تشریح دلیل هشدار رهبر انقلاب به منتخبان مجلس دوازدهم

هشدار رهبر انقلاب ناظر به این موضوع است که حضور مردم در انتخابات تحت تاثیر حواشی قرار نگیرد. برخی حواشی باعث شده تا حضور مردم زیر سوال برود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ رهبر انقلاب در دیدار اخیر با نمایندگان مجلس خبرگان رهبری خطاب به منتخبان مجلس دوازدهم شورای اسلامی فرمودند: «تشکیل هر مجلس جدید، حامل امیدهای جدید است. نمایندگان جدید مراقب باشند کام ملت و فضای سیاسی کشور تلخ نشود.»

بیشتر بخوانید؛

سه نقد به گفتگوی ویژه با رسایی؛ مهمان، سیر بحث و نحوه اجرا

این هشدار کم‌سابقه رهبر انقلاب بلافاصله بعد از انتخابات مجلس، بازتاب زیادی در میان تحلیل‌گران و کنشگران سیاسی داشته و برخی آن را ناظر به اختلافات و تنش‌های سیاسی پیش از انتخابات اخیر و پس از آن می‌دانند.

از سوی دیگر چنین کنش‌های خلاف عرف و اخلاق سیاسی منجر به شائبه شعاری بودن «ولایتمداری» برخی منتخبان شد و این نگرانی را در میان مردم به وجود آورده که چنین رویه‌های نادرستی در مجلس نیز تداوم پیدا کند و منجر به دوری منتخبان از وظیفه اصلی آن‌ها شود.

درباره هشدار رهبر انقلاب به نمایندگان مجلس دوازدهم و بیم و نگرانی‌هایی که حول کنش‌های برخی منتخبان مجلس دوازدهم شکل گرفته است با کامران غضنفری؛ منتخب مجلس دوازدهم، کارشناس ارشد روابط بین‌الملل و پژوهشگر تاریخ معاصر ایران و احمد دنیا مالی، منتخب مجلس دوازدهم و نماینده مجلس یازدهم گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

آزادی اظهارنظر نمایندگان باید در چارچوب منافع ملی باشد

غضنفری در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: همه نمایندگان مجلس جدید، چه کسانی که از قبل در مجلس بودند و چه کسانی که از این به بعد وارد مجلس می‌شوند باید دقت کنند تا سخنانی نگویند که مردم از آن برداشت تقابل و نزاع قدرت داشته باشند. البته همه نمایندگان برای اظهارنظر آزاد هستند اما این آزادی اظهارنظر را باید به گونه‌ای مدیریت کنند که در چارچوب منافع ملی نظام و کشور باشد و ایجاد شکاف و تفرقه نکند.

تشریح دلیل هشدار رهبر انقلاب به منتخبان مجلس دوازدهم

علت هشدار مقام معظم رهبری مواضع جناح‌های سیاسی در ایام انتخابات بود

وی در تشریح علت هشدار رهبر انقلاب گفت: علت بیانات مقام معظم رهبری را می‌توان در مواضعی که از طرف همه جناح‌های سیاسی اعم از اصول‌گرا و اصلاح‌طلب در ایام انتخابات و پس از آن در عرصه سیاسی جامعه شکل گرفت، رصد کرد و رهبر انقلاب صلاح دانستند این روند ادامه پیدا نکند زیرا ممکن است منجر به اختلاف و تفرقه شود. بنابراین هشدار دادند که چنین روند متوقف شود و همه جناح‌ها باید به این هشدار عمل کنند.

نباید اختلافات نمایندگان به سطح جامعه کشیده شود

غضنفری در نقد جدال زودهنگام بر سر کرسی ریاست مجلس دوازدهم گفت: پس از تشکیل مجلس جدید، گروه‌های مختلف تلاش می‌کنند تا نمایندگان را برای تعیین فرد مورد نظربرای ریاست مجلس با خودشان همراه کنند و این یک روند طبیعی است که همواره در تمام مجالس صورت می‌گیرد و در عین حال طبیعی است که قبل از شروع به کار مجلس، منتخبین جلساتی را برای اتفاق نظر حول گزینه ریاست مجلس تشکیل دهند اما رسانه‌ای کردن این موضوعات درست نیست و نباید اختلافات به سطح جامعه کشیده شود. این که گفته شود مردم به فرد خاصی گرایش دارند هم درست نیست زیرا برای جمع‌بندی و تحلیل چنین موضوعی می‌توان به نتیجه آراء مراجعه کرد.

علت لیست واحد اصول‌گرایان برای مجلس یازدهم بیم از رای‌آوری اصلاح‌طلبان بود

منتخب مردم تهران درارزیابی کمیت و کیفیت تنش‌های سیاسی انتخابات مجلس دوازدهم در مقایسه با مجلس یازدهم گفت: مجلس یازدهم در فضایی تشکیل شد که جریانی در میان طیف اصول‌گرا تلاش کرد، عمده اصول‌گرایان را از روی کار آمدن جناح اصلاح‌طلب بترساند و بگوید اگر به یک لیست واحد نرسیم، جناح اصلاح‌طلب در انتخابات پیروز خواهند شد و به علت القای این تحلیل، دو گرایشی که در جناح اصول‌گرا بودند مصمم شدند تا یک لیست واحد ببندند. در انتخابات این دوره هم بعضی سعی کردند که دوباره همان سناریو را پیاده کنند اما این تحلیل دیگر خریدار نداشت زیرا مردم در انتخابات مجلس یازدهم و انتخابات ریاست جمهوری دولت سیزدهم دیده بودند که اصلاح‌طلبان فاقد بدنه اجتماعی گسترده هستند. آرای سرلیست اصلاح‌طلبان تهران در انتخابات دوره قبل به هفتاد هزارنفر هم نرسید اما اصول‌گرایان از یک میلیون و دویست تا حداقل پانصد هزار رای داشتند.

در این دوره گرایش‌های نوظهور طیف اصول‌گرایان مورد استقبال قرار گرفتند

وی در ادامه افزود: از سوی دیگرگرایش‌های نوظهوری که به تازگی در طیف اصول‌گرایان پا به عرصه وجود گذاشته بودند با انرژی جدیدی وارد عرصه انتخابات شدند وحرف‌های جدیدی مطرح کردند و مورد استقبال هم قرار گرفتند به طوری که جناحی که علمدار گرایش سابق بود در این انتخابات نتوانست توفیق چندانی کسب کند تا جایی‌که سرلیست چهار سال قبل که بیش از یک میلیون و دویست هزار رای آورده بود در این دوره فقط حدود چهار صد هزار رای آورد. با تمام این اوصاف باید منتظر مجلس جدید باشیم و ببینیم چه ترکیباتی در مجلس جدید شکل می‌گیرد.

تشریح دلیل هشدار رهبر انقلاب به منتخبان مجلس دوازدهم

احمد دنیامالی در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: با توجه به عملکرد قابل دفاع مجلس یازدهم در دوری گزیدن از حواشی باید گفت فرمایشات مقام معظم رهبری تاکیدی بر این موضوع است که مجلس باید با فراغ بال بر حوزه قانون‌گذاری و نظارت بر دولت تمرکز کند. پس از اعلام نتایج انتخابات مجلس حواشی حول انتخاب ریاست مجلس مخصوصا در میان نمایندگان تهران شکل گرفت. به نظر می‌رسد این بحث‌ها بسیار زودتر از موعد شکل گرفت. آقایان باید اجازه می‌دادند تا مجلس تشکیل شود و سپس به این موضوعات بپردازند. رقابت بر سر ریاست مجلس امری طبیعی است اما باید تلاش کنیم تا در یک فضای آرام‌تری وارد مجلس دوازدهم شویم.

هشدار رهبر انقلاب یعنی حضور مردم تحت تاثیر حواشی قرار نگیرد

وی در ادامه گفت: بعضی دوستان با توجه به بیانات بسیار مهم رهبر انقلاب همچنان در حال ادامه دادن همان رویه سابق هستند. نمایندگان باید هر مبحثی را در زمان مقتضی مطرح و پیگیری کنند البته یارکشی طبیعت مجلس است و انتخاب هیات رییسه بسیار مهم است اما زمان این بحث‌ها با توجه به تاکید مقام معظم رهبری الان نیست. هشدار ایشان ناظر به این موضوع است که حضور مردم تحت تاثیر حواشی قرار نگیرد. برخی حواشی باعث شده تا حضور مردم، علی‌رغم همه مشکلاتی که داشتند و به دعوت مقام معظم رهبری در انتخابات شرکت کردند، زیر سوال برود.

هر جریانی وقتی به صورت مطلق حاکم شود اختلافات داخلی خودش را نشان می‌دهد

نماینده مجلس یازدهم شورای اسلامی افزود: تنش‌های این دوره از انتخابات در شهرستان‌ها بیشتر قومی بود و تنش‌های طیف اصول‌گرایی نیزغالبا در تهران شکل گرفت. خاصیت هر جریان سیاسی این است که وقتی به صورت مطلق حاکم می‌شود اختلافات داخلی خودش را بیشتر نشان می‌دهد ولی اگر یک جریان دیگری را مقابل خودش داشته باشد، متحد می‌شود. در این دوره از انتخابات، رقابت‌ها بین جریان اکثریت و اقلیت نبود بلکه شاهد رقابتی در جریان اکثریت بودیم.

دنیامالی در ادامه گفت: به نظر می‌رسد مجلس به چنان بالندگی رسیده است که بحث منافع ملی را بیشتر از گذشته در نظر خواهد گرفت. بیش از یک سوم نمایندگان دوره یازدهم که حدود ۱۰۶ یا ۱۰۷ نفرهستند، در دوره دوازدهم حضور خواهند داشت و علاوه بر این تعدادی از منتخبان مجلس دوازدهم در ادوار پیشین مجلس حضور داشته‌اند و این افراد نیز تجربه نمایندگی مجلس را دارند و بنابراین شخصا خیلی نگران ایجاد حواشی در مجلس دوازدهم نیستم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1224130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =