گیاهی که با افسردگی مبارزه می‌کند

یک بررسی در خارج از چین نشان داد که درمان داخل‌وریدی با اجزای فعال مکمل جینکو بیلوبا نسبت به دارونما در بیماران مبتلا به سکته مغزی باعث بهبود بیشتر توانایی‌های شناختی می‌شود و به این ترتیب ابزار جدیی برتی کمک به افرادی در اختیار قرار می‌گیرد که در حال بهبودی از این بیماری هستند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز این مطالعه که در کنفرانس بین المللی سکته مغزی انجمن سکته مغزی آمریکا در اوایل ماه جاری در شهر فینیکس در ایالت آریزونا ارائه شد، شامل بیش از ۳۰۰۰ بیمار بود که سکته مغزی ایسکمیک (ناشی از اختلال خون‌رسانی) را تجربه کرده بودند. آن‌ها در عرض ۴۸ ساعت پس از سکته مغزی با «جینکو دی ترپن لاکتون مگلومین» (GDLM) (ترکیبی از اجزای فعال از لحاظ زیست‌شناختی جینکو بیلوبا) یا دارونما به مدت ۱۴ روز و ۹۰ روز تحت درمان قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید:

از دست دادن حس بویایی منجر به بروز افسردگی می‌شود؟

سکته مغزی ایسکمیک چیست؟

بیشتر سکته‌های مغزی از نوع ایسکمیک هستند. این نوع سکته‌ها در اثر انسداد رگ خونی که خونرسانی به مغز می‌کند، ایجاد می‌شود.

پژوهشگران از مقیاس «ارزیابی شناختی مونترال» (MoCA) برای اندازه گیری بهبود توانایی شناختی بیماران استفاده کردند. پس از ۱۴ و ۹۰ روز، گروه GDLM نمرات MoCA به طور قابل توجهی بالاتر داشت.

نتایج این بررسی آنچه را که بسیاری از پزشکان از قبل می‌دانستند، تایید می‌کند

جینکو بیلوبا چیست؟

جینکو بیلوبا گیاهی است که از درخت جینکو که یک درخت باستانی بومی چین است به دست می‌آید. ترکیبات آن دارای خواص محافظت کننده عصبی هستند که ممکن است به پیشگیری و درمان بیماری‌های زیر کمک کنند:

- زوال عقل

- اختلال شناختی

- بیماری قلب و عروقی

- لنگش (به علت جریان خون کم به عضلات)

- افسردگی

-اختلال عملکرد جنسی

- وزوز گوش

- سرگیجه

- برخی بیماری‌های چشمی (آب سیاه، دژنراسیون ماکولا یا تحلیل رفتن لکه زرد)

در حالی که پزشکان در چین به طور معمول از جینکو بیلوبا برای درمان مجموعه‌ای از بیماری‌ها از جمله سکته مغزی استفاده می‌کنند، این گیاه دارویی برای هیچ گونه استفاده پزشکی در آمریکا تأیید نشده است، اما جینکو به طور گسترده‌ای در آمریکا به عنوان مکمل خوراکی، عصاره یا چای در دسترس است.

کارشناسان می‌گویند مکمل‌های جینکو بیلوبا ممکن است برای افرادی با شرایط خاصی مانند مشکلات حافظه، گردش خون ضعیف یا وزوز گوش تجویز شوند. با این حال، همیشه باید قبل از مصرف این مکمل‌ها، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید، به خصوص که مکمل‌های جینکو می‌توانند تداخلات بالقوه‌ای با سایر داروها مانند انسولین، داروهای ضد افسردگی و رقیق کننده‌های خون داشته باشدند

چگونه جینکو بیلوبا می‌تواند به بهبود سکته مغزی کمک کند
دو ماده فعال در جینکو بیلوبا (ترپن لاکتون ها و گلیکوزیدهای فلاوون) به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند و گردش خون را بهبود می‌بخشد. این خاصیت هنگام برخورد با لخته خون، که علت سکته مغزی ایسکمیک است، اثری کلیدی دارد.

جینکو بیلوبا همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد انعقادی است.

بالاخره موضوع بسیار مرتبط با این جمعیت خاص - اثرات ضد پلاکتی جینکو بیلوبا است. اعتقاد بر این است که جینکو یک آنتاگونیست (یا مهارکننده) گیرنده «فاکتور فعالیت پلاکتی» است، به این معنی که از اتصال یا چسبیدن پلاکت‌ها به یکدیگر جلوگیری می‌کند.

مطالعه‌ای که در سال گذشته منتشر شد نشان داد که عصاره جینکو بیلوبا به نام EGb ۷۶۱ - که به صورت قرص و قطره در دسترس است - می‌تواند به درمان زوال شناختی در افرادی که اخیراً سکته مغزی کرده‌اند کمک کند، احتمالاً با افزایش گردش خون در

اندام‌ها و کاهش ویسکوزیته (غلظت و چسبندگی) خون. این شکل خاص از جینکو بیلوبا حتی به نمرات MoCA بهتری نسبت به عصاره مورد استفاده در مطالعه جدید منجر شد.

منبع: همشهری

انتهای پیام/

کد خبر: 1221139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =