زمان تحویل اتوبوس‌های جدید به شهرداری مشخص شد

شهردار تهران گفت: اگر پرداخت اولیه انجام شود تا ۶ ماه آینده گمرک بندرعباس اتوبوس های جدید را به ما تحویل می دهد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علیرضا زاکانی شهردار تهران امروز یکشنبه پانزدهم بهمن ماه درصحن شورای شهر به بارش های چند روز گذشته تهران اشاره کرد و گفت: با تلاش ۲۱ هزار نفر نیروی شهرداری برف روبی صورت گرفت و نیروهای انسانی شهرداری تهران تلاش کردند که مردم راحت تردد کنند.

بیشتر بخوانید:

زاکانی: به دنبال ارتقای سطح خدمات‌دهی به شهروندان هستیم

وی ادامه داد: برای ما مهم است که مدیر ما ۴۸ ساعت نخوابد تا مردم آسایش داشته باشند.

شهردار تهران در بخش دیگر سخنان به آتش سوزی بیمارستان گاندی اشاره کرد و گفت: از آتش نشانان که تمام تلاش خود را به کار گرفتند، تشکر می کنم، همچنین اورژانس تهران همکاری ویژه و اساسی در این زمینه داشت.

زاکانی گفت: امیدوارم اینگونه حوادث زمینه اصلاح بنیادی جهت جلوگیری از حوادث بعدی را فراهم کند.

شهردار تهران گفت: تمام ضد انقلاب بسیج شدند تا حادثه گاندی را به لکه ناکارآمدی نظام تبدیل کنند اما خوشبختانه در حوزه عمل با افتخار قدم برداشته و در روشن سازی افکار عمومی نیز به خوبی اقدام شد.

دستاوردهای حمل و نقلی سفر به چین برای پایتخت نشینان

زاکانی به سفر چند روزه خود به چین اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی صورت گرفت و هدف استفاده از تکنولوژی چینی ها و سرمایه گذاری توسط چین است.

وی به سفر اول خود به چین که چند ماه پیش بود اشاره و تصریح کرد : در سفر اول به ۱۳ شهر چین رفتیم تا ظرفیت مجموعه ها شناسایی شوند و در نهایت سه قرارداد به نتیجه رسید که شامل تامین ۷۹۱ واگن مترو و یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورو برای تأمین اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت و احداث خط ۱۱ مترو بود.

زاکانی ادامه داد: در مورد احداث خط ۹ و تونل شهید متوسلیان نیز در سفر چینی ها به تهران مورد بحث قرار گرفت و عدد یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورو به یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو افزایش یافت.

وی در خصوص دستگاه زباله سوز گفت: برای زباله سوز نیز ۵۷۹ میلیون یورو تفاهم اولیه صورت گرفت و در کنار آن سرفصل هتل سازی و ساختمان سازی و ایجاد مراکز تفریحی و ورزشی هم انجام شد.

به گفته شهردار تهران عدد تفاهم اولیه ۱۲ میلیارد یورو بود و همکاران در مرحله بعدی به چین سفر کرده و از مجموعه های مختلف برای انعقاد قراردادها بازدیدکردند.

زاکانی با بیان اینکه در این سفرها ۵ جنس سرفصل مالی باز شد، گفت: با توجه به ٢ سر فصل تکنولوژی و تأمین مالی، برای اولین بار در تعامل با این کشور چین وارد عمل شد .

وی ادامه داد: بخش اول تعهدات مبنی بر تأمین ۷۹۱ واگن مترو بود که تأمین مالی آن توسط دولت صورت گرفت.

به گفته زاکانی، با وزارت کشور تفاهم کردیم که ۲۸۰ واگن دیگر نیز به واگن های قبل اضافه شود و ۱۱۳ واگن داخلی نیز داریم که ۸۵ درصد آن تولید داخلی است و ٢٨٩ واگن نیز مبتنی بر قرارداد اولیه توسعه می یابد و با احتساب واگن های داخلی در مجموع به هزار و ۱۸۴ واگن می رسد.

شهردار تهران گفت: یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو در بخش حمل و نقل، ۵۷۹ میلیون یورو در زباله سوز و ۴۰۰ میلیون یورو نیز در بخش هوشمندسازی هزینه می شود و بسته سفر اخیر شامل ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰ هزار ون برقی، ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی شامل ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی شاسی بلند برای مسیر فرودگاه و بخش های مشابه است.

وی در خصوص زمان اجرای قراردادها گفت: مدت زمان و جرائم هم در این قراردادها پیش بینی شده و اگر پرداخت اولیه صورت بگیرد تا ۶ ماه آینده، گمرک بندرعباس اتوبوس ها را به ما تحویل خواهدداد.

زاکانی به موضوع زباله سوز اشاره کرد و گفت: در بخش زباله سوز در تهران مشاور به کار گرفته و کارها در حال انجام است و تا پایان همین ماه گزارش مشاور ارائه می شود.

وی گفت:اگر مجوزها در اسفند از وزارت صمت، استاندارد و محیط زیست اخذ شود، پیش از آغاز سال جدید، عقد نهایی پیمان انجام خواهد شد.

به گفته شهردار تهران، ۳۰ درصد از هزینه ۵۷۹ میلیون یورویی توسط شهرداری تأمین می شود و مابقی را چین مشارکت خواهد کرد و از ۱۲ تا ۱۵ سال این مشارکت ادامه خواهد داشت.

شهردار تهران به موضوع هوشمند سازی اشاره کرد و گفت: در این بخش شرکت های چینی به ما مشاوره هایی دادند و قرار است پس از ایام عید، چینی ها سفری به تهران داشته باشند.

زاکانی در خصوص ساخت تراموا گفت: چند جلسه با چینی ها برای تراموا داشتیم.

شهردار تهران در ادامه سخنان خود گفت: همچنین شورای عالی ترافیک برای چهار خط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ و ٢ خط سریع السیر از شمال غرب به جنوب شرق و از شمال شرق به جنوب غرب و ٢ خط تراموا و ٢ خط بی آر تی و یک خط اتوبوس تکالیفی مشخص کرد.

بررسی تراموای چرخ لاستیکی در سفر به چین

وی به تراموای چرخ لاستیکی اشاره کرد و گفت:در این سفر این موضوع هم مورد بررسی قرار گرفت.

زاکانی گفت: خط ۸، ۹ و ۱۱ و تونل شهید متوسلیان با رقم ۳.۵ تا چهار میلیارد یورو نیز مورد بررسی قرار گرفت و ٣ شرکت ایرانی توانمند که مورد اعتماد شهرداری در ساخت و ساز مترو و مورد قبول چینی ها بودند، انتخاب شدند و تفاهم سه جانبه ای منعقد شد.

احداث ۵ هتل ۵ ستاره

زاکانی در بخش دیگر سخنانش گفت: در بسته دیگرکاری؛ هتل، ساختمان و ٢ شهربازی و یک پارک آبی مطرح شد و تفاهم کردیم پنج هتل پنج ستاره با مشارکت آنها ساخته شود .

شهردار تهران ادامه داد: قرار شد ۲۰۰ هزار واحد مسکن نیز صنعتی سازی شود و طراحی تمامی این موارد توسط ایرانی ها مبتنی بر مبانی ملی و معماری ایرانی- اسلامی انجام می شود.

به گفته زاکانی، در این بسته ۵ میلیارد دلار برای هتل ، مسکن و عددی کمتر از ۲ میلیارد دلار برای مراکز تفریحی پیش بینی شده است.

ساخت ۳ ورزشگاه با مشارکت چینی ها

شهردار تهران با بیان اینکه ٣ ورزشگاه نیز با مشارکت چینی ها و تأمین مالی آنها ساخته می شود،گفت: سرفصل گردشگری برای سالیانه یک میلیون نفر نیز باز شد .

زاکانی در خصوص تعهدات مالی گفت: در بخش اول تعهدات برای تأمین واگن با دولت و شهرداری است و در فصل دوم تعهد با شهرداری به صورت تنفس یک ساله برای موتور، سه ساله برای اتوبوس، یک و نیم ساله برای تاکسی و ون است.

شهردار تهران در خصوص احداث ٣ خط متر و پروژه متوسلیان گفت: پروژه ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی را شامل سه خط مترو و تونل شهید متوسلیان آغاز می کنیم بدون اینکه در ابتدا رقمی پرداخت شود.مجری تصویب این طرح ها شورای شهر است و قیمت ها زمین تا آسمان با قیمت های قبلی متفاوت است.

شهردار تهران به اتوبوس های برقی اشاره کرد و گفت: ۲۷۳ هزار یورو برای اتوبوس های برقی داخلی پیش بینی شده و عملاً بیش از ۵۳ هزار یورو از رقم کاهش یافته است به طوری که از ۳۱۶ هزار به ۲۷۳ هزار یورو رسید.

شهردار تهران با بیان اینکه مالی طرح ها کاملا شفاف است، گفت: در بخش های ناظر بر تاکسی، اتوبوس، ون و وموتورسیکلت، هوشمندسازی و زباله سوز ۲۰ درصد اولیه از منابع خارجی تأمین می شود و ما ریالی می پردازیم و ۸۰ درصد را نیز چینی ها یوزانس خواهند کرد.

شهردار تهران ادامه داد: بخش اول که واگن هاست، کاملاً مشخص است و در مترو استفاده می شود و در بخش دوم باید شرکت سهامی عام تشکیل دهیم و سهام به مردم و رانندگان فروخته شود.

به اعتقاد زاکانی، شهرداری با خلاقیت، تنها می خواهد مشکل مردم را حل کند رانندگان ما سهام دار شرکت اتوبوسرانی خواهند شد و از وضعیت خودمالکی و خصوصی خارج خواهند شد.

زاکانی با تاکید بر اینکه صندوق ذخیره و صندوق بازنشستگی در این زمینه وارد می کنند گفت: تجهیز سیستم های نوین مالی نیز امکانی به این بخش ها می دهد که ظرف یک سال امور را با کمک مردم دنبال کنند و پول مردم با حساب و کتاب در این بخش صرف می شود و در بورس و مسکن محبوس نخواهد شد.

شهردار تهران گفت:ما هیچ پولی نمی هستم و همانطور که گفتم بعد از ۵ درصد از انجام کار در خط ۸، ۹ و ۱۱ مترو و تونل شهید متوسلیان، تهاتر صورت می گیرد.

شهردار تهران گفت: برای احداث یک خط شاید سه تا چهار هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم اما زمینه جدیدی در بحث مترو باز شده که در ابتدا مبلغی را پرداخت نکنیم.

زاکانی در خصوص تامین مسکن گفت: این برای ما دردناک است که مردم مسکن نداشته باشند و اجاره نشین باشند و برای گره گشایی از کار مردم وارد شده ایم. هدف گذاری ما نوسازی و ایمن سازی شهر است و مردم می توانند در این قالب صاحب مسکن شوند.

وی در بخش دیگر سخنانش در خصوص تصدی گری ورزشگاه ها گفت: تصدی گری با شهرداری است و اگر بتوانیم این ورزشگاه ها را واگذار خواهیم کرد و تاکید می کنم هدف درآمدزایی نیست بلکه ارائه خدمت به مردم است.

زاکانی تاکید کرد: اجرای خطوط بی آرتی و تراموا کاملاً قانونی است و فاصله نظر تا عمل زیاد است و بسیار متفاوت است که در صحنه عمل کنیم یا از دور وضعیت را نگاه کنیم.

وی در بخش دیگر سخنانش گفت: ٣٠٠٠ دستگاه اتوبوس داخلی خریداری کردیم اما ۵۰۰ دستگاه به دلیل عدم انجام تعهدات از سوی خودروساز حذف شد و ما هم پول و هم آبرو داده ایم به طوری که ۲۷۳ هزار یورو برای خودروسازان داخلی در نظر گرفته ایم و قیمت خودروسازان داخلی ۵۳ هزار یورو از خودروهای خارجی بالاتر بود.

به گفته شهردار تهران ما هزینه ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس داخلی را پرداخت و در بسته جدید برای شرکت عقاب و اسنا، مبالغی را در نظر گرفتیم.

زاکانی گفت:این وظیفه ماست اما اینکه خودروسازان انتظار داشته باشند مردم را اسیر آنها کنیم قابل پذیرش نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1218777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =