دستمزد باید بتواند قدرت خرید کارگران را برای زندگی با کرامت افزایش دهد

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور با تأکید بر اینکه دستمزد باید بتواند قدرت خرید کارگران را برای زندگی با کرامت افزایش دهد گفت: متغیرهای پولی بیشترین سهم را در تورم دارند و «تاثیر دستمزد بر افزایش نرخ تورم» استدلالی دور از واقع است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سمیه گلپور، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور، درباره معیشت کارگران گفت: دستمزد و نرخ تورم فاصله زیادی دارد،شاید برای دولت غیرواقعی به نظر برسد که دستمزد مطابق نرخ تورم تعیین شود, اما آنچه واقعی است این است که مردم قدرت خریدی می خواهند که در آن کرامت و زندگی با شرافت آنها تأمین شود.

بیشتر بخوانید:

آخرین خبر از طرح دستمزد منطقه‌ای ۱۴۰۳

فعال کارگری با تأکید بر اینکه کارگران به دنبال زندگی با شرافت هستند افزود:حفظ قدرت خرید برای طبقه فرودست جامعه باید تأمین شود. در شرایطی که ارز ترجیحی بدون هیچ سیاست جایگزینی حذف می شود و نرخ ها یک شبه, چندین برابر می شود,از ماده ۴۱عبور کرده ایم,حتی اگر دولت دستمزد را با نرخ تورم متناسب کند,باز هم شب بعد نرخ ها افزایش می یابد, بنابراین در گام اول ضرورت دارد, دولت نرخ تورم را کنترل کند. سپس در جهت اجرای ماده ۴۱قانون کار گام بردارد.

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگری کشور بیان کرد: دولت که مدیریت اقتصاد کشور را دارد, باید دستمزد را به گونه ای تعیین کند که جوابگوی سبد معیشت کارگران باشد. در حال حاضر دستمزد فاصله زیادی با سبد معیشت دارد. دستمزد باید مردم را به شرافت برساند.

وی گفت: متأسفانه در بدنه دولت عدالت مزدی وجود ندارد. بخش زیادی از کارگران در بدنه دولت هستند. در حال حاضر با یک گزارش ساده به راحتی می توان دید به طور مثال یک کارشناس شاغل در وزارت کار حقوق و مزایایش با یک کارشناس شاغل در تأمین اجتماعی فاصله دارد, اصلا میزان حقوق و مزایا در بدنه دولت یکسان نیست. عدالت مزدی در کشور رعایت نشده است. مردم هیچ گاه عدالت مزدی را لمس نکرده اند در حالی که کار واحد دارند.

گلپور اظهار داشت:حتی اگر دستمزد ۱۰۰ درصد افزایش یابد, چون تورم کنترل نیست, بازهم کارگران در معیشت دچار مشکل هستند. به صورت صد درصدی اول دولت باید تورم را کنترل کند. معتقدم که رابطه دستمزد و تورم یک رابطه بلند مدت و رابطه معناداری نیست، بنابراین نمی‌توان دستمزد را به تورم پیوند زد و مدعی شد که افزایش دستمزد منجر به افزایش تورم می‌شود.

وی افزود: شاید افزایش دستمزد یکی از عوامل تورم باشد، اما همه عوامل تورم زا در دستمزد خلاصه نمی‌شود، چون متغیرهای پولی بیشترین سهم را در افزایش تورم دارند. مانند زمانی که بازار بورس به سمت بازارهای موازی حرکت می‌کند و اثرات تورمی خود را بر جای می‌گذارد.وقتی ما نتوانسته‌ایم قدرت خرید کارگران را ثابت نگه داریم و با این کار تقاضای عمومی را کاهش داده‌ایم، چگونه از تأثیر دستمزد بر نرخ تورم حرف می‌زنیم؟ وقتی به دلیل پایین بودن تقاضا در بازار، رکود ایجاد شده، چگونه می‌توانیم بگوییم که افزایش دستمزد سبب افزایش نرخ تورم شده است؟!حداقل دستمزد کارگران مطابق آنچه در قانون کار آمده است، باید بتواند نیازهای یک خانواده کارگری را تأمین کند؛ الزامی که همواره قربانی همان استدلال دور از واقع «تاثیر دستمزد بر افزایش نرخ تورم» شده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1220156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =