت ایران، خواستار پاسخی شدید و متقابل علیه ایران شده‌اند.

جاناتان پانیکوف -مدیر ابتکار امنیتی خاورمیانه موسسه اسکوکرافت و معاون سابق افسر اطلاعات ملی برای خاور نزدیک در شورای اطلاعات ملی ایالات متحده- این حمله را نشانه افزایش خطرپذیری از سوی تهران و تلاش برای نفوذ و کنترل منطقه دانسته و اظهار می‌کند: برخلاف حوثی‌ها که برنامه خاص خود را دارند و ایران کنترل کاملی بر آنها ندارد، شبه‌نظامیان شیعه مستقر در سوریه و عراق عمدتا به تهران پاسخ می‌دهند و بعید به نظر می‌رسد که چنین حمله‌ای را بدون حداقل حمایت و تأیید تلویحی از رهبران ارشد انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران انجام داده باشند. از نظر وی، چالش اصلی دولت بایدن این است که چگونه با تهدید ایران مقابله کند، نه فقط تهدید شبه‌نظامیان شیعه که از عراق و سوریه سرچشمه می‌گیرد.

به اعتقاد این کارشناس آمریکایی، احتمالا بر اساس محاسبات ایران، آمریکا از هر چیزی که خطر تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و جرقه جنگ منطقه ای را ایجاد کند، جلوگیری خواهد کرد. پانیکوف تاکید می‌کند: با کشته شدن چند تن از نیروهای آمریکایی، دولت بایدن باید در موضع خود تجدید نظر کرده و تصمیم بگیرد که آیا خصومت‌ها اکنون از روبیکون عبور کرده اند و ایالات متحده در حال حاضر در یک درگیری منطقه ای قرار دارد.

وی با بیان اینکه این آخرین تهدید علیه پایگاه‌های آمریکایی نخواهد بود، اظهار می‌کند: شواهد محکمی در این ارتباط وجود دارد از جمله تداوم یافتن حملات حوثی‌ها در یمن، حملات شبه نظامیان شیعه عراق و حادثه اخیر یعنی حمله شبه نظامیان شیعه به نیروهای آمریکایی در اردن. اما این مقام امنیتی سابق آمریکا با بیان اینکه این حمله نه تنها به نیروهای ایالات متحده بلکه به پادشاهی هاشمی اردن بوده، دولت بایدن را برای آغاز حمله به ایران ترغیب نماید.

پانیکوف می‌افزاید: با اذعان به اینکه ما اکنون در یک درگیری منطقه‌ای قرار داریم که در آن احتمالا نیروهای آمریکایی همچنان در معرض تهدید هستند، سیاست‌گذاران ایالات متحده را ملزم می‌کند تا برای بازگرداندن بازدارندگی، پاسخ جدی به [به این حملات] بدهند. وی با اشاره به اینکه اسرائیل و ایران مدت‌هاست که درگیر یک جنگ درسایه هستند، می‌گوید: ایالات متحده باید تعیین کند که آیا این کشور نیز در این زمینه حضور دارد یا خیر و بر این اساس پاسخ دهد.

ناتان سیلز - از اعضای ارشد غیرمقیم ابتکار امنیتی خاورمیانه اسکوکرافت و از سفرای پیشین ایالات متحده- در رابطه با حمله اخیر به پایگاه نظامی آمریکا در اردن و کشته شدن نظامیان این کشور اظهار می‌کند: در حالی که نیروهای نیابتی ایران به سمت نظامیان آمریکایی در منطقه شلیک می‌کنند، ایالات متحده همچنان ساکت ایستاده و ظاهرا دلیلش ترس از افزایش خشونت تهران به پاسخ احتمالی آمریکا خواهده بود. وی با بیان اینکه حادثه اردن شکست بازدارندگی آمریکا را به تصویر می‌کشد، اظهار می‌کند: آمریکا باید دست از خود بازدارندگی برداشته و دستکش‌هایش را دربیاورد. از نظر این کارشناس آمریکایی، دولت بایدن باید جمهوری اسلامی را در قبال این خشم پاسخگو بداند و نه فقط نیروهای نیابتی که پشت سر ایران پنهان شده‌اند.

وی در ادامه می‌افزاید: تا زمانی که مسئولین این کمپین خشونت -مهمتر از همه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی- بهای سنگینی برای آن نپردازند، تهران به این نتیجه خواهد رسید که می‌تواند آمریکایی‌ها را بدون مجازات بکشد و حملات مرگباری مانند این ادامه خواهد یافت. راه جلوگیری از کشیده شدن به جنگ دیگری در خاورمیانه، نشان دادن احتیاط و خویشتن داری نیست، بلکه نشان دادن اراده خود برای دفاع از مردم و منافع خود است.

متیو کرونیگ -از کارشناسان اندیشکده شورای آتلانتیک آمریکا و از افسران سابق جامعه اطلاعاتی و وزارت دفاع آمریکا- در این ارتیاط می‌گوید: ایران در هفته‌های اخیر جنگی در سایه علیه ایالات متحده و منافع آن در خاورمیانه به راه انداخته و اکنون سه نظامی آمریکایی کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده‌اند. وی با بیان اینکه آمریکا از ترس تشدید تنش واکنش‌های محتاطانه‌ای به حملات مشابه داشت، این منطق را غلط توصیف کرده و تصریح می‌کند: ایران متوجه شد که می‌تواند بدون مجازات حمله کند و احتیاط آمریکا فقط باعث تجاوز بیشتر شد. ایران متوجه شد که می‌تواند بدون مجازات حمله کند و احتیاط آمریکا فقط باعث تجاوز بیشتر شد.

کرونیگ می‌افزاید: بازدارندگی اکنون شکست خورده است و ایالات متحده باید تهدید بازدارنده خود را اجرا کند. آمریکا باید تهران را متقاعد کند که حمله به ایالات متحده و منافع آن بسیار پرهزینه است. این بدان معناست که آمریکا باید به ایران ضربه سختی بزند. این کارشناس آمریکایی به دولت بایدن پیشنهاد می‌کند که به پایگاه‌های دریایی ایران حمله و یا مقامات ایران را ترور کند. از نظر وی، ایران زمانی از ادامه حملات خود علیه منافع آمریکا دست خواهد برداشت که بداند هزینه این حملات بسیار بالاست.

لازم به ذکر است بیان اظهارات مقامات و کارشناسان آمریکایی به معنای تایید گفته‌ها و تحلیل‌های آنان نیست و این گزارش با هدف پوشش بازتاب‌های حمله به پایگاه نظامی آمریکا در اردن تهیه شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1217856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =