خبر تازه از جدی‌ترین جانشین پژو پارس

ایران خودرو اطلاعات مربوط به تولید و فروش گروه سمند را تا پایان بهمن ۱۴۰۲ در کدال منتشر کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، گروه سمند در حالی تا پایان بهمن ۱۴۰۲ به نسبت ۱۴۰۱ در مجموع افت تولید و فروش مواجه بوده که در سه ماهه آذر، دی و بهمن ناگهان این خودرو برای ایران خودرویی ها محبوب شد و شاهد رشد تولید و فروش گروه سمند بودیم.

بیشتر بخوانید:

تولید پژو پارس متوقف شد

بررسی اطلاعات منتشر شده در سایت کدال سازمان بورس نشان می دهد آبی های جاده مخصوص تا پایان بهمن ۱۴۰۲ در مجموع حدود ۵۶ هزار و ۳۰۰ دستگاه سمند تولید کردند. این تیراژ تولید به نسبت مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ از افتی حدود ۱۵ درصدی حکایت می کند. خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ حاده مخصوص در پایان دومین ماه از زمستان ۱۴۰۱ در مجموع تولید حول و حوش ۶۶ هزار و ۶۰۰ دستگاه انواع سمند را نهایی کرده بودند. بنابراین مقایسه تیراژ تولید گروه سمند در ۱۴۰۱ با تولید این گروه خودرویی در ۱۴۰۲ از افت تیراژ حدود ۱۰ هزار و ۳۰۰ دستگاهی در سال گذشته خبر می دهد.

ایران خودرویی ها به تبع کاهش تیراژ گروه سمند در فروش این گروه خودرویی نیز در بازه زمانی یاد شده با افت روبرو بودند. خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص در پایان یازدهمین ماه از سال ۱۴۰۲ حول و حوش ۶۵ هزار و ۵۰ دستگاه انواع سمند را برای متقاضیان فاکتور کرد. آبی های جاده مخصوص در مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ توانسته بودند تا نزدیک به ۶۴ هزار و ۸۰۰ دستگاه از محصولات حاضر در سبد محصولاتی گروه سمند را به متقاضیان واگذار کنند. بنابراین شاهد هستیم که این خودروساز در فروش گروه سمند در بازه زمانی یاد شده با افت بیش از ۱۳ درصدی روبرو بوده است. ایران خودرویی ها تا پایان بهمن ۱۴۰۲ به نسبت همین بازه زمانی در ۱۴۰۱ حدود هشت هزار و ۷۵۰ دستگاه کمتر سمند فروخته بودند.

سایپا در نمایشگاه خودرو شیراز در تیرماه 1397 برای اولین‌بار از خودروی جدیدی به نام «رهام» رونمایی کرد. این خودرو که بعدها به «شاهین» تغییر نام داد، با الهام از پرنده شاهین طراحی شده بود و توانست نظر متقاضیان محصولات میان قیمت را به خود جلب کند.

اما همان طور که گفته شد روند تولید و فروش گروه سمند در بازه زمانی آذر تا بهمن ۱۴۰۲ تغییر کرد. آبی های جاده مخصوص در بازه سه ماهه یاد شده به نسبت مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ تواستند تولید گروه سمند را حدود ۳۵ درصد رشد دهند. همچنین مقایسه فروش گروه سمند در فاصله آذر تا بهمن سال گذشته به نسبت همین بازه زمانی در سال پیش از آن نشان می دهد این خودروساز در فروش این گروه خودرویی نیز رشد حدود ۲۵ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است.

ایران خودرویی ها طی آذر تا بهمن ۱۴۰۲ در مجموع بیش از ۲۲ هزار و ۹۰۰ دستگاه انواع سمند را تولید کردند این در حالیست که در بازه زمانی یاد شده در ۱۴۰۱ تولید گروه سمند تیراژ حول و حوش ۱۹ هزار و ۹۸۰ دستگاهی را نشان می دهد.

اما فروش سمند در آذر تا بهمن سال گذشته به حوالی ۲۴ هزار و ۱۵۰ دستگاهی رسید اما در همین بازه زمانی در سال ۱۴۰۱ ایران خودرویی ها حدود ۱۹ هزار و ۳۰۰ دستگاه سمند فروختند.

به نظر می رسد دلیل این رشد تولید و فروش سمند در سه ماهه آذر، دی و بهمن ۱۴۰۲ به نسبت مدت مشابه در سال گذشته را باید در برنامه ریزی ایران خودرو برای جایگزینی سورن پلاس با موتور XU7P به جای پژو پارس جست و جو کرد.

ایران خودرویی ها قصد دارند تا پژو پارس را به موزه بفرستند بنابراین سورن پلاس با موتور XU7P به عنوان جدی ترین گزینه پارس از سوی این خودروساز مطرح شده است.

ایران خودرویی ها در بازه آذر تا بهمن ۱۴۰۲ با تمرکز روی تولید سورن پلاس با موتور XU7P توانستند فیتیله تولید و فروش گروه سمند را بالا بکشند.

پیش بینی می شود روند رو به رشد تولید گروه سمند در سال ۱۴۰۳ هم ادامه داشته باشد.

منبع: اقتصادنیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1225167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =