پژوهش‌های مرتبط با «آزمون و کنکور» توسط سنجش حمایت می‌شوند

فراخوان اولویت‌های پژوهشی و فناوری سال ۱۴۰۲ سازمان سنجش درحوزه های مرتبط با آزمون ها منتشر شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سازمان سنجش آموزش کشور با هدف بهبود و کیفیت بخشی به روش ها و برنامه های خود از اعضای هیات علمی علاقه مند، برای انجام پژوهش دعوت به عمل آورد.

بیشتر بخوانید:

گائوکو؛ غول مرحله آخر دانش‌آموزان چینی/ سکته یک چشم‌بادامی در جلسه کنکور

فراخوان اولویت های پژوهشی و فناوری سال ۱۴۰۲ سازمان سنجش منتشر شده است و از علاقمندان دعوت شده است در حوزه های «آزمون های الکترونیک و هوشمند»، «آزمون سازی و روانسنجی»، «بهینه سازی روش های اجرایی»، «ارزشیابی و اعتبارسنجی»، «حفاظت و امنیت آزمون» و «ابعاد اجتماعی و افکارسنجی» پژوهش های خود را ارائه کنند.

علاقمندان می توانند پیشنهاده های پژوهشی خود را تا تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ به آدرس رایانامه Research@sanjesh.org ارسال کنند.

عناوین اولویت های پژوهشی و فناوری سال ۱۴۰۲ سازمان سنجش

۱. آزمون های الکترونیک و هوشمند

طراحی و توسعه آزمون های الکترونیک در مقیاس وسیع

بررسی و تحلیل فناوری های نوین مخابراتی برای برگزاری آزمون های مقیاس وسیع الکترونیکی

بررسی روش های هوشمندسازی تخصیص شرکت کنندگان به حوزه های امتحانی

بررسی نحوه و چگونگی سنجش انطباقی در آزمون های مقیاس وسیع

طراحی سامانه های مدیریت الکترونیک حوزه های برگزاری آزمون ها

۲. آزمون سازی و روانسنجی

بررسی روش های ارتقاء کیفیت سؤال های آزمون های ورودی به دانشگاهها بر اساس الگوهای شناختی

بررسی و ارائه الگوی نمره کل سازی مبتنی بر نمره کل سوابق تحصیلی و آزمون سراسری

ارزیابی سؤال های آزمون های سراسری (کنکور سراسری، کارشناسی ارشد و دکتری) از حیث ملاک های تدوین سؤال و انطباق با دانش موضوعی

ارائه الگوی عملی اعتباربخشی به کارنامه های آزمون های سراسری

بررسی ابعاد روانسنجی آزمون های شغلی و صلاحیت حرفه ای

بررسی فرایند طراحی و کاربرد آزمون های استعداد تحصیلی در سنجش ورود به آموزش عالی

بررسی ابعاد و پیامدهای اجرای مصوبه سنجش و پذیرش

بررسی نحوه طراحی و پیاده سازی بانک سؤال آزمون ها

۳. بهینه سازی روش های اجرایی

بازنگری در گروه بندی رشته ها، ضرایب و سرفصل های دروس آزمون های کارشناسی ارشد، دکتری و استخدامی

ارائه الگوی بهینه آزمون های صلاحیت حرفه‌ای برای سازمان سنجش

طراحی نظام صلاحیت حرفه‌ای طراحان آزمون های ورودی آموزش عالی و استخدامی

بررسی نتایج و پیامدهای پذیرش بدون آزمون و بر مبنای سوابق تحصیلی

بررسی روشهای بهینه سازی فرایند انتخاب رشته آزمون های سراسری

طراحی الگویی نو برای سنجش و پذیرش در بخش عملی آزمون های سراسری

آسیب شناسی فرایندهای اجرایی آزمون های سراسری و ارائه برنامه اقدام

طراحی سازمان اجرایی آزمون های الکترونیکی

۴. ارزشیابی و اعتبارسنجی

بررسی الگوهای بهینە اعتبارسنجی حوزه های برگزاری آزمون و ارائه الگوی مناسب

بررسی تأثیر روش های سنجش و پذیرش بر کیفیت ورودی های آموزش عالی

ارائه سازوکار مناسب مدیریت و ارزیابی عملکرد طراحان سؤال

طراحی جایزه ملی کیفیت در نظام آموزش عمومی (پیش از دانشگاه)

طراحی جایزه ملی کیفیت در نظام آموزش عالی

آسیب شناسی سازوکارهای ارزیابی و نظارت در نظام آموزشی و ارائه برنامه اقدام

طراحی نظام آموزشی و صلاحیت حرفه‌ای ارزشیابان در نظام آموزشی

بررسی سازوکارهای اعتبارسنجی در سطوح مختلف نظام آموزشی و ارائه برنامه اقدام

آینده پژوهشی سنجش ، ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت در نظام آموزشی

۵. حفاظت و امنیت آزمون

بررسی تخلف و تقلب در آزمون های مداد - کاغذی با آزمون های الکترونیک و هوشمند و اقدامات مقابله ای، با تاکید بر آزمون های مقیاس وسیع

بررسی راهکارهای الکترونیک و هوشمند در جهت افزایش امنیت آزمون های سراسری

طراحی و توسعه دستگاه های آشکارساز و کاوشگر برای مقابله با تقلب در آزمون های سراسری

۶. ابعاد اجتماعی و افکارسنجی

بررسی نگرش عمومی به سازمان سنجش آموزش کشور و راهکارهای ارتقاء اعتبار اجتماعی

ارزشیابی و بهسازی نظام پاسخگویی سازمان سنجش آموزش کشور از دیدگاه مراجعه کنندگان

بررسی نظرات معلمان و مشاوران مدارس درباره اعتبار و نحوه تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری

بررسی تأثیر فضای مجازی بر امنیت روانی خانواده ها و متقاضیان آزمون ها

بررسی سهمیه های آزمون سراسری به منظور افزایش توان علمی ورودی دانشگاه ها

علاقمندان باید پیشنهاده های پژوهشی مطابق با چهارچوب مرکز پژوهش (قابل دسترس در نشانی) www.craqe.ir را در قالب نرم افزار (word) ارسال کنند.

کد خبر 6007959

کد خبر: 1217886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =