چالش‌های بی‌پایان آموزش و پرورش / افت تحصیلی دانش‌آموزان را جدی بگیرید

نتایج آزمون‌های بین‌المللی و نمرات امتحان نهایی دانش‌آموزان در سال گذشته حکایت از افت تحصیلی دانش‌آموزان دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، افت تحصیلی که حاصل از مشکلات متعدد آموزش و پرورش از جمله کمبود نیروی انسانی، کیفیت پایین کتب درسی، کلاس‌های پرجمعیت و غیره است.

بیشتر بخوانید

تعارض منافع مدیران آموزش و پرورش سد راه ارتقای کیفی مدارس دولتی / حضور بیش از ۴۰ دانش‌آموز در برخی کلاس‌ها

نتایج آزمون ۲۰۲۱ پرلز نشان می‌دهد که ایران در رتبه ۵۲ از بین ۵۶ کشور جهان قرار دارد. جدول زیر جایگاه ایران در آزمون پرلز از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد؛

سال

نمره

رتبه ایران

۲۰۰۱

۴۱۴

۳۲

۲۰۰۶

۴۲۱

۴۰

۲۰۱۱

۴۵۷

۳۸

۲۰۱۶

۴۲۸

۴۵

۲۰۲۱

۴۱۳

۵۲

بر اساس این جدول رتبه ایران در آزمون پرلز از ۳۲ در سال ۲۰۰۱ به ۵۲ در سال ۲۰۲۱ نزول پیدا کرده است. این اعداد بیانگر افت ۶۲.۵ درصدی رتبه ایران در این آزمون است. همچنین امتیاز ایران از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ یک نمره کاهش یافته است. کارشناسان معتقدند که نتایج آزمون بین‌المللی پرلز در ایران نشان‌دهنده واقعیتی نگران‌کننده است.

علاوه بر این مطالعه بین‌المللی روند آموزش ریاضیات و علوم (تیمز) نشان می‌دهد که رتبه دانش‌آموزان کلاس چهارم ایرانی در ۲۴ سال گذشته افت ۱۰۰ درصدی داشته است و همچنین نمره آن‌ها در این ‌سال‌ها پایین‌تر از میانگین جهانی بوده است.

نامتناسب بودن هدف‌ها ومحتوای برنامه‌ها بانیازها

اسفندیار نظری استاد دانشگاه و کارشناس آموزش و پرورش معتقد است که از جمله عوامل موثر در افت تحصیلی، نامتناسب بودن هدف‌ها ومحتوای برنامه‌ها با نیازها، استعداد و علایق دانش‌آموزان است که این موضوع درتالیف کتب درسی موج می‌زند. وی در این باره به ایسکانیوز گفت: نامتناسب بودن مقررات وشرایط فضای مدرسه با نیازها و شرایط اجتماعی و روانی دانش‌آموزان هم به این موضوع دامن زده است. علاوه بر این عوامل بیرونی مانند فقر و محرومیت اقتصادی و مشکلات خانوادگی هم در افت تحصیلی افراد تاثیرگذار هستند.

بنا به گفته این کارشناس بدون توجه به توسعه فردی معلمان، پیشرفت دانش‌آموزان ممکن نیست و در سال‌های اخیر به دلیل کمبود اعتبارات و سیاست‎‌های غلط آموزش و پرورش دوره‌های ضمن خدمت باکیفیتی برگزار نشده است.

وی ادامه داد: از جهتی در متوسطه نظری ۳۰ تا ۳۵ درصد دانش‌آموزان در مدارس خاص هستند و مورد توجه ویژه قرار دارند اما بخش زیادی از دانش‌آموزانی که در مدارس دولتی هستند، به دلیل ناعدالتی آموزشی از این توجهات و امکانات محروم هستند.

نظری معتقد است که یکی از دلایل افت تحصیلی، کم شدن انگیزه دانش‌آموزان برای تحصیل است که معاونت فرهنگی باید موضوع بی‌انگیزگی دانش‌آموزان را به طور جدی بررسی کند.

اهمیت تغییر شیوه سنتی آموزش

وی با اشاره به اهمیت تغییر شیوه سنتی آموزش و توجه به ویژگی‌های روحی و روانی دانش‌آموزان، بیان کرد: آموزش و پرورش باید قبول کند که این دانش‌آموزان دیگر دانش‌آموزان دهه ۶۰ نیستند و با فوران اطلاعات روبه رو هستند و ذهنشان در حوزه تکنولوژی جدید باز و تاثیرپذیر است. پس شیوه آموزش حافظه‌محور باید به سبک مفهومی تغییر کند. دوستان از ورود هوش مصنوعی صحبت می‌کنند اما قبل از این کار باید تغییراتی ایجاد کنیم که زمینه ورود علوم جدید فراهم شود.

وی با انتقاد از نبود وحد رویه و وجود نگاه‌های جناحی در آموزش و پرورش عنوان کرد: با تغییر وزیر همه چیز از سر خط آغاز می‌شود و دوباره به قبل بازمی‌گردد. از این گذشته نهادهای دیگر اجازه دهند که آموزش و پرورش برای خود تصمیم بگیرد.

کلاس‌های پرجمعیت کیفیت تدریس را کاهش می‌دهد

رضوان حکیم‌زاده؛ معاون سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش هم نقش کلاس‌های پرجمعیت را در کاهش کیفیت تدریس موثر می‌داند. وی در این باره به ایسکانیوز گفت: یکی از مسائلی که در کیفیت یادگیری تاثیر مهمی دارد، تعداد دانش‌آموزان در کلاس درس است. علاوه بر این کیفیت معلمان و فضای یادگیری هم نقش بسزایی در کیفیت یادگیری دارد. برای رسیدن به استانداردهای شورای عالی آموزش و پرورش و داشتن فضای مطلوبی در حوزه آموزش باید استاندارد تراکم کلاس‌ها رعایت شود.

این کارشناس با اشاره به نقش جداسازی‌ دانش‌آموزان در افت کیفیت آموزشی توضیح داد: اینکه با آزمون‌ها و بهانه‌های مختلف دانش‌آموزان را جدا کنیم، به کیفیت آموزش ضربه زده‌ایم؛ علاوه براین آزمون‌های جداسازی هم به غلط طراحی شده‌اند. درحقیقت جداسازی براساس شرایط اجتماعی و اقتصادی هم آسیب‌زا است. با جداسازی، محیط نرمال یادگیری از بین رفته و انتظار از دانش‌آموزان باقی مانده برای یادگیری کاهش پیدا می‌کند. با این کار به دانش‌آموزان مدارس دولتی برچسب می‌زنیم و انگیزه‌ها را در آن‌ها کمرنگ می‌کنیم.

نقش تعارض منافع در پایین نگه داشتن کیفیت مدارس دولتی

حکیم‌زاده با بیان اینکه تعارض منافع باعث پایین نگهداشتن کیفیت مدارس دولتی و رشد مدارس غیرانتفاعی می‌شود، گفت: سابقه گسترش بخش خصوصی در حوزه آموزش و داشتن نگاه اقتصادی و کالایی به این حوزه در دنیا نشان داده که یکی از بسترهایی که زمینه‌ساز گرایش خانواده‌ها از بخش دولتی به بخش خصوصی شده است، گسترش این باور بوده که مدارس دولتی کیفیت ندارند. اگر مدارس دولتی ضعیف نگه داشته شوند، خانواده‌ها به سمت بخش خصوصی می‌روند.

وی افزود: با وجود اینکه برخی موارد ادعایی در مدارس غیرانتفاعی تبلیغاتی هستند و مشکلات بسیاری هم در مدارس غیرولتی داریم اما بحث تعارض منافع هم بسیار جدی است. چراکه اگر مدیران خود مدرسه داشته باشند، به شکلی تصمیم گیری می‌شود که زمینه برای ورود دانش‌آموزان به مدارس خصوصی هموارتر شود.

به گزارش ایسکانیوز، بحران نیروی انسانی در آموزش و پرورش، کلاس‌های پرجمعیت، شیوه‌های سنتی آموزش‌، کیفیت پایین ضمن خدمت معلمان و کیفیت پایین کتب درسی دست به دست هم داده تا شاهد افت تحصیلی دانش‌آموزان باشیم. به نظر می‌رسد آموزش و پرورش باید در رویکرد خود تغییرات اساسی ایجاد کند و قدم اول هم حل مشکل چندین ساله نیروی انسانی است چراکه بدون داشتن معلمان متخصص و کافی نمی‌توان انتظار داشت که کیفیت آموزش افزایش پیدا کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1221304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =