با اجرای طرح توانمندسازی مناطق روستایی در خراسان شمالی؛
زنجیره‌های اشتغال روستایی تکمیل و تقویت می شوند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی گفت: در استان اجرای طرح توانمندسازی مناطق روستایی با هدف تکمیل و تقویت زنجیره های تولید و اشتغال در مناطق روستایی در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان شمالی، مرتضی بهزاد فر رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی در گفتوگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز با اشاره به اینکه 43 درصد از ساکنان استان، در روستاها ساکن هستند، اظهار کرد: در استان برای تقویت فرصت های اشتغال در مناطق روستایی و کمک به دست‌یابی روستاییان به درآمدهای پایدار، اجرای طرح جامع توانمندسازی مناطق روستایی در دستور کار قرار گرفته است.

بهزادفر تصریح کرد: اولویت اصلی از اجرای این طرح با روستاهای مرزی است.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح با همکاری روستاییان، ادارات ذی‌ربط و بخش خصوصی انجام خواهد شد، اعلام کرد: در مرحله نخست از اجرای این طرح 62 روستای واقع در شهرستان های مرزی شیروان، بجنورد و راز و جرگلان در اولویت قرار گرفته اند.

این مسئول افزود: در مرحله دیگر روستاهای واقع در شهرستان اسفراین، گرمه و جاجرم هدف اجرای این طرح قرار خواهند گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح، ایجاد و تقویت مشاغلی در مناطق روستایی هدف ملاک هستند که بر تکمیل زنجیره های اقتصادی آن مناطق موثر باشند.

بهزادفر افزود: فروش و پرورش اسب از جمله فرصت های اشتغالی هستند که در این طرح، حمایت خواهند شد.

وی یادآور شد: در این طرح آموزش، بازاریابی و دست‌یابی به بازارهای فروش هدف‌گذاری شده اند.

تکمیل 500 طرح ناتمام خراسان شمالی نیازمند 10 هزار میلیارد تومان اعتبار

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی در ادامه درباره وضعیت طرح های ناتمام استان نیز اظهار کرد: در استان، در حال حاضر 500 طرح ناتمام وجود دارد که عمر متوسط آنها 9 سال است.

بهزادفر با اعلام اینکه برای تکمیل آنها به تامین 10 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، خاطرنشان کرد: رویکرد دولت سیزدهم درباره این طرح ها، کمک اعتباری برای تکمیل آنها، سخت‌گیری در تصویب طرح های عمرانی جدید بوده است.

وی گفت: در دولت سیزدهم، استان خراسان شمالی بیشترین مجوز ماده 23 ای که توانسته است، دریافت کند در زمینه ایجاد فضاهای آموزشی بوده است.

افزون بر این، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی از اخذ مجوز ماده 23 طرح انتقال آب از منطقه سرانی به شهر بجنورد نیز خبر داد و عنوان کرد: طی 10 سال گذشته اخذ این مجوز برای اجرای این طرح در استان به طور مستمر پیگیری شده بود که سرانجام امسال این مجوز اخذ شد.

وی افزود: مسئولان ذی‌ربط استان در تلاش هستند که برای اجرای آن، تامین اعتبار در بودجه سال مالی 1403 محقق شود.

در عین حال، بهزادفر به اجرای طرح انتقال آب از منطقه پلنگ دره به شهر بجنورد نیز اشاره و بیان کرد: در حال حاضر شبکه گذاری انتقال آب از پلنگ دره به شهر بجنورد در حال اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: برای تکمیل این طرح باید 400 میلیارد تومان اعتبار تامین شود که از سازمان برنامه و بودجه کشور قول تامین اعتبار آن اخذ شده است.

این مسئول افزود: از محل سفر رئیس جمهور به استان اختصاص 45 میلیارد تومان به اجرای این طرح مصوب شده است.

جای گیری تکمیل محور بجنورد-جنگل گلستان در اولویت طرح های تکمیلی دولت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی درباره وضعیت اجرای عملیات راهسازی در محور بجنورد-جنگل گلستان نیز اظهار کرد: این محور جاده ای از جمله محورهای جاده‌ای اصلی و شریانی مهم در کشور محسوب می شود که سرانجام با پیگیری های بسیار، تکمیل آن جزو 10 اولویت نخست تکمیل طرح های زیرساختی ناتمام کشور قرار گرفت.

بهزادفر گفت: برای تکمیل این محور شامل تعریض و آسفالت 20 کیلومتر از آن، ایجاد دیوار ساحلی در بخشی از این محور جاده ای برای ایمن سازی آن در برابر بروز سیلاب های احتمالی همچنین تکمیل کنارگذر شمالی بجنورد نیاز به اختصاص یک هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار است.

وی گفت: پیش بینی می شود که تعریض و آسفالت 20 کیلومتر از این محور جاده‌ای که ناتمام باقی‌مانده است تا پایان سال مالی 1403 انجام، تکمیل و بهره برداری شود.

ادارات کلی که هنوز مستاجر هستند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی درباره ساماندهی فضاهای اداری در استان نیز اظهار کرد: با وجود گذشت نزدیک به 19 سال از عمر استانی شدن خراسان شمالی هنوز برخی از ادارات کل استان مستاجر هستند.

بهزادفر افزود: در سال گذشته در حدود دو میلیارد و 700 میلیون تومان اجاره بها بابت ادارات کل مستاجر استان پرداخت و هزینه شد.

وی اعلام کرد: در استان، بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته اجرا و تکمیل ساختمان های اداری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداره کل میراث فرهنگی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و اداره کل نوسازی مدارس استان اجرایی می شود.

این مسئول افزود: پس از اینکه اداره کل نوسازی مدارس استان به ساختمان جدید نقل مکان کند، ساختمان فعلی آن به عنوان فضای آموزشی در اختیار اداره کل آموزش و پرورش استان قرار خواهد گرفت.

وی در بخش دیگری از سخن خود درباره وضعیت تامین اعتبار طرح های عمرانی استان در سال مالی 1402 نیز بیان کرد: در این سال مالی، برای استان اختصاص مبلغ یک هزار و 735 میلیارد تومان اعتبار برای اجرا و تکمیل طرح های عمرانی مصوب شد که تا پایان بهمن ماه 730 میلیارد تومان اعتبار نقدی و 58 میلیارد تومان اعتبار به صورت اسناد خزانه به استان اختصاص یافت.

اختصاص یک سوم از اعتبار مصوب سفر رئیس جمهور به استان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی در ادامه به سفر رئیس جمهور دولت سیزدهم به استان نیز اشاره و عنوان کرد: مبتنی بر سفر انجام شده، برای استان اختصاص 12 هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار برای اجرا و تکمیل طرح‌های عمرانی طی مدت سه سال (از سال 1401 تا 1403 ) مصوب شد که تاکنون چهار هزار میلیارد تومان آن به استان اختصاص یافته است.

بهزادفر درباره اختصاص اعتبار به استان از محل ردیف سفر رهبری نیز بیان کرد: در سال گذشته از این ردیف اعتباری مبلغ 45 میلیارد تومان و در سال جاری نیز 704 میلیارد تومان اختصاص یافت.

وی خاطرنشان کرد: پس از سفر مقام معظم رهبری به استان، هر ساله اعتبار مصوب به استان اختصاص یافته است.

این مسئول گفت: اولویت هزینه کرد اعتبار اختصاصی از محل ردیف اعتباری سفر رهبری برای تکمیل طرح های ناتمام آموزشی و مناطق محروم استان بوده است.

وی همچنین یادآور شد: البته احداث مرکز آموزش نجوم و احداث کتابخانه تخصصی نجوم در مرکز استان نیز با رویکرد تامین اعتبار از محل ردیف اعتباری سفر رهبری برای استان مصوب شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی در خاتمه اعلام کرد: استان در حال پیگیری است که پس از اخذ مالکیت بیمارستان ارتش بجنورد، تامین اعتبار برای ساخت بنای جدید بیمارستان ارتش را از محل اعتبار ردیف سفر رهبری اخذ کند.

خبرنگار :سمانه قهرمانی

انتهای پیام/

کد خبر: 1222248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =