آئین ملی گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها برگزار شد

آئین ملی گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها با حضور مهمانان ملی و خارجی در شهرستان رامسر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از مازندران، صبح روز شنبه ۱۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ آئین ملی گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها با حضور علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کل کشور، مجتبی ذوالجودی، معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌ها، سیدمحمود حسینی‌پور، استاندار مازندران، عطاء‌الله کاویان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران و جمعی دیگر از مسئولین سازمان محیط زیست استان‌های دیگر، فعالان محیط زیست و مسئولان دیکر استانی و شهرستانی در شهرستان رامسر برگزار شد.

این مراسم با هدف گرامیداشت کنوانسیون تالاب‌ها به صورت ملی برگزار و اقدامات انجام شده در جهت حفظ و نگهداری تالاب‌ها، به اطلاع عموم رسید.

این مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و همخوانی سرود ملی جمهوری اسلامی ایران با سخنرانی برخی از مسئولین با محوریت محیط زیست و تالاب ادامه یافت.

استاندار مازندران به عنوان یکی دیگر از سخنرانان با اشاره به کارکرد گردشگری خارجی تالاب‌ها گفت: متاسفانه مازندران از این ظرفیت محروم و مغفول مانده است.

سید محمود حسینی پور در همایش روز جهانی تالاب‌ها با اظهار این که تنوع آب و هوایی سبب غنای محیط زیست شده است، وجود جنگل‌های باستانی و منحصر بفرد هیرکانی، تالاب‌های طبیعی و انسان ساخت، وجود ۸۷۶ قطعه آب بندان را از جمله جاذبه‌های استان بیان کرد.

حسینی‌پور با اظهار این که دو تالاب استان به مساحت ۱۰۵ هزار هکتار در کنوانسیون رامسر ثبت شده است، افزود: ایران جز کشورهای دارای بیشترین تنوع تالاب‌ها در جهان بوده و ۴۲ تالاب شناخته شده و ۴۱ تالاب به ثبت رسیده است.

مقام عالی دولت در مازندران با عنوان این که تالاب بین‌المللی میانکاله و فریدونکنار و بیش از ۸۷۰ آب بندان، جلوه‌های طبیعت الهی برای مردم است، از استان به عنوان مقصد و مسیر گردشگری یاد کرد و گفت: متأسفانه از فرصت‌ها، به خوبی نتوانستیم استفاده کنیم.

استاندار مازندران با یادآوری سفر رئیس جمهور به استان مازندران و حضور ایشان در تالاب میانکاله اظهار کرد: دستور رونق طبیعت گردی صادر شد و یکی از جلوه‌های مهم صیانت از تالاب‌ها ایجاد رابطه با آن بوده که یکی از شاخصه‌های حکمرانی است.

حسینی پور، نظارت انسانی بر تالاب‌ها را برای حفظ آن مؤثر دانست و افزود: باید به نتیجه علمی و خروجی مثبت برای حفظ تالاب‌های کشور برسیم زیرا تالاب‌های مازندران سهم بزرگی در زیست بوم کشور دارد و حفاظت و صیانت از آن بسیار مهم است.

استاندار مازندران به کارکردهای مختلف تالاب‌ها اشاره و اضافه کرد: تالاب‌ها، دارای کارکردهای حیاتی مختلفی از جمله حضور گردشگران خارجی، ذخیره سازی آب و حفاظت در برابر طوفان و گرد و غبار از دیگر کارکردها است که از برخی آنان محروم هستیم.

مقام عالی رتبه استان مازندران با عنوان این که شاهد عقب‌نشینی غیر قابل قبول آب در دریای خزر هستیم، به ارزش اکولوژیکی تالاب‌ها برای زمین‌های زراعی و تعدیل آب و هوای محلی اشاره و بیان کرد: شاهد پیامدهای تغییرات اقلیمی در سواحل شمالی و پسروی دریای خزر هستیم.

استاندار مازندران با تأکید بر این که کم‌توجهی به تالاب‌ها آنها را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند، گفت: استان مازندران با همت جمعی، قابلیت تبدیل شدن به هاب تالاب را دارد از این رو ضرورت مدیریت و احیای تالاب‌ها با مدیریت جامع و نهادینه کردن روش‌های مشارکتی زیست بومی در فرایند تصمیم‌سازی، مساله مهمی است.

علی سلاجقه از رامسر به عنوان عروس شهرهای ایران یاد کرد و ضمن اشاره به کنوانسیون رامسر عنوان کرد: جهانیان از همه مؤلفه‌های محیط زیست تالاب‌ها، آن را به عنوان اولین میثاق بین المللی برگزیدند.

وی با عنوان اینکه تالاب، منشأ حیات است و باید دغدغه حفظ طبیعت را داشته باشیم، افزود: سه میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار منابع آب خدادادی در زمین قرار دارد و جزو اولین تا سومین کشور جهان در سدسازی هستیم.

وی با اظهار اینکه در سد، سازه‌ای ساخته می‌شود و منابع آب با کیفیت و ذخایر آب شیرین دارند، افزود: متأسفانه ۷۰ درصد تالاب‌ها در کره زمین به دلایل مختلف از بین رفته‌اند.

سلاجقه با عنوان اینکه جامعه جهانی باید بر اساس میثاق‌های بین‌المللی، متعهد و از سیاسی‌بازی دوری کرده و به خوبی وظایف خود را انجام دهد، گفت: کشور جمهوری اسلامی ایران به محیط زیست بر اساس آموزه‌های دینی و دانش توجه کرده و در حفظ آن کوشا است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اظهار اینکه رهبر معظم انقلاب و ریاست جمهوری و سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه محیط زیست دغدغه‌مند هستند، به خشکی برخی تالاب‌ها اشاره و اضافه کرد: تالاب هامون پیکره عظیم آبی بوده که خشک شده است.

سلاجقه ادامه داد: همچنین دریاچه ارومیه به عنوان یکی از تالاب‌های دنیا است که به این روز تبدیل شده است اما فاز اول سخت‌افزاری دریاچه ارومیه تکمیل شده و در فاز دوم، مدیریت نرم، اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به ثبت تالاب جدید در کنوانسیون رامسر گفت: بیست و ششمین تالاب کهکیلویه و بویر احمد در کنوانسیون تالاب رامسر ثبت شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران طی سخنانی با اشاره به ثبت دو تالاب استان در کنوانسیون رامسر گفت: وضعیت تالاب ها در معرض خطر است.

عطاالله کاویان با بیان اینکه مازندران در حوزه محیط زیست با داشتن ۲ پارک ملی، ۴ پناهگاه حیات وحش، دو منطقه شکار ممنوع، جزو استان‌های تأثیرگذار است، افزود: مازندران در محیط زیست به لحاظ تمرکز و تراکم جمعیتی مهم است و نیاز به مدیریت سرزمینی و پیچیده و مهم دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به کنوانسیون رامسر، آن را پیمانی برای حفظ تالاب‌ها و زیستگاه پرندگان آبزی در دنیا برشمرد و گفت: اهمیت تالاب‌ها از نگاه پرنده‌نگری در جوامع انسانی که در حاشیه تالاب‌ها توسعه یافته‌اند، برجسته است زیرا در تالاب‌های استان مازندران، جوامع شهری و روستایی به فعالیت‌های اکوسیستمی تالاب‌ها اهمیت زیادی قائل هستند.

وی با با عنوان اینکه حیات و زندگی ما نسبت به گذشته به تالاب‌ها وابسته است و اکنون تالاب‌ها در معرض خطر هستند، افزود: دو تالاب میانکاله و خلیج گرگان و فریدونکنار در فهرست کنوانسیون رامسر ثبت شده و ۲۱ تالاب نیز در ذیل کنوانسیون قرار دارد.

کاویان با عنوان این‌که آب‌بندان‌ها، نقش مهمی در بخش‌های مرکزی استان مازندران دارند، به کاهش ۸۵ درصدی حریق در میانکاله با افتتاح پایگاه اطفاء حریق اشاره کرد و درباره لایروبی نهرهای منتهی به تالاب گفت: ۶۶ کیلومتر لایروبی در نهرهای تالاب انجام شده است ولی متأسفانه، وزارت نیرو همکاری لازم را ندارد.

در پایان مراسم از مدیران موفق و گروه‌های فعال در زمینه محیط زیست و تالاب‌ها با اهدا لوح، تقدیر شد.

خبرنگار: علی حسن‌نیا

انتهای پیام/

کد خبر: 1218597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =