آخرین وضعیت ساخت خوابگاه متاهلی/ وزارت علوم ۲ برابر دانشگاه‌های علوم پزشکی به خوابگاه متاهلی نیاز دارد

بر اساس اعلام رئیس صندوق رفاه وزارت بهداشت، وزارت علوم ۲ برابر بیشتر از دانشگاه‌های علوم پزشکی به خوابگاه متاهلی نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، عملیات اجرایی ساخت حدود ۶۰ هزار واحد مسکونی دانشگاهیان در سراسر کشور دیروز(۲۸ بهمن‌ماه) با حضور حجت الاسلام رئیس، رئیس جمهور و وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و راه و شهرسازی آغاز شد.

بیشتر بخوانید:

دانشگاه آزاد ۱۰۰ هزار مسکن دانشگاهی می‌سازد/ راه‌اندازی کارگاه‌های تربیت نیروی انسانی برای معماری اسلامی

ساخت ۲۰۰ هزار خوابگاه متاهلی با همکاری وزارت راه

مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به عملیات اجرایی ساخت ۶۰ هزار واحد مسکونی دانشگاهیان اظهار کرد: باتوجه به همت سراسری مسئولان برای حل مشکل کمبود خوابگاه متاهلی، محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تفاهم نامه ۲۰۰ هزار واحدی را با وزارت راه و شهرسازی منعقد کرده است.

وی ادامه داد: بر اساس این تفاهم‌نامه، دانشگاه‌هایی که قدرت تامین زمین، هزینه و بودجه مورد نیاز برای ساخت خوابگاه متاهلی را دارند، می‌توانند برای آغاز ساخت درخواست دهند. در نتیجه طبق این درخواست، کلنگ زنی صورت می‌گیرد.

گنجی با تصریح بر اینکه تعداد دانشجویان متاهل بیشتر در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری هستند، گفت: ما ساخت خوابگاه‌های متاهلی را شروع کرده‌ایم و امیدواریم که به مرحله پایانی و اجرایی برسانیم.

این مسئول گفت: برخی از دانشگاه‌ها با توجه به تعداد و جمعیت دانشجویان متاهل که بیشتر دانشجوی دکتری و ارشد هستند، برای آغاز ساخت این خوابگاه پیش‌قدم شدند.

وی ادامه داد: ما تلاش داریم تا تمام دانشگاه‌هایی که جمعیت بالایی از دانشجویان ارشد و دکتری یا خارجی(غیرایرانی) را در اولویت قرار دهیم.

گنجی درباره زمان بهره برداری خوابگاه‌های متاهلی بیان کرد: به احتمال زیاد این خوابگاه‌ها در ۵ سال آینده به مرحله نهایی برسند. البته باید در نظر داشت که هر طرحی، مرحله آغاز آن مهم است. ما شروع کرده‌ایم و امیدواریم با توجه به اهمیت موضوع ازدواج دانشجویی و خوابگاه متاهلی برای رئیس جمهور، زودتر این طرح به نتیجه برسد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره اولویت دریافت خوابگاه متاهلی عنوان کرد: ما تلاش داریم که به تمام دانشجویان متاهل، خوابگاه ارائه دهیم. هم اکنون حدود ۸۷ هزار نفر دانشجوی متاهل در دانشگاه‌های ذیل وزارت علوم هستند. از سوی دیگر ما به دنبال ساختن حدود ۲۰۰ هزار واحد خوابگاهی هستیم. این موضوع نشان می‌دهد که قصد وزارت علوم، دادن خوابگاه متاهلی به تمام دانشجویان است.

وی اضافه کرد: اگر خوابگاه متاهلی بیشتر از تعداد متقاضیان بود، به دانشگاه‌هایی که روزانه نیستند یعنی شبانه و فنی و حرفه ای و علمی و کابردی نیز خوابگاه ارائه می‌شوند. این موضوع گام برداشتن در راستا اجرا و تحقق طرح جمعیت و جوانی خانواده است.

گنجی خاطرنشان کرد: اغلب دانشگاه‌ها مشکل تامین زمین ندارند. فقط تعداد محدودی از دانشگاه‌ها برای زمین مشکل دارند که وزارت راه و شهرسازی وعده داده که این مشکل را حل کند. بیشتر این خوابگاه‌ها در محیط دانشگاه‌ها ساخته می‌شوند. البته برخی از آنها بیرون دانشگاه اما نزدیک ساخته خواهد شد تا دانشجویان برای رفت و آمد مشکلی نداشته باشند.

۴۲ دانشگاه علوم پزشکی خوابگاه متاهلی ندارند

حمید رئیسی معاون تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با ایسکانیوز اظهار کرد: در حال حاضر ۲۷۰ هزار دانشجوی دانشگاه‌های علوم پزشکی مشغول به تحصیل هستند. از این تعداد حدود ۴۲ هزار دانشجو، متاهل هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ خوابگاه متاهلی در کشور وجود دارد. به عبارتی ۲۴ دانشگاه علوم پزشکی در کشور خوابگاه متاهلی دارند.

رئیسی تصریح کرد: ۴۲ دانشگاه علوم پزشکی از ۷۶ دانشگاه؛ هیچ خوابگاه متاهلی ندارند. البته باید در نظر داشت برخی از دانشکدگان دانشگاه‌های علوم پزشکی تازه تاسیس شده‌اند و از عمر آنان ۲ یا ۳ سال بیشتر نمی‌گذرد.

این مسئول با اشاره به اینکه حدود نیمی از دانشجویان متاهل علوم پزشکی خواستار دریافت خوابگاه متاهلی هستند، گفت: خوابگاه‌های متاهلی تا ابتدای دولت سیزدهم حدود ۸۰۰ واحد بود. البته چند واحد خوابگاهی که فرسوده بودند را تعطیل کرده‌ایم. این تعداد از ابتدای دولت تا کنون به ۲۷۵ اضافه شده است.

وی با بیان اینکه خوابگاه‌های اضافه شده فقط برای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران نیستد و تمام دانشگاه‌های سراسر کشور را در بر می‌گیرند، گفت: خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی قم ۴ واحد، اراک ۱۹ واحد، شیراز ۸۰ واحد، همدان ۲۰ واحد، جهرم ۱۶ واحد، کاشان ۴۵ واحد، تهران ۳۳ واحد، تبریز ۸ واحد و گراش ۸ واحد؛ اضافه شده است.

رئیسی با بیان اینکه وزارت علوم اعلام کرده که حدود ۴۰ هزار واحد خوابگاه متاهلی کمبود دارد. وزارت بهداشت کمبود حدود ۲۰ هزار واحد خوابگاه را اعلام کرده است، گفت: البته خوابگاه‌های متاهلی برای دانشگاه‌های علوم پزشکی در دست ساخت وجود دارد. ولی هنوز به بهره برداری نرسیده است.

معاون تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد دانشجویان متاهل که متقاضی خوابگاه متاهلی هستند، وجود ندارد. ولی بر اساس تعداد پرداخت وام ودیعه مسکن، به صورت غیر مستقیم می‌توان گفت که حدود ۵ هزار واحد خوابگاه کمبود داریم، گفت: آغاز طرح ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی دانشگاهیان در سراسر کشور به طور قطع کمبود خوابگاه‌های علوم پزشکی را نیز کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه اولویت دریافت خوابگاه متاهلی بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی است، گفت: البته برخی از شاخص‌ها مانند وضعیت اقتصادی، جمعیت خانواده‌ها، بومی استان و خارج استان، نوع رشته، دانشجوی تحصیلات تکمیلی بودن یا خیر در نظر گرفته می‌شود.

تکمیل بیش از ۲هزار خوابگاه متاهلی در دانشگاه آزاد اسلامی

در همین ارتباط سعید صابونی رئیس مرکز عمران، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی به خبرنگار ایسکانیوز گفت: با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی صاحب تعدادی خوابگاه دانشجویی نیمه تمام است طی توافق با معاون وزیر راه و شهرسازی مقرر شده با عاملیت بانک تجارت این خوابگاه ها که برای متأهلین ساخته شده است تکمیل شود و بر این اساس و با توجه به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ۲ هزار و ۳۱ واحد نیمه تمام برای متأهلین تکمیل خواهد شد که در حال حاضر این واحدها به طور میانگین بالای ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1220721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =