جبهه اصلاحات از ترس شکست وارد انتخابات نشد/ کنار گذاشتن بهزاد نبوی خودزنی بود

سعید نورمحمدی سخنگوی حزب ندای ایرانیان گفت: دوستان در جبهه اصلاحات ترس از شکست داشتند و از ابتدا بنای عدم شرکت در انتخابات را گذاشتند. امیدوارم آن‌ها از تجارب سه انتخابات اخیر کشور درس بگیرند و بداند چه در انتخابات حضور داشته باشند و چه حضور نداشته باشند مجلس شکل می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، جبهه اصلاحات با این ادعا که انتخابات را تحریم نمی‌کنیم ولی لیست هم نمی‌دهیم، عدم احراز صلاحیت برخی مهره‌های خود را بهانه‌ای برای خروج از زمین بازی قرار داد که به احتمال زیاد در آن برنده نبود. این رویه‌ را آن‌ها سال‌هاست در انتخابات مختلف در پیش گرفته‌اند و در انتخابات اخیر باعث شد به جز چند حزب محدود مابقی احزاب اصلاح‌طلب هیچ حمایتی از لیست صدای ملت نکنند.

بیشتر بخوانید؛

قهر با صندوق رای یعنی تداوم وضع موجود / افراد ضعیف وارد مجلس شوند شرایط بدتر می‌شود

انتخابات مجلس شورای اسلامی دوازدهم، جمعه ۱۱ اسفند برگزار شد و میزان مشارکت در کلانشهر تهران همانطور که از قبل پیش‌بینی می‌شد چندان بالا نبود. هر چند زنگ خطر ریزش مشارکت به زیر پنجاه درصد از انتخابات مجلس یازدهم کلید خورده بود.

میزان مشارکت مردم تهران در این دوره از انتخابات ۲۴ درصد اعلام شده است. در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی میزان مشارکت پایتخت نشینان ۲۶.۲۴ درصد بود و در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ هم ۳۴.۳۹ درصد مردم تهران پای صندوق رای رفتند.

پیش از انتخابات مجلس شورای اسلامی دوازدهم برخی تحلیل‌گران و فعالان سیاسی جناح منتقد اصول‌گرایان، از مشارکت پایین مردم به طور خاص در تهران به علت مشکلات اقتصادی و بی‌پاسخ ماندن مطالبات بخشی از مردم سخن می گفتند اما در مقابل تحلیل‌گران و کنشگران جریان‌های اصلاح‌طلب و اصول‌گرای میانه‌رو، کلید حل مشکلات اقتصادی و فرهنگی، سیاسی و ... را حضور مردم در پای صندوق رای می‌دانستند و با رد نظریه «رای اعتراضی» مشارکت مردم در صحنه را عاملی برای کم رنگ کردن نقش مسببان وضع موجود در تصمیم گیری‌های آتی کشور می‌دانستند.

پیش از شکل‌گیری لیست صدای ملت در این دوره از انتخابات، ۱۱۰ فعال سیاسی و مدنی و چهره‌های روشنفکر اصلاح‌طلب و میانه‌رو نیز در بیانه موسوم به «روزنه گشایی» از حضور در انتخابات سخن گفته بودند. علاوه بر امضاءکنندگان این بیانیه، احزاب اصلاح‌طلبی نظیر اعتماد ملی، ندای ایرانیان و حزب میانه‌روی اعتدال و توسعه نیز از لیست صدای ملت در تهران حمایت کردند. حال این پرسش پیش می‌آید که چرا دایره حمایت از لیست صدای ملت محدود به چند حزب اصلاح‌طلب شد؟ آیا سایر احزاب جبهه اصلاحات این امکان را نداشتند که در ائتلاف با اعتدالیون از لیست صدای ملت حمایت کنند؟ چرا الگوی انتخابات مجلس سال ۹۴ برای اصلاح‌طلبان تَکرار نشد؟ چرا لیست صدای ملت نتواست تعداد بیشتری از مردم را پای صندوق‌های رای بیاورد؟

این‌ها پرسش‌هایی هستند که با اسماعیل کوثری، نماینده مجلس یازدهم و منتخب حوزه تهران در مجلس دوازدهم و سعید نومحمدی، سخنگوی حزب ندای ایرانیان در میان گذاشته‌ایم:

اسماعیل کوثری، در گفتگو با ایسکانیوز در پاسخ به این پرسش که اگر جبهه اصلاحات از لیست صدای ملت حمایت می کرد، آیا شاهد رای آوری این لیست در تهران بودیم یا خیر، گفـت: مردم باید تشخیص دهند که به چه کسی باید رای دهند و به چه کس رای ندهند. به علت عملکرد نامناسب دولت آقای روحانی حتی بخشی از مردم که به اصلاح‌طلبان اقبال داشتند، بازهم پای صندوق رای نیامدند. مردم به عملکرد مسئولان نگاه می‌کنند و در نهایت تصمیم می‌گیرد به چه کسانی رای دهند.

منتخب حوزه تهران در مجلس دوازدهم گفت: بین ۲۴۵ نفر منتخب مجلس دوازدهم در کل ایران حدود ۳۵ تا ۴۰ نفر از میان اصلاح طلبان وارد مجلس شده‌اند هرچند در تهران اقبال چندانی نسبت به این طیف صورت نگرفت و بیشتر باید از خود مردم پرسید که چرا به این لیست بی‌توجه شدند. مردم با حرف زدن و قول دادن به راحتی مجاب نمی‌شوند و بر اساس عملکردها مشارکت می کنند.
کوثری تصریح کرد: بخشی از مردم که به اصول‌گرایان رای داده اند هم به هر حال از عملکردهای مسئولان کشور در حوزه اقتصادی ناراضی هستند اما چون مقید به نظام هستند در انتخابات شرکت می‌کنند.

کنار گذاشتن بهزاد نبوی از جبهه اصلاحات خودزنی بود

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره چند دستگی احزاب اصلاح‌طلب در مواجهه با لیست صدای ملت گفت: از جبهه اصلاحات نمی توان پذیرفت که برای حضور در انتخابات انسجام نداشتیم و به ما اطلاع ندادند. هر تشکل سیاسی باید یک راس قوی و شناخته شده داشته باشد، جبهه اصلاحات وقتی آقای بهزاد نبوی را کنار گذاشت تا حد زیادی خودزنی کرد و باید از آن‌ها پرسید که چرا این کار را کردند؟ اگراو همچنان رییس جبهه اصلاحات بود قطعا وحدت بیشتری در این جبهه در مواجهه با انتخابات شکل می‌گرفت.

صدای ملت در مجاب کردن مردم برای مشارکت موفق نبود

سعید نورمحمدی، سخنگوی حزب ندای ایرانیان در گفتگو با ایسکانیوز گفت: لیست صدای ملت در مجاب کردن مردم برای آوردن آن‌ها پای صندوق رای موفق نبود و تنها دلیلی که جریان رقیب پیروز شد، عدم حضور مردم تهران پای صندوق‌های رای بود. این لیست صدای به هر حال تلاش‌های خود را کرد اما نتوانست در یک رقابت نابرابر پیروز شود. در حالی که لیست‌های رقیب هزینه‌های میلیاردی و غیر قابل انکاری داشتند، لیست صدای ملت امکانات آن‌ها را نداشت، ضمن این که فضای بخشی از مردم تهران پذیرای دلایل این لیست نبود و تصمیم گرفته بود که در انتخابات شرکت نکند.

نورمحمدی درباره عدم مجاب شدن مردم گفت: مشکلاتی که در کشور وجود دارد و سوالاتی که مردم نسبت به کارکرد مجلس دارند سوالات جدی است، پاسخ دادن به این سوالات کار ساده‌ای نیست و این بخش از مردم تصمیم گرفتند با رای ندادن اعتراض خود را نشان دهند. منتها استدلال دوستان صدای ملت و حامیانشان این بود که باید به این شکل رای اعتراضی داد اما مردم گزینه دیگری را انتخاب کردند.

او درباره ارزیابی میزان تاثیرگذاری جبهه اصلاحات در سبد رای لیست صدای ملت در صورتی که این جبهه از لیست مذکور حمایت می کرد؛ گفت: اساسا دوستان اصلاح‌طلب ما در جبهه اصلاحات به این دلیل در انتخابات شرکت نکردند که می گفتند مردم انتخاب خودشان را کرده‌اند و نمی‌خواستند در برابر مردم استدلال بیاورند که حضور پای صندوق رای می‌تواند معادلات را تغییردهد. تحلیل خود آن‌ها این بود که حضور و حمایتشان در انتخابات نتیجه‌ای نداشت و مردم دعوت آن‌ها را نمی‌پذیرفتد.

اصلاح‌طلبان از ترس شکست در انتخابات شرکت نکردند

سخنگوی حزب ندای ایرانیان درباره عدم شکل‌گیری ائتلاف سال ۹۴ بین اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان در انتخابات این دوره گفت: دوستان در جبهه اصلاحات ترس از شکست داشتند و از ابتدا بنای عدم شرکت در انتخابات داشتند ولی اگر این تصمیم را نداشتند و تصور می‌کردند که با حضورشان مردم بیشتری پای صندوق رای می آمدند، حتما این کار را می‌کردند. من هم دید مثبتی به این موضوع ندارم که با حمایت همه جبهه اصلاحات از لیست صدای ملت تغییری در نتیجه ایجاد می‌شد.

او در ادامه گفت: تحلیل ما به عنوان حزبی که از لیست صدای ملت حمایت کردیم این بود که در برابر آینده کشور مسئولیم و این که مردم اقبال ندارند نباید تنها دلیل کنشگری ما باشد. در انتخابات سال ۱۴۰۰ اکثر دوستان اصلاح طلب نیامدند اما اگر در آن انتخابات می‌توانستیم مردم را مجاب به حضور پای صندوق رای کنیم، حتما شرایط امروز متفاوت بود و در انتخابات امسال هم همین تحلیل صادق است.

نورمحمدی درباره چرایی عدم حضور پررنگ اصلاح‌طلبان درانتخابات فارغ از نتایج احتمالی گفت: تفاوت دیدگاه حزب ندای ایرانیان و احزاب میانه‌رو جبهه اصلاحات با بقیه احزاب جبهه اصلاحات در این است که احزاب میانه‌رو حتما در آینده سرشان را بالا نگه خواهند داشت که هرچند نتوانست فضا را تغییر دهند اما مسئولانه وارد عرصه انتخابات شدند و تلاش کردند که با مردم گفتگو کنند اما دیگر احزاب اصلاح‌طلب این تحلیل و برآورد را نداشتند و در واقع عملا مجلس را تحویل تندروها دادند، همان‌طور که در سال ۱۴۰۰ از قبل انتخابات فضاسازی برای عدم حضور در انتخابات کردند.

جبهه اصلاحات از نتیجه سه دوره انتخابات اخیر کشور درس بگیرد

او در پایان گفت: امیدوارم دوستان جبهه اصلاحات از تجارب سالهای ۹۸، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ درس بگیرند و بدانند چه آن‌ها حضور داشته باشند و چه حضور نداشته باشند مجلس شکل می‌گیرد ولی می‌توانیم به جای این که یک مجلس تندرو روی کار بیاید تلاش کنیم نتیجه را به نفع مردم تغییر دهیم و افراد عاقل و عمل‌گرا و میانه‌رو را وارد مجلس کنیم. عمیقا امیدوارم تجربه سه انتخابات اخیر برای جبهه اصلاحات یک زنگ خطر باشد زیرا با نیامدن نیروهای افراطی زمام امور را به دست می‌گیرند.

کد خبر: 1222876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =