ترکیب مواد شوینده از اصلی‌ترین موارد مسمومیت و اختلال تنفسی آخر سال است

محمدرضا شکوهی: طبق آمار سال قبل بیشترین آسیبی که خانه تکانی آخر سال زده است شامل حدود ۱۵۰ مورد سقوط و ۱۰۰ مورد مسمومیت با مواد شوینده بوده و افراد برای پیشگیری از آسیب، باید همه نکات ایمنی را رعایت کنند.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از همدان، محمدرضا شکوهی با اشاره به اینکه هرساله براساس سنت دیرینه، مردم در پایان سال با خانه تکانی به استقبال بهار و عید می‌روند، گفت: بعضی مواقع به دلیل رعایت نکردن موارد ایمنی شاهد اتفاقات و حوادثی ناگواری می‌شویم.
وی با بیان اینکه بر اساس آمار سال قبل، بیشترین آسیبی که خانه تکانی آخر سال زده است شامل حدود ۱۵۰ مورد سقوط و ۱۰۰ مورد مسمومیت با مواد شوینده بود، افزود: در بحث خانه تکانی موضوع شوینده‌ها مهم است چراکه بعضی مردم تصور می‌کنند ترکیب کردن چند شوینده آلودگی‌ها را از بین می‌برد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان تأکید کرد: ترکیب مواد شوینده باعث ایجاد مواد شیمیایی خطرناکی می‌شود که در نتیجه اختلال تنفسی و آسیب دیدگی راه‌های هوایی را به دنبال دارد.

شکوهی ادامه داد: توصیه می‌کنم به هیچ عنوان شوینده‌ها را باهم مخلوط نکنید زیرا می‌توانند منجر به مرگ شود و چنین مواردی در فضای بسته و بدون تهویه رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه ترکیب شیمیایی باعث سوزش راه‌های هوایی می‌شود، عنوان کرد: افزایش سوزش در نهایت منجر به خفگی می‌شود؛ افراد توجه داشته باشند که آب گرم نیز نباید با مواد شوینده ترکیب شود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: هنگام استفاده از مواد شوینده در فضای بسته همچون حمام و سرویس بهداشتی، باید تهویه مناسب وجود داشته باشد و پنجره باز بماند، همچنین فرد زمان کوتاهی در مکان باشد تا آسیبی نبیند.

شکوهی با بیان اینکه بعضی مردم فکر می‌کنند با ماسک های عادی می‌توانند جلوی این استنشاق گاز سمی را بگیرند، گفت: این تصور غلط است و به جای ماسک باید از پارچه خیس جلوی بینی و دهان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: افراد هیچگاه تنهایی اقدام به خانه تکانی نکنند چون اگر موجب آسیب‌دیدگی آن‌ها شود کسی نیست تا به آن‌ها کمک کند

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه زمان خانه تکانی اگر بچه کوچک داریم نباید کنارمان باشد، افزود: کودکان را به افراد دیگر یا مهد کودک بسپاریم چون کنجکاو هستند و ممکن است منجر به ایجاد حادثه شوند.

شکوهی با تاکید بر اینکه افراد مواد شوینده را در ظروف مواد غذایی نریزند، تصریح کرد: مثلا برخی افراد مواد را در شیشه نوشابه می‌ریزند و چون بچه‌ها تصور می‌کنند نوشیدنی است آن را می‌خورند، متاسفانه ما تجربه دیدن چنین مواردی که منجر به فوت شده را دیده‌ایم.

وی ادامه داد: توجه داشته باشیم که حجم کار زیاد را در زمان کوتاه انجام ندهیم، برنامه‌ریزی مناسب داشته باشیم تا در زمان طولانی مدت کارها به اتمام برسد، خستگی باعث آسیب رسیدن به بدن و عدم تمرکز فرد شده و عدم تمرکز ایجاد حادثه می‌کند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از سقوط از حتما از نردبان دوطرفه و ایمن استفاده شود و نردبان در سطوح صاف باشد و فردی دیگر نردبان را سفت بگیرد.

شکوهی با بیان اینکه استفاده از دمپایی اسفنجی خطرناک است، گفت: هنگام تمیز کردن پنجره‌ها خطر سقوط از پنجره وجود دارد و بیشترین مرگ‌های ناشی از سقوط به این موضوع برمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه پودرهای لباسشویی ترکیبات خاصی دارند و ترکیب آن‌ها با مواد دیگر توصیه نمی‌شود، تصریح کرد: حتی توصیه می‌شود که وقتی از سفید کننده استفاده شد، به خوبی شسته شود سپس از پودر استفاده کنید چراکه ترکیب آن‌ها گاز کلر ایجاد می‌کند که برای سلامتی خطرناک است.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: برای جلوگیری از آسیب رسیدن به پوست حتما از دستکش نخی و سپس لاتکس استفاده شود چون باعث اگزما و سوختی طولانی مدت و حتی خونریزی می‌شود.

شکوهی در پایان خاطرنشان کرد: هنگام تمیز کردن لوستر حتما از دمپایی و دستکش استفاده شود تا خطر برق گرفتگی کاشته شود.

خبرنگار: محمدحسین میرزایی

انتهای خبر/

کد خبر: 1220801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =