تعارض منافع مدیران آموزش و پرورش سد راه ارتقای کیفی مدارس دولتی / حضور بیش از ۴۰ دانش‌آموز در برخی کلاس‌ها

معاون سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: تعارض منافع باعث پایین نگه داشتن کیفیت مدارس دولتی و رشد مدارس غیرانتفاعی می‌شود. مدیران خود مدرسه داشته باشند، به شکلی تصمیم گیری می‌شود که زمینه برای ورود دانش‌آموزان به مدارس خصوصی هموارتر شود.

رضوان حکیم‌زاده؛ معاون سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره دلایل افت کیفیت مدارس دولتی گفت: یکی از مسائلی که در کیفیت یادگیری تاثیر مهمی دارد، تعداد دانش‌آموزان در کلاس درس است. علاوه بر این کیفیت معلمان و فضای یادگیری هم نقش بسزایی در کیفیت یادگیری دارد. برای رسیدن به استانداردهای شورای عالی آموزش و پرورش و داشتن فضای مطلوبی در حوزه آموزش باید استاندارد تراکم کلاس‌ها رعایت شود.

آموزش و پرورش بی‌ثبات‌ترین وزارت‌خانه از اول انقلاب تاکنون / معلمان وزیری از جنس خودشان می‌خواهند

وی افزود: براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در دوره ابتدایی نباید هیچ کلاسی بیش از ۲۶ دانش‌آموز داشته باشد اما ۶۰ درصد از دانش‌آموزان ابتدایی در کلاس‌های پرجمعیت هستند. حتی در شهر تهران، شهرستان‌های تهران و حاشیه شهرهای بزرگ مثل مشهد کلاس‌هایی با تراکم بالای ۴۰ نفر وجود دارند. این موضوع باعث افت کیفیت یادگیری خواهد شد.

حکیم‌زاده با اشاره به نقش جداسازی‌ دانش‌آموزان در افت کیفیت آموزشی توضیح داد: اینکه با آزمون‌ها و بهانه‌های مختلف  دانش‌آموزان را جدا کنیم، به کیفیت آموزش ضربه زده‌ایم؛ علاوه براین آزمون‌های جداسازی هم به غلط طراحی شده‌اند. درحقیقت جداسازی براساس شرایط اجتماعی و اقتصادی هم آسیب‌زا است. با جداسازی، محیط نرمال یادگیری از بین رفته و انتظار از دانش‌آموزان باقی مانده برای یادگیری کاهش پیدا می‌کند. با این کار به دانش‌آموزان مدارس دولتی برچسب می‌زنیم و انگیزه‌ها را در او کمرنگ می‌کنیم.

وی با بیان اینکه معلمانی که استخدام می‌شوند باید در حوزه مورد نظر خود تخصص کافی داشته باشد، افزود: معلم باید در شرایطی جذب شود که استقرار و انگیزه برای کار داشته باشد. به کارگیری موقت معلمان یکی از سیاست‌های غلط است که باعث دوگانگی شرایط کاری و کاهش انگیزه معلمان می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص دلایل کمبود معلم بیان کرد: یکی از دلایلی که منجر به افزایش تراکم کلاس‌ها شده این است که مجوز جذب معلمان براساس استانداردهای مصوب شده، صادر نمی‌شود و به جای مبنای محاسبه سه سطحی مصوب شورای عالی آموزش وپرورش برای محاسبه تراکم و برآورد تعداد معلم مورد نیاز، میانگین کلی مبنای محاسبه قرار می‌گیرد. به همین دلیل تعداد معلمان با استانداردهای مطلوب فاصله دارد.

معاون سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: سیاست‌های غلط جذب معلم به ویژه در مناطق کمتر برخوردار باعث به کارگیری موقت معلمانی می‌شود که آمادگی لازم را ندارند و آموزش ندیده‌اند. به دلیل تخصصی بودن امر تربیت و آموزش، معلم ابتدایی باید مدرک تحصیلی مرتبط داشته و آموزش دیده باشد اما ما با استفاده از آموزشیاران نهضت سوادآموزی که تجربه‌ای در آموزش کودکان ندارند، به کیفیت آموزش لطمه می‌زنیم.

حکیم‌زاده با بیان اینکه تعارض منافع باعث پایین نگه داشتن کیفیت مدارس دولتی و رشد مدارس غیرانتفاعی می‌شود، گفت: سابقه گسترش بخش خصوصی در حوزه آموزش و داشتن نگاه اقتصادی و کالایی به این حوزه در دنیا نشان داده که یکی از بسترهایی که زمینه‌ساز گرایش خانواده‌ها از بخش دولتی به بخش خصوصی شده است، گسترش این باور بوده که مدارس دولتی کیفیت ندارند. اگر مدارس دولتی ضعیف نگه داشته شوند، خانواده‌ها به سمت بخش خصوصی می‌روند.

وی افزود: با وجود اینکه برخی موارد ادعایی در مدارس غیرانتفاعی تبلیغاتی هستند و مشکلات بسیاری هم در مدارس غیرولتی داریم اما بحث تعارض منافع هم بسیار جدی است. چراکه اگر مدیران خود مدرسه داشته باشند، به شکلی تصمیم گیری می‌شود که زمینه برای ورود دانش‌آموزان به مدارس خصوصی هموارتر شود.

معاون سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مصادیق سیاست‌های غلطی که باعث تقویت بخش خصوصی شده، بیان کرد: گاهی سیاست‌ها رنگ قانون به خود می‌گیرند مثلا به طور خاص در بخش پیش دبستانی محدودیت‌هایی برای پذیرش دانش‌آموزان در مدارس دولتی ایجاد شد. با این کار عملا کودکان خانواده‌های کمتر برخوردار را از پیش دبستانی محروم کردیم. در حالی که به مدارس غیرانتفاعی مجوز داده شده که در کنار دبستان، پیش‌دبستانی هم داشته باشند. این دست قوانین مصداق سیاست‌های غلط هستند. مقاومت‌هایی هم که برای اصلاح این سیاست‌ها وجود دارد از سوی کسانی است که خود مدرسه غیرانتفاعی دارند.

وی افزود: از جهتی  نیروهای باکیفیت دولتی به عنوان مدیر یا معلم به مدارس غیردولتی اعزام می‌شوند و حقوقشان را از دولت می‌گیرند. این در حالی است که در مدارس دولتی کمبود شدید نیرو و کلاس‌های باتراکم بالا داریم. و این در این شرایطی اتفاق می‌افتد که حتی امکان استفاده از شیفت مخالف را نداریم. با وجود کمبود نیرو حدود ۹ هزار نیرو از بخش دولتی در اختیار بخش غیردولتی قرار می‌گیرند که این با سیاست‌های کیفیت‌بخشی به مدارس دولتی منافات دارد. گاهی اوقات با برخی بسترسازی‌ها در مناطق آموزش وپرورش، دانش‌آموزان سرآمد هم به سمت مدارس غیرانتفاعی سوق  داده می‌شوند.

 انتهای پیام /

کد خبر: 1182150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =