برنامه‌ریزی برای روستا با نگاه توسعه شهری صورت می‌گیرد

فرمانده قرارگاه جهادی وزارت کشور گفت: یکی از اشکالات امروز روستا این است که کسانی که برای توسعه روستایی برنامه ریزی میکنند با دیدگاه شهری این کار را انجام میدهند و ما را دچار مشکل کرده اند مثل طرح هادی روستایی که شبیه طرح جامع شهری است

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سردار مجید بکایی جانشین وزیر و فرمانده قرارگاه جهادی وزارت کشور بعدازظهر امروز در آیین افتتاحیه دوره جامع آموزش تسهیلگری توسعه روستایی که در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: یک حرکت علمی ماندگار و تاریخ ساز امروز شروع شده که در توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور می‌تواند موثر باشد.

وی ادامه داد: ممکن است سوال پیش بیاید این دوره ۱۲۰ ساعته چطور میتواند توسعه اقتصادی را رقم بزند؟ باید گفت توسعه اقتصادی کشور از مسیر توسعه اقتصادی روستا میگذرد. ما ظرفیت زیادی در روستا داریم که استفاده نشده به رغم سرمایه گذاری های زیادی که در حوزه های آب، برق و گاز و... در روستاهای ما انجام شده و در هیچ کجای دنیا نظیر ندارد.

سردار بکایی تصریح کرد: اما در حوزه تولید و کار در روستاها ورود موفق نداشتیم به همین دلیل ترکیب جمعیت روستاها کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اصلاحات ارضی نیز گفت: در این دوران بسیاری از امکاناتی که لازم بود فراهم نشد و روستاییان به شهر رو آوردند به طوری که نسبت جمعیت روستایی به شهری در ابتدای انقلاب ۵۰ درصد شهری و ۵۰ درصد روستایی بود و امروز ۲۵درصد روستایی و ۷۵ درصد شهری است!

جانشین وزیر کشور تصریح کرد: در این ۲۵درصد هم ترکیب مناسبی برای توسعه نیست و اغلب راهی شهرها شده اند این در حالی است که بسیاری از منابع ما در روستاست.

وی افزود: در برنامه های توسعه و در ۶ برنامه گذشته انچنان توجه نداشته ایم به جز برنامه ششم که متاسفانه به اجرا نرسیده است. ماده ۲۷ برنامه ششم توسعه به آموزش ۱۰۰هزارنفر از روستاییان و عشایر به عنوان پیشرو اشاره میکند در واقع این آموزش تسهیلگر مبنا در قانون دارد و قرار بود در برنامه ششم اجرا شود اما توجه نشد.

سردار بکایی افزود: در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت و از طرفی برای تمرکززدایی باید به روستا توجه و در این راستا قرارگاه جهادی وزارت کشور تشکیل شد و محصول آن یک سند ملی به نام تکام شد و فرمانداران و دهیاران مسوول اجرای این سند هستند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اشکالات امروز روستا این است که کسانی که برای توسعه روستایی برنامه ریزی میکنند با دیدگاه شهری این کار را انجام میدهند و ما را دچار مشکل کرده اند مثل طرح هادی روستایی که شبیه طرح جامع شهری است به همین جهت در بسیاری از روستاها که محصول داشتیم حالا باید همه چیز را از شهر تهیه کنیم.

سردار بکایی با تاکید بر اینکه طرح هادی روستایی بیشتر شهری است چرا که در روستا انچه که اصل میباشد تولید است، افزود: در آموزش و پرورش هم مثل شهر عمل کردیم و این باعث شد بسیاری از روستاییان برای تحصیل فرزند خود راهی شهرها شوند در حوزه بهداشت نیز خانه بهداشت راه اندازی کردیم در صورتی که متخصص ندارد.

وی تصریح کرد: ما نظام های ویژه روستا لازم داریم که بتواند روستا را به حد رفع نیاز برساند و آن نظام «دوراپزشکی» است و پیک دارو را باید راه انداری کنیم. خدمات برتر پزشکی مثل ام ار ای و... به گونه ای امکانش برای روستاییان فراهم شود که در زمان مشخص در نزدیکترین محل حضور پیدا کند.

سردار بکایی خاطرنشان کرد: تسهیلگری که از مبدا روستا می آید شناخت بیشتر از روستا دارد و اگر در جریان برنامه ریزی وارد شود طبیعتا میتوانند تحول ایجاد کنند بنابراین کسانی باید وارد دوره شوند که به توسعه روستایی علاقه مند باشند و نظام ها و ظرفیتهای روستا را بشناسند.

وی گفت: بر اساس برنامه ششم برنامه ریزی برای توسعه محلی به تسهیلگر واگذار شده است و هر سال ۵هزار سند توسعه اقتصادی و اشتغالزایی باید برای روستاها تهیه شود که تا الان ۲۵هزار سند تهیه شده ما یک سندی داریم اگر تسهیلگر بخواهد ورود کند میتواند در چارچوب سند حرکت کند و در بازنگری آن همکاری کند.

جانشین وزیر کشور خاطرنشان کرد: در بند چهار برنامه ششم توسعه حداقل ۵۴ خوشه روستایی و عشایری و ایجاد ۲ میلیون شغل از طریق احداث بنگاه های اقتصادی قانون دیده است که امیدواریم زنجیره آغاز این حرکت در سالهای آتی، امسال کلید بخورد تا روستاها به جایگاه اصلی خود نائل شوند.

وی تصریح کرد: قرار نیست تسهیلگر را به عنوان کارمند دولت تربیت کنیم خیر تسهیلگر باید شناخت پیدا کند که توسعه روستایی چگونه رقم میخورد خدمات چگونه اثربخش میشود و چگونگی راه اندازی بنگاه اقتصادی را بداند و به عنوان یک کارشناس رسمی روستایی میتواند در تولید سهیم شوند. تفاوت این دوره با دوره های عمومی این است که در مرحله اول سند تکام را میخواهیم آموزش دهیم و بعد هم دستورالعمل نقش تسهیلگر در روستا را آموزش خواهیم داد.

خبرنگار: صفر حسن زاده

انتهای پیام/

کد خبر: 1220983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =